Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Welke electrische schaaf????

Middag Iedereen,

Vorig jaar een electrische schaaf aangeschaft ( Bosch PHO 3100 ) voor allerhande doeleinden.
    Nu voldoet het apparaat op zich prima en hij doet wat die moet doen,

MAAAAAAaaarrrrrrrrr...........

Na een half uurtje schaven, heb ik geen onderarm meer over :-(

Iemand enig idee wat een alternatief merk/model zou kunnen zijn, waarbij je fluitend door kunt blijven schaven zonder direct een tennisarm op te lopen???

Alvast bedankt.

Re: Welke electrische schaaf????

De schaaf van Festool is erg licht en prettig om uren mee te schaven.

Tenminste dat is mijn ervaring.

http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... -65-E-Plus

Oke dan. Prijs "valt ook nog wel mee" als ik het zo bekijk.

Ik heb een bosch blauw gho40-82 gehad, en die heb ik verkocht omdat
    ie loeizwaar was.. Nu heb ik een Festool ehl 65, en daar ben ik echt gek
    van. Onwijs licht, goeie stofafzuiging icm stofzuiger en prachtig schaafbeeld!!

Gr rick

Och, de prestaties van de bosch zijn op zich (in mijn ogen) niet zo slecht hoor. Afzuiging is ok, zolang je maar uit de buurt van MDF blijft, maar de fysieke belasting is letterlijk en figuurlijk een nekkenbreker.

Ik was los van het gewicht ook erg tevreden over de bosch.. Een puntje met de stofafzuiging was alleen dat hij heel goed werkte met de stofzak, maar mijn stofzuigerslang paste niet lekker in en over het gat(kort randje).. De festool past perfect omdat ie ook bedoeld is met stofzuiger (ook festool).. Door het spiraal mes krIjg je ook een mooi schaafbeeld bij harde deuren etc..

Gr rick

Puur uit nieuwsgierigheid gaat het om gewicht of trillingen?
    Qua gewicht zitten Festool ehl 65 en de Bosch PHO 3100 vrij gelijk. Daarnaast is de gho40-82 3,2kg bijna even zwaar is als de Festool HL 850 EB-Plus 3,9kg

Wat het is, is het... geen flauw idee.
    Weet wel dat ik na een (half) uurtje schaven met de Bosch PHO 3100 nu met een tennis(onder)arm zit opgezadeld :-(

Gelukkig nog wat tijgerbalsem in huis :-)

Je mag ook geen appelen met peren vergelijken, de Festool heeft maar een schaafbreedte van 65mm, Bosch, Makita, etc. hebben bijna altijd een schaafbreedte van 82mm. Als je dus kijkt naar capaciteit en gewicht is de Festool zwaar voor hetgeen die maar aankan.

Het is voornamelijk de ergonomie waarmee Festool scoort, het ding weegt evenveel of meer als de rest, maar het gewicht is beter verdeelt, je voelt het niet of nauwelijks.

Zelf hebben we verschillende schaafmachines van Makita, de KP0810CK, plenty power, gebruiksvriendelijk, en de machines stoppen voor niks.

Een machine moet je passen, juist zoals een paar schoenen, als ze niet makkelijk in de hand ligt kan je het vergeten, dat word nooit iets.
    Mvg,

André

Wat misschien meespeelt, is dat je de "aanstand" bij de bosch niet kunt vergrendelen???
    Hierdoor zit je constant met je duim op die knop, waardoor je een wat vreemde houding krijgt.....

Zomaar iets wat mij ineens te binnen schoot hoor.

Forum Rechten