Festool zaaglineaal gebruiken als afkortzaagmiddel

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
In de afgelopen dagen ontving ik een folder van Festool. Ze hebben weer een paar leuke nieuwe dingen op de markt gebracht, oa. een paar hulpstukken voor de FS zaaglineaal:
Met deze hulpstukken schijn je dan gemakkelijk (herhalend) afkortzaagwerk te kunnen doen. De prijs van ~ EUR 350,- vindt ik veel te hoog. Als je geen ruimte hebt voor een zaagtafel is dit wellicht een alternatief.




Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zie nog wel een toepassing voor deze set.... Je kan 'm ook gebruiken om bijv. gatenrijen te maken verder van de rand af dan de standaard parallelgeleiders in de gatenrijenset. :cool:
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
volgens mij kan je met een paar simpele mallen en lijmklemmen hetzelfde bereiken voor een fractie van de prijs van dit set.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ik zou er iets bijleggen en voor een MFT gaan, daar heb je veel meer aan denk ik.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een MFT is weer gelimiteerd tot zaagsnedes van de breedte van de MFT minus de aanslag diepte. Bij deze set kan je zaagsnedes van wel tot bijna de volledige lengte maken van de lineaal. Festool zou toch echt niet iets overbodigs verzinnen....
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
zuma zei:
Een MFT is weer gelimiteerd tot zaagsnedes van de breedte van de MFT minus de aanslag diepte. Bij deze set kan je zaagsnedes van wel tot bijna de volledige lengte maken van de lineaal. Festool zou toch echt niet iets overbodigs verzinnen....

In de folder staat: "De parallelaanslag met geintegreerde schaal zorgt voor zaagsnedes tot een werkstukbreedte van 65 cm"?

Ed
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja Ed dat betekent dat je rechts van de lineaal niet verder komt dan 65 cm dan houden de geleiders op. Hoewel ik in de folder weer zag dat je daarvoor ook verlengstukken hebt....

Maar dat zegt dus niets over de potentiele lengte van de zaagsnede die bij een MFT gelimiteerd is tot de breedte of de lengte (ja je kunt een langere lainaal ook over de lengte van de MFT zetten) van de MFT.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Beste collega houtbewerkers,

Festool heeft op de engelse site een handleiding/gebruikersverslag geplaatst.
http://www.festool.co.uk/images/gb_down ... torial.pdf
(in het voorbeeld komen ..., de link werkt wel, er moet staan gb_downloads/FSPA_Tutorial.pdf)

De gebruiker is zeer lyrisch, en geeft aan dat de cirkelzaagtafel nagenoeg overbodig wordt.
Dat laatste vind ik erg interessant. Ik heb namelijk geen cirkelzaagtafel, en eigenlijk ook niet de ruimte ervoor. En toch wil ik af en toe van een dun hout, toch wat recht afzagen.
Zo heb ik de laatste keer van pax-plinten (10 cm breed) 0 a 3,5 cm af gezaagd. (plafond loopt scheef, nu is dat onzichtbaar). Dit gedaan met de workmate, een antislipmat en de liniaal over twee plintjes heen leggen. Ik ga dit liever niet doen met kostbaar hout. Als het dan toch verschuift....

Alleen als ik zie hoe deze gebruiker gaat werken, vraag ik me af of een cirkelzaagtafel dan niet handiger is en/of blijven werken met hulplatjes ed.

Resteert het (grote, maar prijzige) voordeel dat herhaaldelijk exact dezelfde maat afzagen eenvoudig gaat.



Op festool Nederland staan de twee onderdelen ook opgenomen, nog zonder plaatjes. Ze kosten € 201,94 (Parallelaanslag FS-PA) en € 119,95 (Verlenging FS-PA-VL). Samen dus € 320,00. Best weer aan de prijs dus, maar dat is normaal bij Festool.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
koffiedrinker zei:
Beste collega houtbewerkers,
Festool heeft op de engelse site een handleiding/gebruikersverslag geplaatst.

De gebruiker is zeer lyrisch, en geeft aan dat de cirkelzaagtafel nagenoeg overbodig wordt.
.....
Alleen als ik zie hoe deze gebruiker gaat werken, vraag ik me af of een cirkelzaagtafel dan niet handiger is en/of blijven werken met hulplatjes ed.
Hi Koffiedrinker, bedankt voor de link.
Ik ga misschien wat te kort door de bocht want ik heb het artikel alleen even doorgebladerd maar als ik naar de foto's kijk dan wordt ik meteen niet goed.
Die man gebruikt TWEE MFT's icm met deze jig, dan zou ik zeggen dat het prijs en ruimte verschil meteen ongedaan is gemaakt?
Je kan dan volgens mij veel beter een module tafel icm met deze invalcirkelzaag kopen, ben je flexibeler en bespaart meer plaats dan als je twee MFT's hebt staan. Oftewel ik vind het allemaal maar zeer vreemd en het ruikt mijns inziens sterk naar een festool gesponsorde test.
Ik ben zelf trouwens een zeer groot festool fan, heb diverse machines van hun en ben daar zeer tevreden over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.