Hoe stam uithollen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
2i21thi.jpg


Ik heb een stammetje van 25cm lang en 27cm doorsnee ingespannen.
Hij is inmiddels rondgedraaid, ging trouwens uitstekent met de Midi draaibank, alleen onderstel stond op de wielen een beetje te bewegen.
Ik heb er een 40mm gat ingeboord van 9cm diep en hier het tegencenter weer ingezet, want de vierklauw kan het blok hout niet alleen houden.
Maar dat gat moet 100mm doorsnee worden, hoe doe ik dat?
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
hoi,
zonder dat je gebruik kan maken van je vierklauw wordt het wel lastig. zit er bij je draaibank geen meeneemplaat? meeneemplaat is een platte ronde schijf die je aan de achterkant van het blok hout schroeft en dan op de as van je bank kan draaien.
als het gat waar je het over hebt niet erg diep hoeft te zijn zou je in de opstelling die je net noemde ook kunnen proberen of je je leunspaan dwars op het kopse deel van het hout kunt zetten. met een steekbeitel kun je dan beetje bij beetje van buiten naar binnen werkend materiaal weghalen. je tegencenter zit je dan wel tegelijkertijd in de weg en moet tegelijkertijd absoluut grip op de stam houden.

zo'n meeneemplaat is echt niet duur, heb je veel aan en is ook stukken veiliger dan uithollen tussen de twee centers.

oh,
wat je ook nog kan proberen als je vierklauw niet heel licht is:
je steekt met steekbeitel aan de achterzijde van je stam een centimeter of vijf af tot een diameter die de klauw wel kan behappen.
dan plaats je de stam in de klauw en kun je uithollen. als ik niet helemaal zeker ben van mn zaak laat ik het tegencenter voor de zekerheid nog even zitten. later moet je dat tegencenter wel weghalen, maar dan is de stam toch ook weer een stukje lichter geworden.

als je zo de stam helemaal afgewerkt hebt pak je de steekbeitel weer en steek je de stam op het smalle deel aan de voet helemaal door (op het eind langzaam draaien voor een minder spectaculaire afsprong).
zo krijg je een vlakke voet zonder schroefgaatjes.
gr
nick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Indien mogelijk schroeven op een faceplate let wel op als het te zwaar is niet doen. Je zou kunnen proberen om een deel uit te hollen tussen de centers en een zwaluwstaart er aan te draaien. Nu opspannen in een grote chuck. Is het werkstuk nog steeds te zwaar uithollen met een boor en dan opspannen en netjes draaien.
 

tuoh

Oud hout
Een vierklauw op een houtdraaibank is knudde. Die zijn bedoeld voor werk op de metaaldraaibank.
Kijk een naar opspankoppen voor de houtdraaibank, die hebben in plaats van vier smalle klauwen vier klauwen in de vorm van kwart cirkels. Met zo een opspankop kan je dat stammetje zonder problemen spannen, je hebt dan geen tegencenter nodig. Als de draaibank het aan kan tenminste.

Je kan ook een vierklauw modificeren. Zaag een stukje van een dikwandige buis, lengte ongeveer 20mm. De diameter is minder belangrijk. Hoe groter de te draaien stukken, hoe groter de diameter.
Deze ring slijp je op één plaats door, wanneer de ring nu opgespannen word in de vierklauw gaat de binnendiameter van de ring verkleinen. Je vergroot op deze manier de klemkracht van de vierklauw. Dit vereist wel een spannende passing van het werkstuk in de ring.

Koipshout uithollen gaat met diverse tools, ringbeitels, ringbeitels met spaanbegrenzers, of schrapers in talloze vormen. Elk met hun plus- en minpunten.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een vierklauw voor hout, dus dat is wel in orde.
Ik heb alleen de standaard 3 beitels waar ik het mee doe, daar moet ik het mee doen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
je kan ook grote bekken aanschaffen voor je chuck. ik neem aan dat je de standaard bekken nog gebruikt?
ik gebruik nu voornamelijk de 100 mm bekken en die bevallen me eigenlijk veel beter, ze zijn gewoon sterker en minder kans dat de opspanaansluiting afbreekt
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Dus als ik het goed samanvat.
Goede beitels/bril/grotere spanbekken, zijn de dingen die je nodig hebt, in volgorde belangrijkheid.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Als je van zo stuk wil uithollen dan kan je tussen de centers aan 1 kant 1cm afsteken tot de maat van je chuck, die dan in je chuck spannen en het tegencenter ertegen. Je kan dan beginnen met het afdraaien van je te maken werkstuk(meestal de achterkant) daar draai je een voetje aan het geheel omdraaien en dan kan je gaan uithollen. Een grote chuck is wel handig maar niet noodzakelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.