Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Apparatuur huren, lenen, kopen

Door ruimtegebrek kan ik me geen grote stationaire apparaten veroorloven zoals een freestafel en een vandikte bank. De houthandel waar ik hout haal zaagt en schaaft niet, vraag is: hoe kan ik ergens een paar planken schaven?

Er zullen ongetwijfeld heel veel leden zijn met een volledig uitgeruste werkplaats, maar er moeten toch ook een hoop mensen zijn die het met minder moeten doen. Hoe lossen jullie dit op?

Re: Apparatuur huren, lenen, kopen

lastig, je kan contact opnemen met een meubelmaker in de buurt, alhoewel veel bedrijven het liever niet hebben in verband met mogelijke ongelukken etc. een andere bijkomende moeilijkheid is dat als jij planken gaat schaven bij een bedrijf waar de lucht droog is en je thuis in je vochtige schuurtje je planken neerlegt dan willen ze nog wel eens lelijk krom trekken.. je kan ze het best vlak na het schaven al lijmen en dan thuis vlak schaven (misschien met de hand?) ofzo.

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het schaven met handschaven. Op het forum staat heel wat info hierover. De investering is niet enorm, en het schenkt enorm veel voldoening op deze manier goeie resultaten te bekomen.

Succes ermee!

Steven

Vermeld even je woonplaats. Andere deelnemers van het forum willen je misschien helpen!

Goed punt over het met de hand schaven, ik heb nog niet alle info tot me genomen in de threads maar ik zit er sterk aan te denken om een handschaaf te kopen. Zou ik dan in eerste instantie voor een vrij universele blokschaaf moeten gaan?

Klinkt natuurlijk aantrekkelijk, zelf geschaafde planken, maar waarschijnlijk oefenen, oefenen, oefenen...

Ik heb in bodegraven het schuurtje staan waar ik werk, mede-forumleden in de buurt?

Ik denk dat je met een houten reischaaf en een blokschaaf voldoende hebt om jouw project aan te vatten.
    Natuurlijk is het oefenen geblazen, afhankelijk van hoe goed de uitleg is die je krijgt en hoe handig je zelf bent zal je vorderingen maken.

Het is misschien ook handig enkele filmpjes op youtube te raadplegen, hoewel er ook veel onzin verteld wordt.

Ik zou hier eens goed rondlezen, en hier en daar staan er wel linkjes naar relevante filmpjes.

Natuurlijk zou het nog beter zijn als iemand je het eens live kan voordoen en uitleggen .

Succes ermee!

Steven

ik woon in gouda ik weet niet of dat te doen is
    heb een vlak van dikte bank of wil je het liever leren om het met de hand te doen

hans

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik geloof dat de meest universele schaaf een model #4 is. Als je daarmee begint kan je wat ervaring opdoen. Dan krijgen we het volgende probleem, hoe hou ik de beitel scherp. Dan zal je ook moeten leren om de beitel te scherpen.
    Verwacht je regelmatig langere planken te gaan schaven dan is een langere schaaf de volgende aanschaf. En voor kleinere werk als het afschuinen of bijwerken van kanten is dan een klein handzaam schaafje leuk om te hebben. Voor je het weet heb je een volwaardige hobby.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Voor jou redelijk in de buurt: http://www.keesheijmanhout.nl/

Heeft goede kwaliteit hout en ook de nodige machines voor bewerkingen. Wellicht dat ze je daar zo af en toe eens kunnen helpen.

Beste "kreeft"
    Al eens gedacht om ergens in de avondles hout of meubelmakerij in te schrijven, in Belgie aan 1€ per lesuur, je kan inschrijven vanaf 1 juni en de praktijklessen beginnen vanaf 1/9 en veel machines staan dan op u te wachten, bij ons (ik ben leraar hout en meubelmakerij)moet je alleen je verbruiksgoederen (hout, lijm enz) zelf meebrengen. Als je in Belgie of aan de grens in Nederland woont misschien iets om over na te denken.
    Groetjes Patrick.

Forum Rechten