Project Schommelstoel

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Hallo iedereen!

Ik wil graag weer eens laten zien waar ik mee bezig ben. Normaal plaats ik pas een foto van iets dat af is. Dat doen we deze keer dus anders. :)

Afgelopen weken hebben wij op school, ons gericht op het voorbereiden van het maken van een stoel. In principe mocht je elke stoel gaan maken, mits je je hield aan een paar eisen. Nu wilde ik zelf graag iets maken met veel ambacht en precisie.
Via het internet kwam ik al vrij snel op een leuke schommelstoel, die ik wel erg graag wilde gaan maken.
Het gaat om de volgende stoel:
F14_01.jpg


Inmiddels heb ik de werkvoorbereiding afgerond en is het maken van de stoel begonnen. Ik ben totaal nieuw met het maken van stoelen en heb geen voorbeeld waar ik van kan afkijken. Zo'n kleine foto zegt ook niet veel over maten etc. Toch vind ik dit mijn leukste project tot nu toe. Het vraagt erg veel uitdaging.

Vorige week heb ik wat notenhout gehaald bij de houthandel en heb ik de eerste stappen gezet. Omdat elk onderdeel straks nog met de hand na geshaped moet worden, moet ik alles nog bruto houden zodat ik tenminste nog oppervlakte heb om het te bewerken. Ik heb daarom een begin gemaakt met de zitting en de achterstijlen.

img3194dp.jpg

img3195fq.jpg

img3192y.jpg


Op bovenstaande foto's zie je hoever het project nu staat. In de loop van de tijd probeer ik zo vaak mogelijk dit topic te updaten met o.a. nieuwe foto's.

Wat vind jullie er van?
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Klopt. Het oorspronkelijke ontwerp komt van Sam Maloof. Ik vind zijn rocking chairs over het algemeen iets te grof en rond. De stoel op de foto die ik als inspiratiebron gebruik, vind ik net iets mooier.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er goed uit. Met welke gereedschappen heb je de vorm in de zitting gemaakt?
 
D

Dulcimer

Guest
Inderdaad, dit ga ik óók volgen. En verder ben ik ook benieuwd naar de gereedschappen die je ervoor gebruikt.
Vast veel succes!
Fransd
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik heb vandaag een begin gemaakt met de verbinding in de voorpoten. In de achterpoten zitten zwaluwstaarten, maar het leek mij niet mooi om die ook in de voorpoten toe te passen.
De verbindingen passen al vrij goed, nog even een half uurtje met de beitel spelen en ze moeten rete strak zijn.

Ik heb inmiddels alles even in elkaar gezet om een beeld te krijgen wat het gaat worden. Het leuke is dat het er nu echt niet uit ziet. De verhouding klopt voor geen kant. Gelukkig moet er nog een hoop hout weggeschaafd en geshaped worden. Misschien moet ik toch snel maar een armleuning maken, want dit ziet er echt niet uit, haha! :D

img3199y.jpg
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik heb dit weekend weer een paar uurtjes iets aan de stoel kunnen doen. Het begint nu gelukkig eindelijk op een stoel te lijken. Ik heb van MDF even kleine gebogen latten uitgezaagd, waar de stoel straks op moet gaan schommelen. Ik wil niet gelijk de zaag in het notenhout zetten. Zo op het eerste oog ziet het er goed uit en de stoel schommelt ook al een beetje. Ik hoop dat ik van de week de hoofdsteun kan vormen en de spijltjes kan uitzagen. Dan moet ik alle verbindingen nog even nalopen en kan het shapen beginnen.

Hieronder even wat foto's:

img32001.jpg

img32021.jpg
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ziet er goed uit zeg!

Moet je voor een (dergelijke) stoel nu nog met specifieke zaken rekening houden mbt het materiaal ? Het hout in dit geval en bijvoorbeeld de draad ervan ?
De stukken waar je straks op gaat schommelen, wor ddat een recht stuk dat je in de juiste vorm buigt/stoomt of een ruim breed stuk waar je de ronding uit gaat zagen ?
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
In principe moet je wel rekening houden met het materiaal. Als je hout met een hele rechte draad in een boog zou uitzagen, is de kans aanzienlijk groter dat hij ergens afbreekt waar de draden het kortst zijn. Ik zelf zaag straks de ronding van de stukken voor het schommelen uit, uit een brede plank. Dit levert helaas ook veel afval op, dus lamineren of stomen zou ook een prima optie kunnen zijn. Echter vind ik gelamineerde delen hierbij niet zo mooi en is stomen voor mij geen mogelijkheid. Uiteindelijk zal het voor de sterkte wel beter zijn denk ik. Gelukkig is de ronding gering en verwacht ik zelf geen problemen, maar al ga je werken met veel meer krachten lijkt het mij verstandig om te kijken naar andere oplossingen.
 

Hammetje

Nieuw lid
18 apr 2012
6
0
nice,

ziet er goed uit mr.
ben benieuwd hoe ie er uit ziet wanneer je alles heb afgewerkt.
't zal wel een plaatje worden! maar nog over de draadrichting: je moet nooit te moeilijk kijken en denken dat het niet zou gaan houden. ik vind dat als je een stuk hout heb en je denkt dat het trikkie gaat worden of ie houd of niet moet je het gewoon uitproberen. veel mensen doen altijd moeilijker dat het in werkelijkheid is
 

WR1944

Oud hout
Hammetje zei:
....... maar nog over de draadrichting: je moet nooit te moeilijk kijken en denken dat het niet zou gaan houden. ik vind dat als je een stuk hout heb en je denkt dat het trikkie gaat worden of ie houd of niet moet je het gewoon uitproberen. veel mensen doen altijd moeilijker dat het in werkelijkheid is

Zoals veel natuurproducten heeft hout geen constante eigenschappen, het ene stuk zal iets sterker of flexibeler zijn als het andere stuk van de zelfde stam. De voorzichtigheid van de houtbewerkers komt in het algemeen voort uit opleiding maar vooral uit veel ervaring. Het laatste dat je wilt is iets maken dat het begeeft onder normale omstandigheden. Zelfs een wat extremere belasting mag geen probleem zijn, je moet altijd wat reserve inbouwen. Een beetje houtbewerker laat de gebruiker of klant geen proefkonijn zijn, die vertrouwd op een degelijk product.
En wat als je je ziel en zaligheid in een mooi product hebt gelegd en het blijkt wel mooi te zijn maar te zwak voor normaal gebruik. Dat werkt erg demotiverend.
In het geval van de schommelstoel lijkt het mij als geinteresseerde leek beter om de gebogen delen te buigen, hetzij met stoom of met branden. Dat hangt af van de mogelijkheden. Misschien is er een mede-forummer enigszins bij je in de buurt die je hier in wil bijstaan.
 

tuoh

Oud hout
Trial and error is ook een manier om een project aan te vatten :D :D :D
Alleen, je weet nooit wanneer het project af is, als er steeds onderdelen bezwijken blijf je bezig. Wel leuk voor de houthandel, die ziet je graag komen als het weer eens fout gelopen is.

Mvg,

André
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Bij dit project moest ik opeens aan de intro van een film denken... ;)

De film The Patriot met Mel Gibson begint ook met een schommelstoel. Iedere keer maakt hij zo'n ding die weer in elkaar stort als hij erop gaat zitten... Helemaal aan het einde van de film krijgt hij het eindelijk voor elkaar., nadat hij stiekum ergens opeens het licht heeft gezien.. :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.