goede wetsteen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja, zelf ben ik een watersteen gebruiker. Die zijn niet perse erg goedkoop, maar wel goed en werken snel. De Naniwa Superstones heb ik veel gebruikt. Vooral de 8000 is heel goed. Die laat een schitterend geploijste vouw achter. De grovere stenen zijn wat minder, eigenlijk te zacht en hollen snel uit. Dat laatste geldt ook voor de bekende King stenen die je vaak ziet, ook onder allerlei fantasie namen. Op zich goed mee te werken, maar je zult ze heel erg vaak moeten vlakken.

Nu werk ik met een Sigma 1000 en twee Bester stenen, de 400 en de 4000. Die zijn allemaal veel harder dan die oudere generatie. Ze slijpen heel snel. Vooral de Sigma is een hele goede steen.

Waterstenen hebben wel als nadeel dat het snel een zooitje wordt. Je hebt er echt een speciaal plekje voor nodig.

Alternatief zijn de oliestenen. Waar ik absoluut niet over te spreken ben zijn die bekende bruin rode combinatie steentje uit de bouwmarkt en het setje van steen en slijphulp van Stanley. Die zijn traag, komen absoluut niet vlak uit de winkel, zijn moeilijk te vlakken en ze zuipen olie, bijna nog meer dan mijn waterstenen water lusten.... Verder heb ik geen ervaring met oliestenen.

Waar kan je dat allemaal kopen? Bijv. bij finetools.de. Voor de Sigma stenen ken ik alleen maar "Tools from Japan". Die heeft een mooie set, een 1000, een 6000 en een 13000 ste. Eventueel in combinatie met een "goedkope" diamantplaat om te kunnen vlakken.
http://www.toolsfromjapan.com/store...oduct_info&cPath=335_404_403&products_id=1667

Om je stenen te kunnen vlakken vind ik zo'n grove diamant plaat ideaal. Heel makkelijk in gebruik en gaat heel lang mee. Alternatief zou zijn schuurpapier op een glasplaat, maar persoonlijk vind ik dat maar een getob.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik heb zelf een beetje rare combinatie denk ik
een diamant plaat van trend 350/1000 en een king 6000
ik heb net een hbm 2000 binnen maar die moet ik nog gaan gebruiken.
Hoewel Ik tevreden ben over de diamant plaat slijpt hij wel wat krasserig daarom heb ik de 2000 hbm water steen gekocht.

de King steen slijt heel snel hol en die vlak ik dus heel erg regelmatig (eigenlijk elke slijp beurt)
dat gaat prima met de trend steen.

ik heb ook nog van die goedkope grijze stenen maar die zijn zonde van het geld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Seek,
Heb jij (of iemand anders) al ooit besteld bij Tools from Japan?
Hoe zit dat met invoerrechten?

Mathieu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, ik heb een hele mooi stel beitels van hem gekocht. Die waren al best prijzig, maar toen kwam de rekening van de douane er nog eens over heen. Ik weet niet meer precies hoeveel het was, maar het was zeker 1/3 van de prijs. Maar goed, nu heb ik dan ook de mooiste beitels van iedereen in Nederland....

Ik heb nog eens nagedacht wat je nou moet aanraden aan iemand die voor niet al te veel geld een stel wetstenen wil kopen. Die rommel uit de bouwmarkt is alleen maar weggegooid geld. Maar de moderne waterstenen schrikken kwa prijs weer af. Ik dank dat je dan toch bij de King stenen uitkomt. Ja die zijn niet ideaal, maar je kunt er je gereedschap wel vlijmscherp op krijgen. Als je dan na een jaar of twee de nadelen zat bent geworden en de stenen zijn een stuk dunner geworden, dan ben je waarschijnlijk wel bereid om meer geld uit te geven voor iets beters. Zo is het bij mij ook gegaan.

Ik zou kiezen voor twee of drie stenen. Een 1000, een 4000 en een een 8000. Als je eens een oude beitel wilt restaureren en je moet een hoop staal wegwerken op de spiegelkant, dan is schuurpapier op een glasplaat de snelste en goedkoopste oplossing.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@Seek: dat gedoe met schuurpapier ben ik ook wel een beetje zat. Ik zit al een tijdje te kijken naar de "nieuwe" DMT Dia-lapping plate, welke erg duur is. Ik vraag me alleen af of deze geschikt is voor zowel de grove als de fijne (denk 8000) steen. Gebruik jij toevallig 1 diamantsteen om al je stenen te vlakken of heb je daar ook weer diverse groftes van?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb de dmt xcoarse/coarse. Meestal gebruik ik de kant xc. De kant coarse heeft nogal last van suction. Dwz hij blijft kleven aan de steen. Ik heb gehoord dat de platen van atoma hier veelmminder last van hebbem. Volgens mij heeft finetools die ook.

