Krimp tegengaan

niews

Nieuw lid
17 apr 2012
1
0
Beste mensen met heel wat meer hout ervaring dan ik,

Ik heb een vraag met betrekking tot de krimp van hout...
Voor een kunstproject heb ik een boomstam uitgehold. Met een beitel en een boor een gat gemaakt van 33 cm diameter en een diepte van 92 cm. Dat was een aardig klusje, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan: de bovenkant van de stam, dus waar de opening zit, wil ik afdichten met een ronde metalen plaat. Vastschroeven op 8 plaatsen zou het mooiste zijn, maar als ik hier op het forum een beetje rond lees, dan kom ik tot de conclusie dat dat niet verstandig is aangezien de krimp van het hout de schroefgaten zal doen barsten. En dat is niet de bedoeling, want de stam is nagenoeg 'barstvrij' en dat wilde ik graag zo houden...

Mijn vraag aan jullie is dus; is er, op wat voor manier ook, iets te doen aan de krimp van hout. Impregneren met olie bijvoorbeeld om de stam waterafstotend te maken en zo het 'sponseffect' tegen te gaan. Of misschien rondom insmeren met epoxi om hem luchtdicht te maken en zo het vocht te weren... Óf valt het allemaal wel mee met die krimp en wordt de druk verplaatst naar een ander deel van de stam doordat hij aan de bovenkant muurvast zit door de schroeven.. De stam is behoorlijk groot, 110 cm hoog en op het breedste punt 45 cm (volgens mij een esdoorn?). bijgevoegd 2 foto's om de boel een beetje te verduidelijken. Het liefst laat ik de stam van buiten zoals hij is, dus helemaal geen olie of epoxi. Mochten jullie dus een ander idee hebben voor de bevestiging van de plaat, dan is dat uiteraard ook welkom.

Hoop dat jullie tips en trucs voor me hebben!

Mvgroet,

Niels

IMG_7851.jpg


IMG_0338.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee sorry. Daar is helemaal niks aan te doen. Hout krimpt als het droogt. Dat is de natuur. Nu hij hol is heb je trouwens best kans dat hij niet gaat barsten. Een schijf van een boomstam gaat vrijwel altijd barsten omdat de buitenkant sneller droogt dan de binnenkant. Wat je doen kunt is het hout heeeeeel langzaam laten wennen aan zijn nieuwe omgeving, dus van een natte omgeving steeds naar ene iets drogere. Of insmeren met een dikke laag was, dat vertraagd ook wel een beetje.
En de kopse kanten voorlopig insmeren met iets dat de droging vertraagd, bijvoorbeeld een laag houtlijm. Geen garanties natuurlijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De beweging van het hout doen stoppen is praktisch onmogelijk, maar er zijn wel trucjes!
Er is een techniek die ik af en toe gebruik als ik iets wil vastschroeven maar toch krimp wil toelaten, en tot nu toe met succes.
Stel dat je schroeven van 100x5mm gebruikt, dan boor je eerst een gat van 4mm in het hout zo diep mogelijk (die overeenkomen met die van je metalen plaat), en daarna met een speedboor van bv 14mm, op dat gat van 4mm nog eens ongeveer 20 mm diep boren. Zo heb je een vrije ruimte tussen je plaat en het hout, en als het hout krimpt dan heeft de schroef ruimte om de plooien. Daarmee voorkom je dat het hout gaat splijten.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Ik zou het dichtsmeren met epoxy; kan er geen vocht meer in of uit dus gaat het niet meer werken. Is mij verteld door een scheepstimmerman, weet niet in hoeverre het waar is. gewoon proberen op een stuk hout en dat in de vriezer en op de verwarming leggen..
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja helemaal insluiten in een waterdichte laag plastic. Maar dan heb je geen houten object meer.
Of maak een glazen aquarium, vul die met water en stel je objecten ten toon onder water, dan krimpt het hout ook niet meer.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Als variant op de oplossing van Benchworks zou je ook de gaten in de metalen plaat met overmaat kunnen boren. Schroeven vastzetten mbv sluitringen en dan, op één schroef na, niet al te muurvast aandraaien. Belangrijk is wel dat ook in de toekomst beweging mogelijk blijft. Dus niet buiten zetten en lekker laten vastroesten.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik zou idd in dit geval slobgaten gebruiken. En dan wel zo dat die slobgaten in het metalen deksel zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.