Lijmen van eiken planken

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Hallo,

Ik ben er eindelijk toe gekomen dat ik een tafelblad wil maken voor zelfgemaakte stalen onderstellen. Het tafelblad moet liefst zo naadloos als mogelijk zijn!

Nu beschik ik over massief eiken planken(parket) met tand- & groefverbinding over de hele lengte die ik wil samenbrengen tot 1 groot tafelblad. De planken zelf zijn 20cm breed en 2cm hoog(ook heb ik nog andere planken van 10,5cm breed en 1,5cm hoog).

Kan iemand me een stappenplan geven van wat ik allemaal nodig heb? Ik ging een soort lijmtafel maken door stalen profielen aan elkaar te lassen en rechtop te zetten, en daarop lijmklemmen dat ik alles samen kan spannen.

Welke lijm gebruik ik?
Moet ik de verbinding volspuiten totdat het eruit komt?
Lijm ik 1 lat, laten drogen, en dan de volgende lat pas? of alles ineens zoals een (lijm, lat, aanspannen, lijm, lat, aanspannen, ...etc.)?
Hoe werk ik alles af? Moet dit geschaafd worden als de planken al geschaafd waren op voorhand? moet ik de naad erna gewoon afschuren? moet ik alles nog afwerken met iets?

Veel vragen, maar hopelijk kunnen jullie me helpen.
Mvg,
Maxime
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gewoon witte houtlijm gebruiken. Ik zou het latje voor latje lijmen. Witte houtlijm droogt snel en na een uur of zo kan je de volgende er alweer aanlijmen. Scheelt een hoop stress, want je moet na het aanbrengen van de lijm wel snel werken. Lijm redelijk ruim aanbrengen zodat het een beetje uit de naad perst. Waar je er bij kan de overtollige lijm met een vochtig sponsje weghalen. Na het lijmen de lijmresten wegschrapen en dan het blad schuren of schaven. Ik zou die planken van 2cm gebruiken, anders wordt het een wel heel dun blad.
Afwerken zoals je zelf wilt.
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Bedankt voor de reactie!

moet de naad geschaafd worden(beschik niet over een schaaf, enkel over een excentrische elektrische schuurmachine)
Normaal gezien pakt het schuren van de naad dan de kleur van het hout over, of moet het zodanig passen dat je het wit niet ziet van de lijm?

Mvg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als de planken recht zijn en je bouwt een stevige pers, dan zal je bijna geen lijmnaad meer zien. Lastiger wordt het als er in ongelijmde en ongeklemde staat een stevige kier tussen de planken zit. dan moet je de veer en groef er af zagen en de planken eerst recht schaven.

De veer en groef gaat helpen om het oppervlak redelijk vlak te houden. Dat kan je met een bandschuurmachine best goed vlak kriigen. Oppassen dat je geen greppels gaat schuren. Grof beginnnen en dan steeds fijner tot 180 of zo. Zelf zou ik een schaaf gebruiken, maar dat is een hele leerweg voor 1 tafelblad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De kanten van de planken zijn toch niet afgeschuind? Dat wordt soms gedaan om een openstaande naad te verdoezelen. En misschien ook opletten met onder- en bovenkant. Het kan zijn dat de onderkant iets smaller is dan de bovenkant. Dit wordt gedaan om het leggen te vergemakkelijken. De onderkant kan dan nooit verhinderen dat je de bovenkant niet dicht krijgt. Leg de planken ook voor het verwerken een tijdje binnen. Dat zal de kans op onaangename verrassingen verminderen (lees kromtrekken). Probeer de planken ook te selecteren zodanig dat bij de ene plank de hartkant van het hout naar boven ligt, en bij de volgende de hartkant naar beneden. Dit ook om kromtrekken tegen te gaan. En als je gaat schaven zou ook nog de vezelrichting van alle planken in dezelfde richting moeten liggen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Uit ervaring de beste tip: Ook al denk je dat je echt alles goed voorbereid en bedacht hebt, EERST alles een keer droog opspannen en controleren. Stuit je op een probleem als je al lijm opgebracht hebt dan kunnen je messing en groef planken in de open haard. Op opgedroogde houtlijm kun je geen tweede keer meer lijmen!

