Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Miniaturen

Miniaturen

Hoi iedereen,

Ik ben al een tijdje lid en volg vooral passief wat er allemaal op het forum voorbij komt. Het valt me op dat de meeste bezig zijn met grotere houtprojecten. Zelf richt ik me vooral op de kleinere dingen; en de laatste tijd voornamelijk miniatuur houtsnijwerkjes (fantasy/action figuren).

Hierbij een foto van mijn laatste miniprojectje. Het is gebaseerd op het character Trap-jaw uit de He-Man reeks. 3 cm hoog (er ligt een 2-euro munt onder) en gesneden uit (vermoedelijk) een stuk laurierkers.
    Ik zou graag wat fijner willen werken en meer details erin krijgen, maar met dit hout gaat dat niet lukken. Heeft iemand een idee welk hout nog fijner werken toestaat?

groeten,
    meron

Attached files

Re: Miniaturen

Niet dat ik er verstand van heb, maar je hoort altijd dat Linde de beste houtsnij houtsoort is.

Beste Meron,

Mooi stukje houtsnijwerk! Erg leuk!
    Lindenhout wordt inderdaad het meest gebruikt voor houtsnijwerk. Maar let wel goed op, want het is zo zacht hout dat het gemakkelijk scheurt en afbreekt. Voor dingen zoals bloemen en dergelijke gebruik ik Amerikaans Noten, aangezien het wat steviger is. Maar vruchtenbomen schijnen ook goed te snijden te zijn, hoewel ik dat zelf nog niet geprobeerd heb. In ieder geval vind ik wel dat je een mooie houtnerf in het beeldje hebt.
    Heb je meer foto's van projecten? Ben wel benieuwd

Hey Sandy,
    Thans. Met noten heb ik ook al eens gewerkt. Het snijdt erg fijn, maar voor het hele kleine werk is het niet sterk genoeg en breekt er dus snel iets af. Ik zal eens naar Linde kijken. Vaak hoor ik iets over buxus. Daar zal ik ook eens wat van proberen.

Ik zal eens kijken of ik meer foto's op dit forum kan zetten. Ik heb al een hoop miniaturen gemaakt, alleen nog weinig foto's.

Groeten,
    Meron

Ziet er voor mij zo heel goed uit.Mooi
    Daniel

Ik zou graag wat fijner willen werken en meer details erin krijgen,
    Ik vind dat je al aardig fijn werk aflevert man! Knap hoor, ook een gave stijl dat figuurtje.

Ik heb zelf niet zo veel ervaring met houtsnijwerk. Maar de houtsoorten die bij mij bekend zijn voor houtsnijwerk: linde, peren, teak, ebben. En laatst heb ik zelf een figuurtje gemaakt uit pokhout; dat was voornamelijk zagen en vijlen. Het is namelijk wel erg compact hout dus of snijden mogelijk is weet ik niet.

Pokhout ken ik niet, ik zal daar ook eens naar kijken.

Ik denk dat je voor dergelijke kleine figuren, die je hooggedetaileerd wilt snijden het best buxus kunt nemen.

Wordt ook gebruikt voor schaakstukken, en de paarden wordenvaak schitterend uitgevoerd.

Heeft iemand enig idee waar ik stukjes buxus kan vinden? Ik vermoed dat het de fijnhouthandel gaat worden, maar aangezien ik met stukjes van 2x2x3cm al helemaal uit de voeten kan, zijn er misschien nog andere opties. (restafval bijvoorbeeld).

groeten,
    meron

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

TrapJaw !!! Erg gaaf....zo gaaf dat ik op zolder op zoek ben gegaan naar mijn oude speelgoed....ergens hebben er nog van die poppetjes liggen....HEman kwam ik wel tegen en 2 anderen maar TrapJaw is toen vast al eens gesneuveld.....

Qua hout lijkt buxus inderdaad erg bruikbaar. Mooie lichte kleur waardoor de details goed naar voren komen, fijne structuur....ja.....buxus lijkt een goede optie....

Forum Rechten