Bar van houten biervaten.

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Heb nog foto’s gevonden van een werkje dat ik jaren geleden voor iemand mocht doen.
Er was een voorraad van houten biervaten van de brouwerij waar de kriek en de geuze gemaakt werd. Vaten van om en bij 180 cm hoog en dan ook nog vaten van een 150 cm.
Ook onbeschaafde schalen waarvan veel onbruikbaar was van de barsten.
Het bleek te gaan om kastanje hout. Dit lijkt sterk op eiken enkel is de structuur iets meer uitgetrokken en lichter van gewicht en zachter.. De schors was ook niet die van eik.
Mocht er helemaal mijn ding mee doen als het uiteindelijk maar een bar was zoals hun schets .
Heb dan het beetje in mijn hersenpan laten werken om uit te zoeken wat hiermee kon gedaan worden want het mocht zeker niet modern zijn en niet teveel poespas aan komen. Het moest een beetje oude landelijke stoere stijl zijn en passend in de stijl van hun loft.
Heb de vaten uit elkaar gehaald en 2/3 van de stukken hout parallel geschaafd.
Want deze zijn in het midden breder dan de onderkant en bovenkant.
Heb dan uitgezocht hoe de constructie te maken want die moest demonteerbaar zijn, omdat het op het 3de verdiep moest komen en de trap op moest, en moest dan ook stevig genoeg zijn om de druk kunnen op te vangen van de gebogen balken. De ene al wat meer gebogen dan de andere geeft toch wel wat spanning. Er moesten er zelfs voorzien worden van zaagsneden tot de helft van de dikte om de kromming bij te stellen.
De constructie heb ik gemaakt van kaders uit kastanje hout met pen en gat verbinding en deze samengehouden met stevige multiplex plaat.
Om de gekromde balken er tegenaan te plaatsen heb ik een alu profiel gebruikt. Deze heb ik aan de ronde zijde van de bar voorzien van zaagsneden om zo het profiel mee rond te zetten met de vorm van de bar.
Het was een heel paswerk want balk per balk moest aangepast worden met beetje bij beetje te schaven om een mooi sluitend resultaat te krijgen.
Aan de binnen zijde moest er enkel aan de onderkant kastjes komen die ik maakte van de schalen kastanje hout.
Heb er achteraf ook nog bijpassende barstoelen bijgemaakt waar ik geen foto van heb.
Het geheel is naturel afgewerkt met een vernislaag omdat het een beetje bij de keuken hoort en zo vlekken te vermeiden.
De loft is ondertussen helemaal aangekleed en het staat er beeldig.
Was een zeer leuk werkje zeker omdat het maar net door het trapgat kon, moesten wel eerst de leuning van de muur halen.
Groeten
Daniel
jvm1146-1.jpg

jvm1145-1.jpg

jvm1144-1.jpg

jvm1148-1.jpg

jvm1002.jpg

jvm1009.jpg

jvm1013.jpg

jvm1016.jpg

jvm1021.jpg

jvm1032b.jpg

jvm1031b.jpg

jvm1136.jpg
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Wow, heel knappe bar! Zo mag je er hier ook een komen zetten hoor! :D

Hoelang heb je er ongeveer aan gewerkt?
 

WR1944

Oud hout
Heel leuk en origineel gedaan. Alleen die metalen banden begrijp ik niet en als ik het een beetje kan inschatten zijn die duigen sterk genoeg alleen onder en boven vastgezet te kunnen worden. Dan zou je een houten strip halverwege aan de binnenkant kunnen gebruiken om de duigen, die een beetje uit de band springen, netjes vlak naast elkaar te krijgen door ze aan die strip te schroeven.
Ik vind het een beetje jammer dat het idee van de ronde vaten op deze manier nauwelijks zichtbaar is. Je had bijvoorbeeld ongeveer 1/4 van de omtrek van een vat een paneel kunnen maken en met die panelen naast elkaar toch de indruk van vaten kunnen behouden. Maar het is een mooi uitgevoerd project, daar gaat niets vanaf.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig gedaan, het is dus een kruising van een bar en keukenmeubel geworden met een dubbele functie. Ik vind die leren bank ook erg leuk is dat een grote honkbalhandschoen?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik heb gekozen om het met de alu profiel vast te zetten om dat de balken niet allemaal evendik waren. Om dit verschil op te vangen ging heel makkelijk door het profiel, dat ingezaagd is , te geplooien tot op de goede maat. Het is wel dikwandig profiel, het plooien moest met redelijk zwaar materiaal. Deze bevestiging dient merendeel om de constructie van de kast mee te verstevigen want inderdaad onder en boven bevestigen was voldoende. Tussen de balken zit ook nog een verbinding, groef gefreesd en strips van 8mm triplex in, alles gelijmd met pu lijm.
Heb er toch met tussenposen aan gewerkt en er wel een maand of 2 over gedaan.
Groeten
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.