Xcoarse werkt trouwens proma ook op de 8000 steen soms hAal ik die nog even over de coarse plaat als ik het heel mooi wil maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die is niet duur ook! Geen last dat de diamant plaat aan je steen blijft kleven waardoor het lastig heen en weer schuift?

Ik zat op de finetools site te kijken en zag dat zij ook Sigma stenen verkopen. Nu heeft Sigma twee soorten, de ceramische stenen waar ik heel erg over te spreken ben en deze Select 2. Die laatste hebben geen bindmiddel maar zijn onder druk gebakken. Ze zouden heel snel slijpen maar ook heel snel hol worden.

Nu schijnt de Sigma Select 2 1200 een ceramische steen te zijn die wel onder het Select 2 label verkocht wordt, om het allemaal lekker overzichtelijk te houden. Stu, de eigenaar van Tools from Japan, is heel erg te spreken over die steen en hij heeft er wel verstand van.

Je zou zijn blog eens moeten lezen, staat veel lezenswaardigs in over waterstenen.

Zelf ben ik trouwens wel benieuwd naar oliestenen. Wie heeft daar evaring mee en wat kan je hier zoal kopen?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het zal wel aan mij liggen, of ik begrijp zijn vraag verkeerd, maar:
De topic starter vraag naar een wetsteen, en jullie hebben het over slijpstenen?

In mijn ogen zijn dat twee verschillende.

Wetsteen: om de braam aftewetten na het elektrisch slijpen.

Slijpsteen: handmatig zonder slijpmachine slijpen.

Gebruikt niemand van jullie de Belgische brok of Coticule?

http://nl.ardennes-coticule.com/index.asp?id=379

Dus wat ik me afvraag is aan de topic starter:
slijp je eerst elektrisch, en zoek je een steen om de braam te wetten?
of wil je helemaal met de hand op stenen slijpen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Van slijpsteen naar wetsteen is natuurlijk een vloeiend verloop. Als ja nagaat dat je Japanse waterstenen kunt kopen van 120 tot 13000 grit, in zo´n 20 stappen, dan kan je zien dat er een groot grijs gebied is. En waar de grens precies ligt?

Een 1000 steen zou ik net nog bij de slijpstenen noemen. Een 4000 is zeker al een wetsteen.

Als je alleen maar handmatig werkt heb je ook iets grofs nodig. Schuurpapier op glas kan al goed werken. Zo gauw je een putje in de snede hebt ben je anders uren aan het wetten om dat weg te krijgen. En ook na de electrische slijper gebruik ik altijd eerst de 1000 steen en dan pas de echte wetsteen (4000 of 8000). Een klein putje in de snede is meestal snel weggewerkt met de 1000 steen. Een groter putje en ik pak de 400 steen er bij. Pas als de schade heel groot is komt hij terug op de electrische slijper.

Gewoonlijk werk ik met de holte die door de electrische slijper is gemaakt, dus na een paar keer slijpen-wetten op de waterstenen maak ik die holte opnieuw.

En bij het restaureren van antiek gereedschap is het helemaal een combinatie van electrisch en waterstenen. Vooral het opnieuw vlakken van de spiegel is een klus waarvoor ik nog geen electrisch gereedschap heb gevonden. Daar gaat het eerst met schuurpapier, dan de 400, dan de 1000, de 4000 en de 8000 steen. Doordat je telkens kleine stapjes doet ben je in totaal minder tijd kwijt.

Wat ik dus probeer is het verhaal wat completer te maken. En beetje context te geven.

En nee ik heb nog nooit met een Coticule gewerkt. Vertel?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik zelf heb vorig jaar ook een Atoma 400 gekocht. Wil je geen foto van zien na 2 maanden gebruik zal ik je zeggen :D

Onder de korrel 1000 slijp ik niet meer met de hand, veel te duur en te tijdrovend.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tijdens de workshop heb ik gemerkt dat er zoveel stenen zijn, en evenveel meningen en gebruikservaringen. Ik heb 4 Shapton stenen, en die doen het goed. Ook verschillende (kleine) cotticules, maar die gebruik ik zelden. Cotticule is zeker een goede steen, maar iedere steen is anders. De ene voelt keihard, de andere dan weer zacht. Of zacht met een harde streep er in. Als je zo een steen besteld, weet je nooit wat je gaat krijgen. Maar het zijn dan ook natuurstenen. Maar Kodama is bezig aan zijn essay, en daar gaat dit allemaal veel beter uitgelegd worden. Ik zou zeggen: nog even geduld!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Seek zei:
Ik heb nog eens nagedacht wat je nou moet aanraden aan iemand die voor niet al te veel geld een stel wetstenen wil kopen. Die rommel uit de bouwmarkt is alleen maar weggegooid geld. Maar de moderne waterstenen schrikken kwa prijs weer af.
Eigen merk (Eden) van Knives and Tools? Ben ik erg tevreden over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.