Steekbeitels

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
I

Ook krijg ik van sommige het advies beitels te kopen en te kijken hoe ze bevallen, dat is eigenlijk juist wat ik probeer te voorkomen, omdat ik graag 1 soort beiteltype wil.

Ik heb trouwens ook 1 beitel van Skandia, en die bevalt opzich goed, ligt fijn in de hand, lekker compakt beukenhouten handvat. Nadeel dat ze niet in alle maten te koop zijn, en de maten die ze verkopen zijn een beetje vreemd gekozen, bijv: 19 mm hebben ze wel, maar geen 20 en 18 mm. Verder kan ik geen enkele informatie vinden over het merk. Is het soms een soort eigen merk van bouwmarkten? Volgens mij is het ook een handelsmerk, en geen fabrieksmerk. googelen met "Skandia chisel" levert ook niks op.

MHG ziet er ook goed uit, maar hebben weer zo'n klein licht handvat. Ik voel graag dat ik gereedscahp echt in handen heb.

Ik heb een aantal oude Erik Anton Berg, Nooitgedacht, en andere beitels naast een set Japanse beitels en was ook op zoek naar andere beitels. Ik heb toch een paar losse beitels gekocht om ze uit te proberen en daar ben ik heel blij mee: het staal kan goed zijn, de afwerking mooi en de kwaliteit uitstekend, maar dat wil niet zeggen dat ze bevallen. Ik heb bijvoorbeeld een Ashley Iles beitel van 25 mm gekocht (http://www.workshopheaven.com/tools/Ashley_Iles_Mk.2_Bevel_Edged_Chisels.html). Mooie beitel, goede beoordelingen, etc., maar ik vind het handvat veel te groot. Nou lees ik dat je graag wilt voelen dat je echt iets in je hand hebt, dus misschien is dit juist iets voor jou. Voor mij is het handvat te groot en te zwaar ten opzichte van de rest van de beitel: je hebt vooral hout vast en geen staal. Ik heb ook een stanley sweetheart van weer 25 mm gekocht (https://www.baptist.nl/houtbewerker...itels/stanley-sweetheart-sw-steekbeitel-25-mm) en die bevalt tot nog toe erg goed: wordt scherp (maar niet zo scherp als de Japanse), ligt goed in de hand en is nog redelijk geprijsd. Ik heb in de winkel van Dictum in München de Lie-Nielsens bekeken maar was toch niet zo enthousiast over de vorm en balans (en al helemaal niet over de prijs).
Het nadeel van losse beitels kopen is natuurlijk dat het een zooitje wordt. Maar eens proberen of ik er een paar op marktplaats kan verkopen, dat ruimt weer op.

groeten,
Jan Anton
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Heb ik ook over gedacht, maar ik heb al zoveel van dat soort projecten. De beitels zelf maken kan ook; ik doe dat ook voor de schaven die ik maak, inclusief de warmtebehandeling.

groeten,
jan anton

--
www.kosterplanes.com
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
dank dank, maar ik wilde niet het draadje jatten. Eigen handvatten draaien is wel een heel cool idee, maar ik heb de neiging me te verliezen in te veel projecten, zoals de schaven.

groeten,
jan anton
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Ja dat ken ik. Ik ben al 1,5 jaar bezig met kapzagen hoeven alleen nog maar tandjes in. Kissie 2 licht er nog. Kissie 3 in bijna klaar etc. Etc.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
oh ja, ben al twee jaar bezig met een juwelenkistje voor m'n vrouw... komt deze zomer echt af:)

groeten,
jan anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.