Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Project Schommelstoel

Hallo iedereen!

Ik wil graag weer eens laten zien waar ik mee bezig ben. Normaal plaats ik pas een foto van iets dat af is. Dat doen we deze keer dus anders.

Afgelopen weken hebben wij op school, ons gericht op het voorbereiden van het maken van een stoel. In principe mocht je elke stoel gaan maken, mits je je hield aan een paar eisen. Nu wilde ik zelf graag iets maken met veel ambacht en precisie.
    Via het internet kwam ik al vrij snel op een leuke schommelstoel, die ik wel erg graag wilde gaan maken.
    Het gaat om de volgende stoel:

Inmiddels heb ik de werkvoorbereiding afgerond en is het maken van de stoel begonnen. Ik ben totaal nieuw met het maken van stoelen en heb geen voorbeeld waar ik van kan afkijken. Zo'n kleine foto zegt ook niet veel over maten etc. Toch vind ik dit mijn leukste project tot nu toe. Het vraagt erg veel uitdaging.

Vorige week heb ik wat notenhout gehaald bij de houthandel en heb ik de eerste stappen gezet. Omdat elk onderdeel straks nog met de hand na geshaped moet worden, moet ik alles nog bruto houden zodat ik tenminste nog oppervlakte heb om het te bewerken. Ik heb daarom een begin gemaakt met de zitting en de achterstijlen.

Op bovenstaande foto's zie je hoever het project nu staat. In de loop van de tijd probeer ik zo vaak mogelijk dit topic te updaten met o.a. nieuwe foto's.

Wat vind jullie er van?

Re: Project Schommelstoel

ik denk dat we dit met veel interesse zullen volgen

Inderdaad

Lijkt me een schommelstoel in de stijl van Sam Maloof.

Om meer over het bouwproces te weten te komen kan je zijn naam es googelen, info genoeg te vinden op het net!
    Hier al een linkje naar een filmpje van hem
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Ik volg dit ook met aandacht!
    Wil zelf ook al lang zoiets maken, maar het ontbreekt me steeds aan tijd.

Steven

Klopt. Het oorspronkelijke ontwerp komt van Sam Maloof. Ik vind zijn rocking chairs over het algemeen iets te grof en rond. De stoel op de foto die ik als inspiratiebron gebruik, vind ik net iets mooier.

Ziet er goed uit. Met welke gereedschappen heb je de vorm in de zitting gemaakt?

dit wordt een te volgen topic ;-)

Inderdaad, dit ga ik óók volgen. En verder ben ik ook benieuwd naar de gereedschappen die je ervoor gebruikt.
    Vast veel succes!
    Fransd

Ik heb vandaag een begin gemaakt met de verbinding in de voorpoten. In de achterpoten zitten zwaluwstaarten, maar het leek mij niet mooi om die ook in de voorpoten toe te passen.
    De verbindingen passen al vrij goed, nog even een half uurtje met de beitel spelen en ze moeten rete strak zijn.

Ik heb inmiddels alles even in elkaar gezet om een beeld te krijgen wat het gaat worden. Het leuke is dat het er nu echt niet uit ziet. De verhouding klopt voor geen kant. Gelukkig moet er nog een hoop hout weggeschaafd en geshaped worden. Misschien moet ik toch snel maar een armleuning maken, want dit ziet er echt niet uit, haha!

Ik heb dit weekend weer een paar uurtjes iets aan de stoel kunnen doen. Het begint nu gelukkig eindelijk op een stoel te lijken. Ik heb van MDF even kleine gebogen latten uitgezaagd, waar de stoel straks op moet gaan schommelen. Ik wil niet gelijk de zaag in het notenhout zetten. Zo op het eerste oog ziet het er goed uit en de stoel schommelt ook al een beetje. Ik hoop dat ik van de week de hoofdsteun kan vormen en de spijltjes kan uitzagen. Dan moet ik alle verbindingen nog even nalopen en kan het shapen beginnen.

Hieronder even wat foto's:

Forum Rechten