Tietenbont 3; kops- op langshout

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo mensen,

Heb gisteren een regel meranti met de kopse kant op het langshout van een andere regel gelijmd met Tietenbont 3. Echt helemaal knudde, de boel viel gewoon uit elkaar toen ik het oppakte. Hele nacht geklemd bij kamer temperatuur.

Hebben meer mensen problemen ondervonden met het lijmen van kops hout met tb3?

Bvd,

David
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
lol tietenbont XD

Heb je die gewoon aan elkaar gelijmd plat zonder een soort verbinding zoals een pen, lamello of schroef?
Hout met de kopse kant lijmen is tegen alle regels in, het werkt eenvoudig weg niet Lijmen heeft enkel zin als er langs hout tegen elkaar komt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik denk dat je probleem meer in de soort hout zit. Natuurlijk ook de plek om te verlijmen. Als je goed naar jou lijmverbinding kijkt dan zie je de houtvezels op de lijm liggen( gokje) Ik denk eerst een houtverbinding maken, dan lijmen. Is er een foto van de eerste lijmpoging??
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Kops hout laat zich inderdaad slecht verlijmen, daarom maken wij houtwormen gebruik van allerhande lastig te maken verbindingen. En dat maakt het juist leuk om met de hand te doen!
Er zijn ook niet voor niets machinale oplossingen zoals lamello's voor bedacht.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Oke, dus het is wel een bekend probleem. Normaal gesproken maak ik altijd pen- en gat verbindingen, maar deze keer ging het om een simpel houten onderstel. Dus ik dacht ach ja, niet te moeilijk doen... Ik lees altijd dat de lijmverbinding altijd sterker is dan het hout zelf. Vond het zo tegenvallen dat de boel gewoon uit elkaar viel vandaar mijn post.

Ik heb het maar opgelost met PU lijm en 2 lange schroeven erin.

Gisteravond nog zelf even wat meer research gedaan ook naar aanleiding van jullie reacties. Kwam dit artikel tegen: http://jlrodgers.com/pdf/revised-glue-grain.pdf

Misschien ook interessant voor iemand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.