Gr Ed
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dan nog een tip, geen paniek! Eerst droog oefenen is uiteraard een hele nuttige tip. Maar als je hem weer uit elkaar moet trekken met nog vochtige lijm, kan je die er met een natte spons weer af poetsen. Planken weer laten drogen en nog een keer proberen.
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Hallo,

ik heb ze net gelijmd met witte houtlijm Pattex classic. Nu nog een nachtje laten drogen en dan morgen het resultaat zien. De lijm is er niet vanuit elke naad uitgelopen, maar netjes binnenin de tand-en groef gebleven.
Of moest elke naad overlopen?

Ik hoop dat dit goed zal zijn?

fotootjes volgen morgen hopelijk
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als er maar genoeg lijm tussen zit. Maar met die veer en groef heb je zoveel lijm oppervlak, dat zal heus wel vast zitten. Trouwens, je kunt er nu toch niks meer aan doen.
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Mooi dat het lijmen is gelukt. En prima idee eiken parketplanken te gebruiken. Om het af te maken, let op bij montage van het blad dat het blad kan werken ten opzichte van het onderstel. Anders gaat het alsnog kieren, scheuren, bol staan. Er zijn diverse manieren. Bladwervels om het frame is het eenvoudigste. Succes ermee. Christiaan
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
Voila, de plankjes zijn gelijmd. er zat een kleine kleine V-groef in vanboven, of een oneffenheid, maar dat heeft zn charme. Vanavond hopelijk wat fotootjes


weet er iemand ook hoe ik de kleur van natuurlijk eikhout zoveel als mogelijk behoud. Het is voor buitengebruik op mijn koertje in 't stad. Qua kleur behoud, anti-mos, tegen het werken van het hout, etc...

soort olie, beits, ...

ik luist naar jullie tips
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
en bij deze het voorlopig resultaat.

Ik heb wel wat schrik dat de planken in de breedte zullen uitzetten, dus ik zal de groef voor de verticale plank nog wat meer uitsnijden dat deze zijwaarts kunnen uitzetten.

Wat is het? Het is een standje voor een standbeeld in de hoogte.
En het andere is een 'bak' voor buiten op mn koertje, waar ik mn glas, e.a. vuilbakken in kan laten. en dan ook nog dienst doet als zitbankje voor 3 personen. Ik heb alles ook zelf ineen gelast

Hopelijk vinden jullie het tof


scaled.php

scaled.php

scaled.php
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ziet er netjes uit. Zorg wel dat je het staal heel goed in de lak zet, want nat eiken en staal gaat niet goed samen. Er zit namelijk veel tanine in eiken dat staal laat roesten. Vandaar ook altijd RVS schroeven gebruiken. Als ik jou was zou ik het even laten poedercoaten, kost niet veel is wel heel duurzaam.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik was er door verrast dat dit voor buiten bedoeld was. Had ik dat geweten dan had ik geen witte houtlijm aangeraden. En de constructie die je hebt gemaakt houdt ook geen rekening met het werken van het hout. Als dat nat wordt wil het in de breedte uitzetten en dat kan niet door het stalen frame. Dat gaat niet goed. Je moet in elk geval het hout in de breedte de ruimte geven. En is dat altje onder de planken geschroefd? Zorg dan dat ook de schroefgaten zeer ruim zijn, evt met een raps langwerpig maken.
Zorg ook dat de regen goed weg kan tussen hout en staal, anders gaat het hout rotten.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Die latten die je over de lengte tegen de houten planken hebt geplaatst, bij dat stuk dat op je tweede foto van onder zichtbaar is, hoe zitten die op je voormalige vloerdelen vast ? Zijn ze gelijmd, of geschroeft waarbij de schroef de ruimte heeft ?

Als het gefixeerd is kan ik je garanderen dat de boel krom gaat.

Iets dergelijk had ik ook met eiken hout. Die lat aan de onderkant was bij mij 6 cm hoog... Dara had hadden de eikenplanken geen enkele boodschap aan, zo KROM als een hoepel dat 100 kg van me zelf het niet terug gedrukt kreeg.
 

maxime

Nieuw lid
13 apr 2012
13
0
ik had kleine 'kanaaltjes' gefreesd en vijsjes erdoor. het heeft ferm geregend,hout heeft al wat water opgenomen, is idd een centimeter of 4 al uitgerokken in de breedte. is wel ietsje krom gaan staan, de kanaaltjes waren helemaal opgebruikt :D , maar ook al weer bijgeleerd...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.