Wat is dit voor schaaf?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een poos terug een oud schaafje op de kop getikt, ik was van plan het als blokschaafje te gaan gebruiken. Ik heb nu de beitel geslepen, maar als ik de schaaf weer in elkaar zet, vult de beitel de hele opening in de zool, zodat de krullen er of niet langs kunnen op de boel raakt verstopt. Wie weet waar deze schaaf voor gebruikt wordt? En hoe kan ik hem werkend krijgen?

Attached files
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Wat ik zo op de foto`s kan zien is een Low angle (lage hoek ) schaaf je :?: Een schaaf je voor het fijnere werk.
De schaafbeitel moet met de vouw (geslepen kant )naar boven .Zo blijft de opening groot genoeg om de krul af te voeren.
Succes er mee ;)




---------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer.--------
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik had de beitel met de vouw naar beneden, en dan gebeurt er wat je op de 1e foto kunt zien, een verstopte opening.

Ik zal hem eens proberen met de vouw naar boven.

PS: Is dit type schaaf ook te gebruiken als alternatief voor een blokschaaf zoals de stanley 220?
Of is de 130 toch bedoeld voor ander werk??
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Na dus een half jaar doelloos op bij mijn gereedschap te hebben gelegen, is dankzij de tips van jullie de schaaf inmiddels vollop in gebruik. Echt een fijn schaafje om mee te werken, en hij werkt perfect, gezien de meterslange ononderbroken krullen die ik ermee schaaf. Zie de foto's.

Attached files
 

ivegotwood

Nieuw lid
3 jun 2009
5
0
Een schaaf met een dergelijk kleine vrijloophoek heet in het nederlands (vlaanderen) kopshoutschaaf. Voor het schaven van kopshout dus :p
ook altijd handig voor het fijnere werk inderdaad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.