Welke electrische schaaf????

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Middag Iedereen,

Vorig jaar een electrische schaaf aangeschaft ( Bosch PHO 3100 ) voor allerhande doeleinden.
Nu voldoet het apparaat op zich prima en hij doet wat die moet doen,

MAAAAAAaaarrrrrrrrr...........

Na een half uurtje schaven, heb ik geen onderarm meer over :-(

Iemand enig idee wat een alternatief merk/model zou kunnen zijn, waarbij je fluitend door kunt blijven schaven zonder direct een tennisarm op te lopen???

Alvast bedankt.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik heb een bosch blauw gho40-82 gehad, en die heb ik verkocht omdat
ie loeizwaar was.. Nu heb ik een Festool ehl 65, en daar ben ik echt gek
van. Onwijs licht, goeie stofafzuiging icm stofzuiger en prachtig schaafbeeld!!

Gr rick
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Och, de prestaties van de bosch zijn op zich (in mijn ogen) niet zo slecht hoor. Afzuiging is ok, zolang je maar uit de buurt van MDF blijft, maar de fysieke belasting is letterlijk en figuurlijk een nekkenbreker.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik was los van het gewicht ook erg tevreden over de bosch.. Een puntje met de stofafzuiging was alleen dat hij heel goed werkte met de stofzak, maar mijn stofzuigerslang paste niet lekker in en over het gat(kort randje).. De festool past perfect omdat ie ook bedoeld is met stofzuiger (ook festool).. Door het spiraal mes krIjg je ook een mooi schaafbeeld bij harde deuren etc..

Gr rick
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Puur uit nieuwsgierigheid gaat het om gewicht of trillingen?
Qua gewicht zitten Festool ehl 65 en de Bosch PHO 3100 vrij gelijk. Daarnaast is de gho40-82 3,2kg bijna even zwaar is als de Festool HL 850 EB-Plus 3,9kg
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Wat het is, is het... geen flauw idee.
Weet wel dat ik na een (half) uurtje schaven met de Bosch PHO 3100 nu met een tennis(onder)arm zit opgezadeld :-(

Gelukkig nog wat tijgerbalsem in huis :)
 

tuoh

Oud hout
Je mag ook geen appelen met peren vergelijken, de Festool heeft maar een schaafbreedte van 65mm, Bosch, Makita, etc. hebben bijna altijd een schaafbreedte van 82mm. Als je dus kijkt naar capaciteit en gewicht is de Festool zwaar voor hetgeen die maar aankan.

Het is voornamelijk de ergonomie waarmee Festool scoort, het ding weegt evenveel of meer als de rest, maar het gewicht is beter verdeelt, je voelt het niet of nauwelijks.

Zelf hebben we verschillende schaafmachines van Makita, de KP0810CK, plenty power, gebruiksvriendelijk, en de machines stoppen voor niks.

Een machine moet je passen, juist zoals een paar schoenen, als ze niet makkelijk in de hand ligt kan je het vergeten, dat word nooit iets.
Mvg,

André
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Wat misschien meespeelt, is dat je de "aanstand" bij de bosch niet kunt vergrendelen???
Hierdoor zit je constant met je duim op die knop, waardoor je een wat vreemde houding krijgt.....

Zomaar iets wat mij ineens te binnen schoot hoor.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
In mijn geval zou het om de trillingen gaan, als ik nakijk zie ik dat bosch (blauw GHO 26-82) zoiets als 7,8m/s² trillingen heeft, waar festool (schuin blad ?) en makita KP0800K (traditioneel aandachtspunt) bij 2,5mm/s² blijven.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
In dit geval een tafelblad van "scharrelhout". Bij elkaar gesprokkelde latjes en andere restjes, onderling verlijmd.

Vanwege de verschillende gebruikte diktes is het dus wel wat schaafwerk.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Niet bijster nuttig voor je vraag, maar ik ben erg nieuwsgierig naar je werkwijze om van een oneffen tafelblad iets vlaks te maken met een elektrische schaaf. Ik zit vaak te 'overcorrigeren' waardoor je bezig blijft, en het blad steeds dunner... Als je bv de eerste baan trekt diagonaal over het blad, hoe krijg je dan de 2e baan kruislings op dezelfde hoogte, en de 3e, 4e etc etc.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Vrees niet, ik word niet gehinderd door enige (vak)kennis hoor.

Ik heb niet de ambitie om het blad spekglad te krijgen, maar grote hoogteverschillen (latje A v.s. latje B) worden geegaliseerd. Per saldo zal je blad in het gunstigste geval net zo dik worden als je dunste strookje.
Dus de hoogste latjes worden teruggeschaafd naar de dikte van het dunste latje. Het accent komt in dat geval te liggen op de overgangen tussen de latjes onderling.
Vanwege het 'rustiek karakter' mogen er best lichte golven in zitten, maar de delen onderling moeten wel naadloos in elkaar overlopen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Haha gelukkig, ik ook niet. Ik wil soms grote schijven hout als tafelblad maken, en daarvoor zoek ik dus nog een goede methode met de elec. schaaf. In ieder geval bedankt voor het antwoord.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Zo maar een "Guust Flater - oplossing" hoor.....

* Blad op een draaischijf
* schaaf er vlak boven fixeren, dus danig dat je hem langzaam kunt laten zakken**
* schaafconstructie op een draadeind monteren dat je het geheel van binnen naar buiten kunt draaien

** draaischijf zou je natuurlijk ook op een krik kunnen monteren.....

Besef me dat dit misschien niet een voor de handliggende oplossing is, maar zo zijn er wel meer wereldoplossingen ontstaan :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.