Apparatuur huren, lenen, kopen

Kreeft

Nieuw lid
25 apr 2012
12
0
Door ruimtegebrek kan ik me geen grote stationaire apparaten veroorloven zoals een freestafel en een vandikte bank. De houthandel waar ik hout haal zaagt en schaaft niet, vraag is: hoe kan ik ergens een paar planken schaven?

Er zullen ongetwijfeld heel veel leden zijn met een volledig uitgeruste werkplaats, maar er moeten toch ook een hoop mensen zijn die het met minder moeten doen. Hoe lossen jullie dit op?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
lastig, je kan contact opnemen met een meubelmaker in de buurt, alhoewel veel bedrijven het liever niet hebben in verband met mogelijke ongelukken etc. een andere bijkomende moeilijkheid is dat als jij planken gaat schaven bij een bedrijf waar de lucht droog is en je thuis in je vochtige schuurtje je planken neerlegt dan willen ze nog wel eens lelijk krom trekken.. je kan ze het best vlak na het schaven al lijmen en dan thuis vlak schaven (misschien met de hand?) ofzo.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het schaven met handschaven. Op het forum staat heel wat info hierover. De investering is niet enorm, en het schenkt enorm veel voldoening op deze manier goeie resultaten te bekomen.

Succes ermee!

Steven
 

Kreeft

Nieuw lid
25 apr 2012
12
0
Goed punt over het met de hand schaven, ik heb nog niet alle info tot me genomen in de threads maar ik zit er sterk aan te denken om een handschaaf te kopen. Zou ik dan in eerste instantie voor een vrij universele blokschaaf moeten gaan?

Klinkt natuurlijk aantrekkelijk, zelf geschaafde planken, maar waarschijnlijk oefenen, oefenen, oefenen...

Ik heb in bodegraven het schuurtje staan waar ik werk, mede-forumleden in de buurt?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat je met een houten reischaaf en een blokschaaf voldoende hebt om jouw project aan te vatten.
Natuurlijk is het oefenen geblazen, afhankelijk van hoe goed de uitleg is die je krijgt en hoe handig je zelf bent zal je vorderingen maken.

Het is misschien ook handig enkele filmpjes op youtube te raadplegen, hoewel er ook veel onzin verteld wordt.

Ik zou hier eens goed rondlezen, en hier en daar staan er wel linkjes naar relevante filmpjes.

Natuurlijk zou het nog beter zijn als iemand je het eens live kan voordoen en uitleggen ;) .

Succes ermee!

Steven
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
ik woon in gouda ik weet niet of dat te doen is
heb een vlak van dikte bank of wil je het liever leren om het met de hand te doen

hans
 

WR1944

Oud hout
Ik geloof dat de meest universele schaaf een model #4 is. Als je daarmee begint kan je wat ervaring opdoen. Dan krijgen we het volgende probleem, hoe hou ik de beitel scherp. Dan zal je ook moeten leren om de beitel te scherpen.
Verwacht je regelmatig langere planken te gaan schaven dan is een langere schaaf de volgende aanschaf. En voor kleinere werk als het afschuinen of bijwerken van kanten is dan een klein handzaam schaafje leuk om te hebben. Voor je het weet heb je een volwaardige hobby. ;)
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Beste "kreeft"
Al eens gedacht om ergens in de avondles hout of meubelmakerij in te schrijven, in Belgie aan 1€ per lesuur, je kan inschrijven vanaf 1 juni en de praktijklessen beginnen vanaf 1/9 en veel machines staan dan op u te wachten, bij ons (ik ben leraar hout en meubelmakerij)moet je alleen je verbruiksgoederen (hout, lijm enz) zelf meebrengen. Als je in Belgie of aan de grens in Nederland woont misschien iets om over na te denken.
Groetjes Patrick. ;)
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hoi Kreeft,

Ik weet niet als het een optie is, maar ik heb al heel mooie werkstukken van mensen gezien die met de handmachines van festool werkte.
De handschaaf heeft ook een kleine stationaire inrichting.
Als CMS module dacht ik hem ook ooit gezien te hebben, maar daar ben ik niet zeker van.
 

Kreeft

Nieuw lid
25 apr 2012
12
0
bedankt voor alle reacties tot nu!

@ steven en WR1944: met de handschaven is lijkt me inderdaad een hele nieuwe tak van sport, waarbij het schaven al redelijk intimiderend is, laat staan het zelf scherp houden van de beitels. Zijn er zaken/professionals die dit voor je doen? Toch is het, als je het vanuit een idealistisch perspectief bekijkt, misschien wel een basisvaardigheid voor iemand die met hout werkt/ wil gaan werken.

@patje: dat klinkt heel erg aantrekkelijk om onder begeleiding aan het werk te gaan, maar helaas is België te ver weg

@RSI: is het werken met een elektrische schaaf qua moeilijkheid te vergelijken met met de hand schaven?

@jpandriese: bedankt voor de tip, de aanvraag voor een offerte is de deur al uit!

@timmermans: heel erg bedankt voor dit genereuze aanbod, Gouda is uitstekend te bereiken vanuit Bodegraven, als het schaven niets wordt, kan ik je dan eens een PB sturen?

groet,
freek
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
tuurlijk als je een keer op een zondagmiddag de basis van het schaven ( met de hand ) wil leren mag dat ook

hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.