Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: goede wetsteen

goede wetsteen

ik ben opzoek naar een goede wetsteen. Welke (betaalbare) raden jullie aan?

Re: goede wetsteen

Tja, zelf ben ik een watersteen gebruiker. Die zijn niet perse erg goedkoop, maar wel goed en werken snel. De Naniwa Superstones heb ik veel gebruikt. Vooral de 8000 is heel goed. Die laat een schitterend geploijste vouw achter. De grovere stenen zijn wat minder, eigenlijk te zacht en hollen snel uit. Dat laatste geldt ook voor de bekende King stenen die je vaak ziet, ook onder allerlei fantasie namen. Op zich goed mee te werken, maar je zult ze heel erg vaak moeten vlakken.

Nu werk ik met een Sigma 1000 en twee Bester stenen, de 400 en de 4000. Die zijn allemaal veel harder dan die oudere generatie. Ze slijpen heel snel. Vooral de Sigma is een hele goede steen.

Waterstenen hebben wel als nadeel dat het snel een zooitje wordt. Je hebt er echt een speciaal plekje voor nodig.

Alternatief zijn de oliestenen. Waar ik absoluut niet over te spreken ben zijn die bekende bruin rode combinatie steentje uit de bouwmarkt en het setje van steen en slijphulp van Stanley. Die zijn traag, komen absoluut niet vlak uit de winkel, zijn moeilijk te vlakken en ze zuipen olie, bijna nog meer dan mijn waterstenen water lusten.... Verder heb ik geen ervaring met oliestenen.

Waar kan je dat allemaal kopen? Bijv. bij finetools.de. Voor de Sigma stenen ken ik alleen maar "Tools from Japan". Die heeft een mooie set, een 1000, een 6000 en een 13000 ste. Eventueel in combinatie met een "goedkope" diamantplaat om te kunnen vlakken.
    http://www.toolsfromjapan.com/store/...oducts_id=1667

Om je stenen te kunnen vlakken vind ik zo'n grove diamant plaat ideaal. Heel makkelijk in gebruik en gaat heel lang mee. Alternatief zou zijn schuurpapier op een glasplaat, maar persoonlijk vind ik dat maar een getob.

Ik heb zelf een beetje rare combinatie denk ik
    een diamant plaat van trend 350/1000 en een king 6000
    ik heb net een hbm 2000 binnen maar die moet ik nog gaan gebruiken.
    Hoewel Ik tevreden ben over de diamant plaat slijpt hij wel wat krasserig daarom heb ik de 2000 hbm water steen gekocht.

de King steen slijt heel snel hol en die vlak ik dus heel erg regelmatig (eigenlijk elke slijp beurt)
    dat gaat prima met de trend steen.

ik heb ook nog van die goedkope grijze stenen maar die zijn zonde van het geld.

Seek,
    Heb jij (of iemand anders) al ooit besteld bij Tools from Japan?
    Hoe zit dat met invoerrechten?

Mathieu

Ja, ik heb een hele mooi stel beitels van hem gekocht. Die waren al best prijzig, maar toen kwam de rekening van de douane er nog eens over heen. Ik weet niet meer precies hoeveel het was, maar het was zeker 1/3 van de prijs. Maar goed, nu heb ik dan ook de mooiste beitels van iedereen in Nederland....

Ik heb nog eens nagedacht wat je nou moet aanraden aan iemand die voor niet al te veel geld een stel wetstenen wil kopen. Die rommel uit de bouwmarkt is alleen maar weggegooid geld. Maar de moderne waterstenen schrikken kwa prijs weer af. Ik dank dat je dan toch bij de King stenen uitkomt. Ja die zijn niet ideaal, maar je kunt er je gereedschap wel vlijmscherp op krijgen. Als je dan na een jaar of twee de nadelen zat bent geworden en de stenen zijn een stuk dunner geworden, dan ben je waarschijnlijk wel bereid om meer geld uit te geven voor iets beters. Zo is het bij mij ook gegaan.

Ik zou kiezen voor twee of drie stenen. Een 1000, een 4000 en een een 8000. Als je eens een oude beitel wilt restaureren en je moet een hoop staal wegwerken op de spiegelkant, dan is schuurpapier op een glasplaat de snelste en goedkoopste oplossing.

@Seek: dat gedoe met schuurpapier ben ik ook wel een beetje zat. Ik zit al een tijdje te kijken naar de "nieuwe" DMT Dia-lapping plate, welke erg duur is. Ik vraag me alleen af of deze geschikt is voor zowel de grove als de fijne (denk 8000) steen. Gebruik jij toevallig 1 diamantsteen om al je stenen te vlakken of heb je daar ook weer diverse groftes van?

Ik heb de dmt xcoarse/coarse. Meestal gebruik ik de kant xc. De kant coarse heeft nogal last van suction. Dwz hij blijft kleven aan de steen. Ik heb gehoord dat de platen van atoma hier veelmminder last van hebbem. Volgens mij heeft finetools die ook.

Xcoarse werkt trouwens proma ook op de 8000 steen soms hAal ik die nog even over de coarse plaat als ik het heel mooi wil maken.

ik heb deze onlangs gekocht om eens te testen en die bevalt eigenlijk wel goed. Heeft een kant met korrel 400 en een met korrel 1000

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/sli ... teenhouder

Ja die is niet duur ook! Geen last dat de diamant plaat aan je steen blijft kleven waardoor het lastig heen en weer schuift?

Ik zat op de finetools site te kijken en zag dat zij ook Sigma stenen verkopen. Nu heeft Sigma twee soorten, de ceramische stenen waar ik heel erg over te spreken ben en deze Select 2. Die laatste hebben geen bindmiddel maar zijn onder druk gebakken. Ze zouden heel snel slijpen maar ook heel snel hol worden.

Nu schijnt de Sigma Select 2 1200 een ceramische steen te zijn die wel onder het Select 2 label verkocht wordt, om het allemaal lekker overzichtelijk te houden. Stu, de eigenaar van Tools from Japan, is heel erg te spreken over die steen en hij heeft er wel verstand van.

Je zou zijn blog eens moeten lezen, staat veel lezenswaardigs in over waterstenen.

Zelf ben ik trouwens wel benieuwd naar oliestenen. Wie heeft daar evaring mee en wat kan je hier zoal kopen?

ik heb er toch nog geen last van gehad hier, maar ik heb dan ook wel niet zo heel veel stenen.

Forum Rechten