Zelfbouw freestafel

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Na een aantal mislukkingen in de afgelopen jaren heb ik nu eindelijk een goede freestafel afgebouwd. :D Het onderstel is van kwartiers-meranti. De bovenplaat van 18mm dik meubelpaneel van 60x40cm met als inlegplaat een stuk 7075T6 aluminium van 5mm dik. Hiervoor heb ik 3 verschillende inlegringen gemaakt. De frees die eronder hangt is de Hitachi M12V2, het mooie is dat deze aan de onderkant ook een draaiknop heeft voor de diepte instelling + een variabel instelbaar toerental van 8000-22000 tpm. Als basis voor de fence een hulpstuk wat bij de Hitachi kwam meegeleverd. Hierop heb ik 2 houten stukken van meranti gezet met een sleuf erin zodat je ze naar elkaar kan toeschuiven afhankelijk van de diameter van de frees. In de loop der tijd wil ik er nog wat hulpstukken zoals featherboards en een aansluiting voor de stofzuiger op maken. Maar goed voorlopig kunnen we uit de voeten...

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mooie freestafel, daar ga je veel plezier van beleven.
heb je hem al getest?
Dat is ook een beste frees die je er onder hebt hangen.
Wel heb ik bij Hitachi altijd het idee dat de machines zijn ontworpen door een Jappanner die enkel op red bull leeft, en liever motoren of scooters of warp aangedreven ruimteschepen had ontworpen. :D

Maar belangrijker is dat je er mooi werk mee kan maken
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
janvandijk zei:
Wel heb ik bij Hitachi altijd het idee dat de machines zijn ontworpen door een Jappanner die enkel op red bull leeft, en liever motoren of scooters of warp aangedreven ruimteschepen had ontworpen. :D


Dacht al dat ik de enige was :D

Maar een mooie freestafel hoor! !
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor de reacties mensen!

janvandijk zei:
Dat is ook een beste frees die je er onder hebt hangen.
Wel heb ik bij Hitachi altijd het idee dat de machines zijn ontworpen door een Jappanner die enkel op red bull leeft, en liever motoren of scooters of warp aangedreven ruimteschepen had ontworpen.

Het is inderdaad een beest van een frees 2000 watt geloof ik. Haha :D en ja de stijl van Hitachi is een beetje over de top, maar het zijn goede machines.

Spaander zei:
Mooie freestafel, maar hoe werkt bij deze het lift systeem?
Of heeft de Hitachi zelf een liftsysteem?

De Hitachi heeft aan de onderkant een grote zwarte draaiknop om de hoogte in te stellen (misschien niet zo duidelijk op de foto). Erg handig en ik heb deze machine ook speciaal aangeschaft om onder een freestafel te hangen, dus wel lekker dat je zelf geen hoogteverstelling hoeft te bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.