Freeskoppen voor bovenfrees

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Kortgeleden heb ik mijn freestafel afgemaakt. En vandaag was ik op zoek naar groot formaat bovenfreesjes; 40/50/60mm een beetje het maximum formaat wat nog veilig te gebruiken is in de freestafel. Ik kwam de site van deze fabrikant http://www.romancarbide.com tegen, die hebben een 1/2" opspan-as voor in de bovenfrees waar je allerlei losse freeskoppen op kan monteren.

Nadelen zijn wel dat je dus een 1/2" opspandoorn voor je bovenfrees moet hebben. Alsook een instelbaar toerental; aangezien max. 10.000 rpm wordt geadviseerd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb net een MLCS Router Collet Extension binnen gekregen (nog niet geprobeerd). De bovenfrees is niet echt bedoeld om zulke lange frezen te gebruiken, dus voorzichtig frezen. Ik had al een 1/2" spantang besteld voor m'n machine, om in USA frezen te kunnen bestellen. Die zijn een stuk goedkoper dan hier geloof ik. Met die grote maat kan mogelijk het verlengen minder kwaad dan dat je een 8mm frees gaat verlengen.

Hoe ziet je freestafel eruit? Ik doe het voorlopig nog alleen met een plaat multiplex, waar de machine aan hangt.
 

WR1944

Oud hout
Zorg bij freesas-verlengingen wel voor een goede kwaliteit want met die hoge toerentallen kan een minimale onbalans al onrustig werken en de gladheid van de snede verminderen. Om maar niet te spreken van desastreuze gevolgen als de onbalans onbeheersbaar wordt.
Op de website van MLCS voor terecht gesproken over een "European style anti-kickback" vorm van frezen. Daarbij zit er achter de snijkant van de frees nog materiaal dat enkele millimeters kleiner in diameter is dan de snijkant. Hierdoor kan je het hout maar dat diameter-verschil dichter op de frees drukken bij het doorvoeren van het hout. Als dit er niet op zou zitten kan je het hout een grotere voeding geven met alle gevolgen van dien. Dit is ook een belangrijk aspect en gaf bij de grotere slagfrezen op professionele vaak problemen. Vandaar dat op dit gebied de regels voor professioneel gebruik zijn aangescherpt.

P.S. Bij frezen, die ook in Engelstalige landen worden gebruikt, kan je vaak de 1/2" of 1/4" versie bestellen als reserve- of reparatieonderdeel. Waar een overdaad aan die inch-maat frezen is zit er meestal standaard een inch-maat spantang op de locaal aangeschafte frees. Op m'n Festool OF1400 zit standaard een 1/4", een 12 mm en een 1/2" spantang in de doos bij aanschaf in de USA.
Als je niet via de locale dealer kan bestellen zou je het kunnen proberen via een locaal opererend houtbewerkers forum.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Zon 1'/2 inch collet lijkt me inderdaad een goede optie om ook voor m'n freesmachine aan te schaffen. In het buitenland zijn de freesjes inderdaad een stuk goedkoper. Maar persoonlijk zal ik zon extension denk ik zelden gebruiken. Hoewel het in sommige gevallen handig kan zijn. Het lijkt me dat de lagers van de frees behoorlijk op hun donder krijgen.

Bijtel zei:
Hoe ziet je freestafel eruit?
Ik had eerst ook een plaat multiplex maar dat is niet vlak genoeg en gaat werken. Daarna heb ik een oude zaagtafel van elu proberen om te bouwen, maar deze bleek ook niet vlak meer te zijn. Momenteel heb ik een wit meubelpaneel van 40x60 cm met daarin een inlegplaat van 5mm 7075T6 aluminium waar de freesmachine onder bevestigd blijft. In de toekomst wil ik naar een volledige plaat aluminium van 40x60.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien kan je ook eens naar een andere merk collet extension te kijken, bv die van Trend.
Die kan tot maximaal 18.000 toeren ze zijn in diverse maten opname (shank) 6-8-12 en diverse spantangen. Ze kosten wat meer meer maar het is ook belankrijk dat ze goed uitgebalanceerd zijn.
Te zien op de site in de UK maar ook te verkrijgen bij (Trend) Nederland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.