Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Hammer A3-31

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Hammer A3-31

Te koop gezien op kapaza (België). Ik was geïnteresseerd, maar heb helaas geen 400V :cry:

http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/mac ... 538429.htm

Hierbij de reactie van de verkoper:

Beste Frank, De vraagprijs voor de schaafmachine bedraagt € 1.500 excl. BTW Deze machine is zo goed als gloednieuw.Heeft minder dan 10u gedraaid in onze atelier. Datum ingebruikname : januari 2009 Beschrijving van de machine :Combi aanslag, zwenkbaar 90° - 45°, Spanning A3-31, 3x400V, 3kw (4pk), S6/40%, 50/60 Hz, direct start met mechanische rem.Vlak/ vandikteschaaf 3pk.m. schaafbreedte 310 Voor bezichtiging of verdere vragen omtrent deze machine, gelieve contact op te nemen met Dhr. Verstraeten(zaakvoerder) op het nummer 0474/718.900 Alvast bedankt voor uw reactie, Met vriendelijke groeten, Lieselotte Van StrijdonckAdministratieRocade

Re: Hammer A3-31

Geweldige machine! de kosten voor een 400v aansluiting vielen mij nog mee, zonder dat het basistarief van de energieleverancier werd verhoogd! Ik zou het overwegen in ieder geval.. (mits het bij jou uberhaupt mogelijk is natuurlijk)

Een 3x400V aansluiting in België is niet altijd mogelijk. Veel straten hebben nog 3x230V. Dit wordt meestal niet veranderd omdat dit een gigantische kost is voor de netbeheerder; alle aansluitingen in de huizen, naar de straten, kabels in de straat en transformator moeten gewijzigd worden. Als je 2x220V of 3x220V binnen krijgt in huis kan je dit meestal niet wijzigen.
    Tenzij je straat recentelijk vernieuwd is, dan is er kans dat ze een 3x400V lijn klaar hebben gelegd waar je kan op aansluiten. Maar volgens mij is dit een vrij hoge kost.
    Krijg je 1x400V+N binnen in huis (recente wijken, straten), dan is het zeker dat je kan upgraden naar 3x400V, maar ook weer tegen een behoorlijke som...

Een huishoudelijk aansluiting is in België maximaal 40Ampère. Dit is meestal voldoende voor hobby en kleine ateliers. Wil je een zwaarder aansluiting, dan wordt dit een industriële en kost dit véél geld. Volgens mij kan je die als particulier niet aanvragen.

mvg,

Brecht

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Brecht vatte het mooi samen: ik heb maar 3x220v in de straat liggen, dus kan onmogelijk upgraden naar 400V. Werken met een transfo is eventueel ook een optie heb ik al vernomen, maar niet ideaal.

Ik kreeg tot een vijftiental jaar geleden ook 3 x 220V binnen, maar bij de heraanleg van de straat zijn alle nutsleidingen vernieuwt en is er ook ineens een update gebeurt door de Elektriciteitsleverancier.

Kreeg op kosten van de maatschappij ineens 3 x 380V in de plaats. Er moesten diverse motoren herwikkelt worden omdat omschakelen niet kon. Al deze aanpassingen hebben mij geen frank gekost (van de Euro was toen nog geen sprake)
    Terwijl ik ineens het dubbele aan vermogen kon laten draaien

Je moet ook wat geluk hebben in het leven

Mvg,

André

Een net van 3x220 wil niet noodzakelijk zeggen dat je geen driefasige machines kan gebruiken. Een motor die op 380 in ster staat, kan op een net van 3 x220 in driehoek. Dit is een heel eenvoudige ingreep, enkel drie plaatjes in de aansluitkast van de motor hersteken. Ik heb net even gekeken op het electrisch schema van mijn C31 en daar staat de motor in ster getekend. Dus in principe kan hij ook op 3x220. Wat wel eigenaardig is, is dat op de motor 400 volt staat. Moet eigenlijk eerst de aansluitingen nakijken om het zeker te weten. Wat de eventuele invloed op het afremmen is weet ik zo dadelijk niet. De Hammer wordt namelijk met gelijkstroom op 2 wikkelingen geremd. De fabrikant zou meer moeten kunnen vertellen.

Ik begrijp het niet helemaal. Voor zover ik weet, is het toch:

1 fase ten opzichte van de nul = 230V
    3 Fasen ten opzichte van elkaar = 400V (230 x wortel 3)

Maar bestaan er dus ook netwerken waarbij 1 fase ten opzichte van de nul = 400V (of 380V) ?

Die bestaan inderdaad. Netten van 380/660. Persoonlijk ben ik ze wel nog nooit tegengekomen.
    En in België heb je nog veel netten van 130/220, soms ook zuiver 3 x 220. Daar kan je geen spanning naar de aarde meten (er is namelijk geen nul).

Onderschat de kosten niet voor een 400V aanlsuiting, enkel voor de studie die kijkt of het net dat wel aan kan is al 500 euro. Ook per KVA betaal je een vaste som.
    ik heb uiteindelijk afgezien van 400 Volt

Forum Rechten