rodondendron op chinees

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
hoi,
ik ben sinds kort de trotse bezitter van een hbm 900. ik wilde een wat grotere diameter dan mijn oude bankje aankon, maar heb geen geld voor een echt goede bank. een chinees is het geworden dus.

over wat precisie is hebben mijn chinees en ik wat verschillende ideeen, maar dat is een ander verhaal.
vorige week kon ik wat rodondendron scoren in wassenaar (zal het adres op marktplein zetten) en daar moest gelijk wat van op de nieuwe bank natuurlijk.
mooi stammetje uitgezocht:


daarna een vlakke uitsparing voor de de meeneemplaat uitgekapt


dat ging best goed. nou even op de as draaien en we kunnen los gaan, alleen die rotmotor zat dus in de weg:


goed gesprek met een chinees levert hier niks op, maar gelukkig had ik nog een adapter liggen, speciaal voor deze gelegenheid:

(deze adapters zijn overigens bij mij best te bestellen hoor)

met wat extra zakken cement en stuc op tafel draait het eigenlijk best stabiel. de open gaten in het hout waren nieuw voor me en ik was als de dood dat ik die zou uitbreken. dat viel gelukkig mee.
eerst de buitenkant gedaan en gelijk een uitsparing in de voet gemaakt waar de chuck straks grip in moet krijgen:


helemaal afgemaakt aan de buitenkant. toen omgedraaid en in de chuck gezet. Uithollen ging eigenlijk wonderwel met een ringbeitel. dag laten staan want het hout was kletsnat. toen nog eens geschuurd en in de vloerwas gezet. best aardig:


heb haar even geshowd natuurlijk, maar inmiddels staat ze weer in de kelder in een doos van dr eigen zaagsel. nog een paar maandjes.

Attached files
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
hoi renee,
ik heb daar wel goede ervaring mee. kleinere stukken doe ik in een papieren zak met krullen dr bij.
het blijft wel groen hout natuurlijk en ik moet net als iedereen veel meer uiteindelijk weggooien dan me lief is.
heb eigenlijk alles wel geprobeerd op drooggebied:
- magnetronbehandeling: dunne uiteinden van dekseltje bijvoorbeeld vlogen in de fik...spectaculair in de keuken, dat wel.
- paar weken ondergedompeld in rauwe lijnolie: geeft nare vlekken in het hout omdat de ene plek beter opzuigt dan de andere. is bovendien nogal prijzig.
- paar uur koken in een grote pan: ben je een hele midddag bezig. heb dat met els gedaan (de boom, niet de vrouw). ik vond de kleur nadien helemaal doodgeslagen en dat kreng scheurde naderhand alsnog doodleuk uit. (de boom dus, niet de vrouw)
Insmeren met lentedauw , tijdens het draaien precies 4 keer het wilhelmus achteruitzingen...allemaal geprobeerd. wegzetten in eigen zaagsel is voor mij meest praktisch en ben er niet ontevreden mee.

oh ja, van dat luchten klopt wel. anders loop je kans op een mooie groene laag schimmeldons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooie subtiele eierschaal vorm, en leuk ter contrast dat bruine schorsrandje. Best mooi spul dat Rodohout, en zulke maten zie ik niet zoveel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.