Ruwe vlonderplanken

Roozen

Nieuw lid
15 apr 2012
2
0
Hallo,

Even wat vraagjes. Ik ben van plan een houten terras aan te leggen maar ik vind de prijs van geschaafde hardhouten planken nogal tegenvallen, in tegenstelling tot de ruwe variant. Welke ik eigenlijk ook mooier vind. Maar ik denk niet dat je deze onbewerkt als vlonderplank kan gebruiken of wel?

Zo niet wil ik ze graag zelf bewerken, heb alleen geen ervaring in het bewerken van hout en wilde vragen of het te doen is om een schaafmachine te huren en deze planken handmatig zelf te schaven met enig resultaat? En is het nodig alle kanten van de plank te schaven of is alleen het loop gedeelte en de randjes nodig? Wat voor machine is het makkelijkst? Of moet ik ze toch maar laten schaven?

Het gaat om ruw/fijngezaagde Ipe planken van 26mm dik en 100mm breed, 5meter lang. zie de link:

http://www.hardhouttotaalmarkt.nl/a/har ... 100mm.aspx

Hoop wat antwoorden te krijgen, alvast erg bedankt voor de hulp.

Groet,

Leon
 

tuoh

Oud hout
Laat dat hout gewoon schaven, met de handschaafmachine lukt dat niet. Die machines zijn smaller dan het hout breed is, je gaat tijdens het schaven nooit een mooie vlak oppervlak krijgen.
Als het planken zijn van 5m lengte zijn wil dat ook zeggen dat je een, al dan niet, geimproviseerde werkbank van 5m moet in elkaar knutselen, die dunne planken moeten over de volledige lengte ondersteund worden om mooi vlak te liggen. Dat lukt niet op een workmate of iets dergelijks. En om de hele tijd op je knieen rond te kruipen, wanneer de planken gewoon op een vlakke vloer liggen, dat is ook niet prettig.

Komt nog bij dat het eindeloos gaat duren, en je kniehoog in de spanen komt te staan :mrgreen:

Ipé is een redelijk harde houtsoort, die vreet schaafmessen in HSS, de meeste schaverijen gebruiken dan ook HM hiervoor.

Mvg,

André
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de planken vlak tegen elkaar legt, dan zou je kunnen proberen of je achteraf met een parketschuurmachine ergens komt. Nadeel: als dat niet werkt, moet je alles weer losschroeven en toch laten schaven. Of dat het risico waard is, vraag ik me af.
 

Roozen

Nieuw lid
15 apr 2012
2
0
mmmm

bedankt. Nou 1 ding is wel zeker dat ik er niet aan ga beginnen. Ondertussen ook gehoord dat ik ze gewoon ruw kan neerleggen, wat ik eigenlijk ook mooier vind, scheelt een hoop werk.

Staan er trouwens voorbeelden van bouwtekeningen van kasten of hokken op dit forum ergens?

bedankt nog!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.