vraag ivm afzuigingen koppelen aan 1 systeem van buizen

PBT

Actieve deelnemer
Als ik over een paar weken mijn nieuwe werkplaats ga inrichten, zou ik graag een centraal afzuigsysteem aanleggen met een buizensysteem. Aangezien ik geen beschikking heb over krachtstroom, en er bijna geen sterke (2 zaks) en betaalbare afzuigingen zijn, wou ik een buizensysteem van 150/200mm aanleggen, en hieraan 2 mobiele afzuigers hangen met elk een capaciteit van 1000m3 per uur. Deze hebben meestal standaard een 100mm aansluiting, vandaar dat ik een 150 á 200 mm buis zou willen gebruiken. Zou dit systeem gaan werken?
 

tuoh

Oud hout
Daar vrees ik voor. Een goed werkende afzuiging aanleggen vraagt heel wat kennis. Het is een optelsom van wat nodig is per machine (debiet). De uitkomst van dat rekenwerk bepaald de diameter van de buis, samen met de tortale lengte van het netwerk, het aantal bochten, afsluitkleppen of niet, aantal aftakkingen, etc.
Eens de diameter van de buizen bekend en het gewenste debiet in de buizen berekend is, kan er gedacht worden aan de afzuigturbine (aantal m3/uur), aantal Pk, benodigde stroomsterkte,etc.

Dus twee kleine mobiele afzuigers aan wat buizen koppelen gaat in 99,9 % van de gevallen NIET werken, jammer maar helaas.

Mvg,

André
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
hoi pbt.
Ik persoonlijk zou mijn afzuigsysteem in jouw geval decentraliseren en mijn machienes verdelen over de 2 stofzuigers met elk hun afzonderlijk buizen systeem. dan hoef je ook niet altijd beiden aan te zetten.
m vr gr Frank
 

WR1944

Oud hout
Als ik twee mobiele stofzuigers had zou ik de sterkste gebruiken voor het doel waarvoot die ontworpen is, mobiel stofzuigen. Dan zou ik van werkplek naar werkplek gaan en de machine koppelen met de kortst mogelijke slang. Geen gedoe met pijpwerk. Als tussenvorm kan je een kort stuk vaste pijp aanleggen met de opening op een makkelijk te bereiken plaats en daar de stofzuiger aankoppelen. Verder zou het makkelijk zijn als de stofzuiger aan gaat als je de machine aanzet.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
WR1944 zei:
Verder zou het makkelijk zijn als de stofzuiger aan gaat als je de machine aanzet.

Ga naar de Gamma/Praxis/Karwei/whatever en koop een Master-Slave stekkerdoos. Deze kosten 20/25 euro. De stekker van het gereedschap wat je wilt gebruiken steek je in de plek van de Master en het afzuigapparaat op de plek van de Slave. Zo gaat de afzuiging automatisch aan als je de machine start. :D
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik denk dat er dan toch iets van een vertraging tussen beide zal moeten zitten..... Ik heb nét genoeg vermogen om de scheppach te starten (volgens mij 2,5 kw?), als ik die aanzet gaat het licht nog net niet uit. Dit word binnenkort opgelost door een andere zekering in de meterkast. iets van een scheepszekering (????) heb ik me laten vertellen, deze zou de piek opvangen ofzoiets. Omdat het huis te koop (pas 5 jaar) staat wil ik er toch niet te veel geld aan gaan uitgeven om een zwaardere zekerering te laten plaatsen.

Ik denk dat het dan toch 2 aparte afzuigsystemen worden, dan moet ik gaan kijken of ik de afzuiging die ik nu al heb kan aanpassen/verbeteren zodat deze harder zuigt, aangezien de afzuiging toch een meter of 5 van de machines vandaan geplaatst zal worden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een (2 zaks) afzuiging bedoel je dan een zak onder en een boven? Of twee van die zakken/combinaties naast elkaar? Die enkele vaste afzuigingen zijn wel goedkoop te vinden, zeker goedkoper dan twee goede mobiele zuigers. Of is de capaciteit/kwaliteit dan onvoldoende?
 

PBT

Actieve deelnemer
ik bedoel dus 2 zakken en 2 filters. De bedoeling is dat mijn huidige afzuiging blijft, en er nog 1 mobiele bij komt.

zou het een idee zijn om de motor van mijn huidige afzuiging te vervangen door een motor met een hoger toerental? Ik weet niet of dit technisch gezien mogelijk is. Mijn huidige afzuiging is 720 watt en de motor draait 2350 tpm. Als ik deze motor zou vervangen door een exemplaar dat bv 3000 tpm maakt, zou dit nut hebben? Het is in ieder geval zo'n goedkope afzuiging die je voor 80 euro ofzo koopt.
 

tuoh

Oud hout
Je mag van een stofafzuiging van 80€ niet dezelfde prestaties verwachten als van een professionele afzuiging. Een nieuwe motor gaat meer kosten dan zo een nieuw zuigertje, terwijl de prestaties niet noemenswaardig gaan verbeteren.
Je mag ook niet uit het oog verliezen dat die goedkope spullen in de meeste gevallen uitgerust worden met een kunststof schoepenwiel :shock: Veel toeren kan dat spul niet aan of het vliegt in stukken door het werkhuis.

Ofwel zet je bij alle machines zo een goedkoop ding, ben je niet veel geld kwijt, of je plaatst één meer professionele afzuiging die alle machines samen bediend. Tweedehands zijn die niet zo duur, maar meestal enkel op krachtstroom verkrijgbaar.

Ga je professioneel met hout aan de slag dan zou ik toch opteren om krachtstroom binnen te brengen. Dit is op iets langere termijn de beste oplossing. Krachtiger motoren en een heel wat bredere keuze uit toebehoren zoals een afzuiging.


Mvg,

André
 

PBT

Actieve deelnemer
ok, daar had ik niet bij nagedacht, die van mij heeft ook een plastic schoepenwiel.

Dan worden het 2 aparte afzuigingen, 1 aan de vlak vandiktebank en de frees, misschien de tafelzaag er nog bij, en 1 aan de afkortzaag en de lintzaag.

Het gedeelte krachtstroom heb je helemaal gelijk in, echter ik moet dan 50 meter oprit opengraven waar +/- 50 á 60cm stol (gebroken puin) onder zit, dat steeds in lagen van 20 cm is aangetrild. Ook staat het huis te koop (ik woon nog thuis). Dus heb ik niet echt veel behoefte om nu een hoop geld uit te gaan geven aan het aanleggen van krachtstroom. Dit hele zie ik dus niet echt zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.