berken multiplex ?

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Zo te zien wel. Maar als je naar de kopse kanten kijkt is het in ieder geval van veel betere kwaliteit dan het spul uit de nederlandse bouwmarkten. Daar bestaan de binnenste lagen volgens mij uit sloophout.
Omdat ik vlak bij de duitse grens zit ga ik daar vaak spullen halen. Naast het aanbod is ook de kwaliteit veel beter. Als je dat vergelijkt met de Gamma's en Karwei's enz dan leven we hier nog in de middeleeuwen.

Een gave oplossing trouwens. Nog beter dan het originele festool inzetstuk.
Ik heb nog een ongebruikte systainer 4 staan............
Dus binnenkort maar eens naar de "Heimat" voor wat "Sperrholzplatte".

Gr Ed
 
Ik haal berken multiplex altijd bij de groothandel. Dat is van een veel betere kwaltiet dan Gamma en Praxis etc. En voor de prijs hoef je dat niet te laten, want je komt goedkoper uit dan bij de bouwmarken. Bij de meeste groothandels wordt het tegen kostprijs ook nog op maat gezaagt.
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik denk ook aan berk, misschien populier. Als ik kwalitatieve multiplex wil koop ik meestal berk. Hier in België te verkrijgen in de groothandel 18mm 13 laags Finse berk met afgewerkte toplaag (noten zijn verwijderd).

Als het voor de constructie van zo'n kist is zou ik zeker voor een lichte multiplex zoals berk gaan.

groeten,

Brecht
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb een flinke berg afvalstukken berkenmultiplex uit de container gehaald, dit bij een scheepsbetimmeraar :?: :?: De verschillende lagen zijn allemaal VEEL lichter van kleur. Ook weegt het heel weinig t.o.v normaal multiplex Ik plaats wel een foto.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Berkenmultiplex vind ik juist vrij zwaar! Zeker vergeleken met populier. Dat is pas licht spul en erg zacht ook. Voor mijn keuken heb ik alle onderkasten van berken multiplex gemaakt en de bovenkasten van edelgefineerd dat volgens mij populier als kern heeft . Het gewichts verschil is aanmerkelijk.
 

tuoh

Oud hout
De toolbox is vervaardigd uit Berken multiplex en voorzien van schuifbodems uit Poolse Den :D

Berken multiplex zoals hier gebruikt scoort middelmatig qua gewicht. De hele constructie zal ledig al aardig wat gewicht in de weegschaal gooien.

Ik denk dat de plaat gekozen is in functie van het bewerken ervan, dat is namelijk met de laser gedaan, hoe harder het materiaal dan is, hoe minder de randen verbranden. Vandaar de licht verkleurde randen aan de diverse onderdelen. Met de laser snijden geeft heel wat minder afval dan frezen, daar kan een CNC niet tegenop.

Populier daarentegen geeft fors verbrande randen bij het lasersnijden, deze lichte houtsoort staat zo in de fik.

Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
de Haan zei:
Berkenmultiplex is zwaar en populier is licht.

Ik heb een paar foto's gemaakt.Omdat ik het heel licht vind is het misschien wel populier. Op hout in de afvalcontainer staat GEEN NAAM :lol: :lol:



Met licht bedoel ik vooral de zaagsnede.Ik had niet aan de laser gedacht. :)

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het doel waarvoor plaatmateriaal wordt gebruikt is bepalend voor de soort die verwerkt wordt. Een open deur misschien, maar voor het afschotten van een ruimte of bedekken van wanden kan worden volstaan met vulhout van mindere/lichtere kwaliteit. Voor natte ruimten/schepen etc. zal een betere (toplaag) kwaliteit worden gebruikt. Voor schappen het plaatmateriaal dat minder neiging tot doorbuigen heeft.
Voor het houtdraaien is een samenstelling van hoge kwaliteit vereist. Ik koop daarom mijn Russisch (alle lagen) berkenmultiplex 1e keus bij houthandel Huyskamp in Zwolle.
Een nadeel hierbij is, dat de lijmsoort zo hard is dat de draaibeitels vrij snel stomp worden.
Ik heb van dat plaatwerk een paar werkstukken gedraaid (zie foto).
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik denk ook dat het populier is.. Dit kan je zien aan de vlamtekening in de lades met name.. In die dikte is beuken meubelplaat heel zwaar en dan zou het een heel zwaar kistje zijn..
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik ben nogal verrast te lezen dat iedereen berk multiplex bij de zwaardere platen rekent.

Bij mij zijn de platen een pak lichter dan hetgeen ik doorgaans gebruik als zware platen (red canary, meranti,...) Niet zo licht als populier, maar toch opmerkelijk lichter.... Misschien zijn de platen van mijn leverancier toch niet zuiver berk?

groeten,

Brecht
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
mijn ervaring is dat de beuken multiplex die ik gebruik loeizwaar is.. in sommige gevallen net zo zwaar als 22 mm mdf..

misschien gebruikt jouw leverancier een beuken laminaat?
 
  • Wow
Waarderingen: ladegro

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.