Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Wat is dit voor schaaf?

Ik heb een poos terug een oud schaafje op de kop getikt, ik was van plan het als blokschaafje te gaan gebruiken. Ik heb nu de beitel geslepen, maar als ik de schaaf weer in elkaar zet, vult de beitel de hele opening in de zool, zodat de krullen er of niet langs kunnen op de boel raakt verstopt. Wie weet waar deze schaaf voor gebruikt wordt? En hoe kan ik hem werkend krijgen?

Attached files

Re: Wat is dit voor schaaf?

Wat ik zo op de foto`s kan zien is een Low angle (lage hoek ) schaaf je :?: Een schaaf je voor het fijnere werk.
    De schaafbeitel moet met de vouw (geslepen kant )naar boven .Zo blijft de opening groot genoeg om de krul af te voeren.
    Succes er mee

---------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer.--------

Zie bijlage

Attached files plane.pdf (170.5 KB)

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik had de beitel met de vouw naar beneden, en dan gebeurt er wat je op de 1e foto kunt zien, een verstopte opening.

Ik zal hem eens proberen met de vouw naar boven.

PS: Is dit type schaaf ook te gebruiken als alternatief voor een blokschaaf zoals de stanley 220?
    Of is de 130 toch bedoeld voor ander werk??

Stanley Stalen Blokschaafje type 130 met enkele schaafbeitel.
    Ook als neusschaafje bruikbaar.
    De vouw/snijhoek van de schaafbeitel is kleiner 13 graden, normaal is dit 21 graden,
    voor o.a fijner schaafwerk en moelijker te verspanen materialen, denk bijv. aan kopse kanten
    en formica.
    Zie ook http://www.Gereedschapsmerken.nl

Na dus een half jaar doelloos op bij mijn gereedschap te hebben gelegen, is dankzij de tips van jullie de schaaf inmiddels vollop in gebruik. Echt een fijn schaafje om mee te werken, en hij werkt perfect, gezien de meterslange ononderbroken krullen die ik ermee schaaf. Zie de foto's.

Attached files

lijkt veel op mijn stanley 102 schaafje. is idd. een fijne schaaf voor klein werk..

Attached files

Een schaaf met een dergelijk kleine vrijloophoek heet in het nederlands (vlaanderen) kopshoutschaaf. Voor het schaven van kopshout dus :P
    ook altijd handig voor het fijnere werk inderdaad

Forum Rechten