Festool MFT/3 smalle stukken zagen

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Avond Jongelieden,

Onlangs een MFT/3 aangeschaft en zo trost als een aap met 7 .... aan de gang gegaan.
Nou moet ik zeggen dat het zeer fijn werkt,.......... Maarrrrr
In de praktijk is het echter lastig om stukken te zagen die smaller/korter zijn dan de geleidingsrail omdat je dan met de aanslagruiter in de knoop komt.
Een blokje tussen de stop en het werkstuk werkt niet omdat je dan erg weinig steun van de fence hebt.

Nu heb ik dat tijdelijk opgelost door een blokje (stop) aan de andere kant op de juist lengte met een lijmklem vast te zetten en die als vervanging voor de aanslag te gebruiken.
Dit werkt wel, maar echt ideaal is anders...

Zijn er hier toevallig mensen die dit probleem herkennen en een wat mooiere oplossing hiervoor bedacht hebben??

Alvast dank.

Gr. Kees
 

WR1944

Oud hout
Smalle stroken zagen op de MFT is een aardige uitdaging. Als het hout dunner is dan 1/2" of 12 mm dan past het lage deel van de zijgeleider niet onder de lineaal en heb je minder lengte om het hout te positioneren. En met smalle stroken heb je ook weing aan die zijgeleider.
Ik heb een paar stroken 3 mm hardboard met een rechte kant. Ik teken de zaaglijn af op de strook, leg dat onder de lineaal gelijk met de plastic strook en schuif het hardboard tegen het hout. Met twee klemmen zet ik dat hardboard vast. Met die aanslag kan je alle stroken op dezelfde maat zagen. Indien nodig plaats ik een stuk hout van dezelfde dikte onder het linker deel van de lineaal om doorzakken tegen te gaan.
Als de aanslagruiter onder de lineaal zou verdwijnen gebruik ik een afvalstukje om het tekort van de aanslag op te vangen. Soms klem ik een stukje afval aan de rechterkant van de lineaal in het verlengde van de zijgeleider. Dan heb je meer lengte om het hout tegen de aanslag te positioneren.
Je moet een beetje je fantasie gebruiken om met simpele hulpstukken het beoogde resultaat te krijgen. Naarmate je meer ervaring krijgt ga je meer en meer de mogelijkheden van de tafel zien.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Een stop aan de rechterkant van de geleider is (in mijn geval) de meest logische en werkbare oplossing en als zodanig heb ik de stroken ook kunnen zagen.
Had inderdaad een blokje geklemd (had ook de klem zelf als stop kunnen gebruiken natuurlijk), maar vroeg me alleen af, of er al iemand met een wat structurelere oplossing was gekomen.

Gister nog even op de site van festool wezen kijken bij de accesoires, en misschien dat er op basis van de extra klem nog wat te binnen schiet. Mogelijk kan ik hier een of andere geniale mutatie op los laten.....

pvbm_hb_mft3_495541_z_01a.png
 

WR1944

Oud hout
De klem op de foto is bedoeld om de zijgeleider vast te zetten op de profielen rondom de tafel. Normaliter gebruik ik het niet maar als ik bijvoorbeeld diagonaal bezig ben en er een groot deel van de geleider over de tafel ligt is wat extra ondersteuning goed voor de stabiliteit van de opstelling. Door te proberen om de geleider aan het eind met de hand heen en weer te bewegen voel je vanzelf of die klem nodig is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.