Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Een zwaluwstaart zaag maken

Ik gebruik tot nu toe altijd mijn "oude" kapzaagje, een rommelmarkt aankoop. Ik zie de mooiste modellen voorbij komen. Van die sierlijke snelle jongens, maar 50 a' 100 euro vind ik maar niks. Daarom heb ik het plan opgevat er zelf een te maken. Ik heb een foto gevonden die ik wel aardig vond en deze heb ik een beetje aangepast. Het meest originele hout is appel KASSA, dus dan maar met Beuk. Deze plank is 33 mm dik, mooi om het op maat te schaven. De foto's vertellen het verhaal.

Attached files

Re: Een zwaluwstaart zaag maken

Mooi! Heb je het handvat met de hand gezaagd?

(ik heb eind vorig jaar 3 waxinelichthouders gemaakt van 2,5cm dik eiken (leuk kerstkadootje dacht ik) , bijna een week lang iedere avond met een figuurzaag bezig geweest :lol:, vandaar de vraag)

Volgens mij is beuken prima geschikt voor deze toepassing

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dat ziet er al mooi en handzaam uit. Ik zie dat je gleufmoeren en bouten gaat gebruiken. Hoe ga je de gaten in het staal maken? En hoe heb je de groef voor het zaagblad en de rugversterking in het handvat gemaakt.?

Peter: Ik heb het handsvat met een decopeerzaag grof op maat gezaagd. Aan de brandvlekken kan je zien dat dit geen gemakkelijke job was. Daarna met de grove rasp alles bijgewerkt.
    WR1944: Ik heb de gleuf met de bijbehorende zaag(donor) gezaagd, helaas ietsje scheef. Maar met een avondje raspen is het weer aardig haaks. De naad voor de rugversterking is een ander verhaal. Eerst maar eens met een klein vijltje, veel te veel werk. met een beitel de kantjes weg gepulkt, ook geen succes. Daarna brute kracht. Boortje 4 in de Makita en dan maar een beetje schraapen. Terug naar het kleine vijltje. KLAAR. Het gat heb ik door en door geboord met een ijzer boortje, Ging prima.

Later een update

Goed bezig! Schaam je niet over het gebruik van beuken, dat is ook een zeer klassiek materiaal voor zaaghandvaten.

Volgende keer (die gaat vast een keer komen) let op de hout draadrichting. In het smalste deel van het handvat en in de hoorns moet de draad in de lengte lopen. Nu staat het daar dwars op smalle stukken en dat maakt het kwetsbaar. Ideaal is het ook om kwartiers beuken te gebruiken, dosse neigt meer tot kromtrekken. Maar dat moet je maar net hebben liggen natuurlijk.

Zijn die ruitewisser bouten bedoelt om hem vast te schroeven?

Hallo Hugo,

Dat is een mooi handvat geworden zeg! Netjes! Ik heb ook een keer een poging gewaagd, maar bij het afronden van al die nauwe bochtjes en hoeken heb ik het opgegeven. Verkeerd moment!

Wat betreft die boutjes, bij de praxis kun je dergelijke exemplaren in messing krijgen. Dat staat misschien net wat eleganter, maar dat is persoonlijk.

Heb je nog gedacht aan de hoek van het handvat?
    Engelse of Amerikaanse hoek?

Wilco: Dat met die draadrichting bedacht ik me ook toen ik klaar was Maar van je fouten leer je. Hoop ik. Ik had al bij de PRAXIS gekeken. Hier hebben ze alleen die van plastic, beetje jammer. Maar het zwart steekt mooi af tegen het beuken, zullen we maar zeggen.

Zweihaak: die snap ik niet, deze is een kopie van een foto. Ik weet niet meer waar die vandaan kwam. Hij ligt goed in de hand en zaagt prima.

Alles bij elkaar een heel fijn resultaat geworden. Na 2 starten nog een beetje vroeg om te zeggen maar ik ben meer dan tevreden.

Attached files

Met die hoek bedoel ik de hoek die het handvat ten opzichte van de zaag heeft.
    Als je kijkt naar de rechte achterkant van de zaag ten opzichte van de hoek die het handvat maakt.

Engelse zagen hebben/hadden vaak een rechtere hoek dan de Amerikaanse zagen die een grotere hoek hebben. Tenopzichte van de achterkant.
    Dit heeft invloed op hoe de zaag zaagt, en de stand tenopzichte van je hand naar je pols.
    Bij de meeste Amerikaanse zagen staat je hand wat naar beneden ten opzichte van je pols.
    Je krijgt bij langdurig zagen dan sneller een verzuring in je polstunnel.

Attached files

Mooi hoor!
    Zul je vast nog lang plezier van hebben..

Forum Rechten