Miniaturen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi iedereen,

Ik ben al een tijdje lid en volg vooral passief wat er allemaal op het forum voorbij komt. Het valt me op dat de meeste bezig zijn met grotere houtprojecten. Zelf richt ik me vooral op de kleinere dingen; en de laatste tijd voornamelijk miniatuur houtsnijwerkjes (fantasy/action figuren).

Hierbij een foto van mijn laatste miniprojectje. Het is gebaseerd op het character Trap-jaw uit de He-Man reeks. 3 cm hoog (er ligt een 2-euro munt onder) en gesneden uit (vermoedelijk) een stuk laurierkers.
Ik zou graag wat fijner willen werken en meer details erin krijgen, maar met dit hout gaat dat niet lukken. Heeft iemand een idee welk hout nog fijner werken toestaat?

groeten,
meron

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Niet dat ik er verstand van heb, maar je hoort altijd dat Linde de beste houtsnij houtsoort is.
 

Sandy

Nieuw lid
27 okt 2011
10
0
Beste Meron,

Mooi stukje houtsnijwerk! Erg leuk!
Lindenhout wordt inderdaad het meest gebruikt voor houtsnijwerk. Maar let wel goed op, want het is zo zacht hout dat het gemakkelijk scheurt en afbreekt. Voor dingen zoals bloemen en dergelijke gebruik ik Amerikaans Noten, aangezien het wat steviger is. Maar vruchtenbomen schijnen ook goed te snijden te zijn, hoewel ik dat zelf nog niet geprobeerd heb. In ieder geval vind ik wel dat je een mooie houtnerf in het beeldje hebt.
Heb je meer foto's van projecten? Ben wel benieuwd :D
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hey Sandy,
Thans. Met noten heb ik ook al eens gewerkt. Het snijdt erg fijn, maar voor het hele kleine werk is het niet sterk genoeg en breekt er dus snel iets af. Ik zal eens naar Linde kijken. Vaak hoor ik iets over buxus. Daar zal ik ook eens wat van proberen.

Ik zal eens kijken of ik meer foto's op dit forum kan zetten. Ik heb al een hoop miniaturen gemaakt, alleen nog weinig foto's.

Groeten,
Meron
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik zou graag wat fijner willen werken en meer details erin krijgen,

Ik vind dat je al aardig fijn werk aflevert man! Knap hoor, ook een gave stijl dat figuurtje.

Ik heb zelf niet zo veel ervaring met houtsnijwerk. Maar de houtsoorten die bij mij bekend zijn voor houtsnijwerk: linde, peren, teak, ebben. En laatst heb ik zelf een figuurtje gemaakt uit pokhout; dat was voornamelijk zagen en vijlen. Het is namelijk wel erg compact hout dus of snijden mogelijk is weet ik niet.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat je voor dergelijke kleine figuren, die je hooggedetaileerd wilt snijden het best buxus kunt nemen.

Wordt ook gebruikt voor schaakstukken, en de paarden wordenvaak schitterend uitgevoerd.

boxwood_knight.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Heeft iemand enig idee waar ik stukjes buxus kan vinden? Ik vermoed dat het de fijnhouthandel gaat worden, maar aangezien ik met stukjes van 2x2x3cm al helemaal uit de voeten kan, zijn er misschien nog andere opties. (restafval bijvoorbeeld).

groeten,
meron
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
TrapJaw !!! Erg gaaf....zo gaaf dat ik op zolder op zoek ben gegaan naar mijn oude speelgoed....ergens hebben er nog van die poppetjes liggen....HEman kwam ik wel tegen en 2 anderen maar TrapJaw is toen vast al eens gesneuveld.....

Qua hout lijkt buxus inderdaad erg bruikbaar. Mooie lichte kleur waardoor de details goed naar voren komen, fijne structuur....ja.....buxus lijkt een goede optie....
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Ik heb nog een pak planken liggen van volgens mij merantie maar dan zeer licht. Het is bijna vergelijkbaar met balsa als iemand het kan gebruiken laat maar weten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
By the power of Greyskull !!! Hahaha...ik moet stiekem toegeven dat ik af en toe nog wel een stukje kijk op you-tube.....echt jeugdsentiment .......ga je ook nog MASK-miniaturen maken ?
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Heel mooi gedaan, Meron! Is buxushout niet gewoon te koop bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Die hebben een zolder met 1000 en 1 soorten hout in allerlei afmetingen. Zeer betaalbaar ook! Snij je met een mesje, gewoon uit de hand? Ik ben nog op zoek naar voorbeelden voor een schaakspel wat te snijden is. (De meeste voorbeelden op internet zijn voor op een draaibank) Heb jij daar ervaring mee?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Guus, het meeste snij ik met een 6mm beitel en sinds kort werk ik ook veel met een mes van veritas. Ik werk uit de hand en de beitel heeft me al behoorlijk wat wonden opgeleverd.
@rick MASK ken ik niet. Ik zal het eens opzoeken. De meeste miniaturen zijn uit een fantasy setting en aan de he-man reeks ben ik pas sinds kort begonnen. Het plan is ook een volledig functionerende Optimus Prime van 3cm hoog. Hahaha
@ton cool, ik zal er eens naar kijken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.