Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: kozijn maken

kozijn maken

sorry

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: kozijn maken

beste dirk,

waar ga je dit kozijn voor gebruiken?

rick

ik ga dit kozijn gebruiken voor in de schuur waar mijn machines staan
    komt dubbel in glas in

Hallo Dirk,

voor ramen en buitendeuren zou ik persoonlijk toch opteren voor een duurzamere houtsoort, buitenschrijnwerk word meestal extreem belast qua duurzaamheid. ( extreme temperatuurschommelingen, waterinfiltratie in glassponningen en verbindingen, etc.)
    Vurenhout is nu niet bepaald de duurzaamste houtsoort voor deze toepassingen.
    (duurzaamheidsklasse V )

Een betere keuze is gemodificeerd hout ( Stellacwood, Aquawood, etc), ook Lariks is een goede keuze, en dan voornamelijk de Siberische Lariks, deze soort is harder en duurzamer dan de inlandse variant.

Ik ken de Nederlandse normering voor ramen niet, maar hier in Vlaanderen moeten ramen voorzien zijn van een verluchte glassponning, dit wil zeggen dat in de glassponning een bijkomende groef dient gefreesd te worden rond het hele raam, en op de bodem van deze groef dienen gaten van min.8mm geboord te worden naar de buitenkant van het raam, en dit zowel onderaan als bovenaan.

Het doel hiervan is om eventueel binnensijpelend water naar buiten te evacueren, dit werkt slechts als er ook bovenaan gaten geboord zijn.

Bij ramen met opendraaiende delen moeten deze geboorde gaten uitmonden in de decompressiekamer tussen vaste kader en het opendraaiend gedeelte.

Het is zelfs zo dat de glasfabrikant geen verantwoordelijkheid neemt bij defekte dubbele beglazing wanneer er water word aangetroffen in de glassponning.

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste dirk

ik had het niet beter kunnen verwoorden dan andre. denk goed aan de plek waar een kozijn komt. je loopt anders kans om een heleboel geld en tijd te hebben verknoeid.

rick

Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Is er ergens een complete informatiebron voor hobbyisten hoe je zelf een degelijk compleet kozijn kan maken met dubbel glas. En wellicht plaatsen (alhoewel ik denk dat ik het plaatsen moet uitbesteden)

[quote="guido"]Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Met de nieuwe Hammer :P is dat goed te doen zijn.Wat bedoel je met geen simpele kozijnen ( brede onderdorpels,ramen met roede,schuiframen :?: ) Bij zulke uitvoeringen is de duurste ops: kostenpost de aanschaf van het benodigde frees gereedschap .
    Om de kosten te drukken zou je kunnen kiezen voor losse pakketen http://www.doehetzelfzuiderveld.nl
    Maar het is natuurlijk wel een uitdaging om met de nieuwe combi zoiets zelf te maken
    Kozijn en raamhout is (standaard profiel) allemaal voor geprofileerd te koop :idea:

Mvg Geurt

-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Is er ergens een complete informatiebron voor hobbyisten hoe je zelf een degelijk compleet kozijn kan maken met dubbel glas. En wellicht plaatsen (alhoewel ik denk dat ik het plaatsen moet uitbesteden)
    Ik heb uit verschillende bronnen vernomen dat met de enorm sterke lijmen van tegenwoordig (PU-D4 bijvoorbeeld) het niet meer nodig is om met 'ingewikkelde' verbindingen te werken maar dat halfhoutsverbindingen of d.m.v. contramallen, eventueel aangevuld met een schroef of deuvel, sterk genoeg is.

Dit maak het voor de handige doehetzelver veel eenvoudiger om zelf zijn kozijnen te maken. Uiteraard kan je, wanneer je over de juiste machines en kunde beschikt, er voor kiezen om de meer traditionele verbindingen toe te passen.

Zelf heb ik een (relatief eenvoudig) kozijn gemaakt dat in de tuin is geplaats en een schuttingdeel vervangt zodat we van het uitzicht kunnen genieten. Dit heeft de volgende vorm:

Code:
    +------+------+
    |      |      |
    +------+------+
    |      |      |
    +------+------+
    (Vier raampjes dus)
    Ik zal er eens een foto van maken en plaatsen als ik thuis ben.

De verbindingen heb ik gemaakt m.b.v. een handzaag en een bovenfrees, en sterke lijm natuurlijk.

We hebben enkele jaren geleden 5 kozijnen laten vervangen in ons huis, met de kennis die ik nu heb zou ik dat zeker zelf doen (zelf maken, zelf plaatsen), dat had ons 1000en euro's bespaart. Het plaatsen blijkt zo ongeveer neer te komen op: oude kozijnen verwijderen, spouwlat plaatsen, nieuwe kozijn vastschroeven, glaas aanbrengen.

Als je googeld op 'zelf kozijn maken', dan kom je al veel tegen, een goede bron met alle info bij elkaar ken ik echter niet.

Wat bedoel je met geen simpele kozijnen
    ik heb net even wat geschoten van de kozijnen.
    http://picasaweb.google.com/g.kauer/...eat=directlink
    mijn gevoel zegt me nu dat ik dit niet moet proberen omdat het dan op ellende uitloopt. maar als ik inderdaad 1000en euri's kan uitsparen door iig de kozijnen zelf te maken dan zou mij dan heel goed uitkomen. en ik moet eigenlijk alle kozijnen vervangen aangezien oplappen nog steeds erg duur blijft.
    Het glas in lood willen we uiteraard niet kwijt dus daar moet ik ook iets op verzinnen. (mischien een glasman die daar een soort dubbel glas van kan maken?) en de rest van het glas gewoon ergens bestellen? (waar?)
    en ik vind het niet erg om nog een goed bijtelblok met de juiste profiel freesjes te kopen om dit mogelijk te maken maar bij mij onbreekt het gewoon aan kennis en ervaring.

en wat het plaatsen betreft moet er een steiger tegen het huis aan (geen begrane grond). dus ik weet niet of het wel mogelijk is om dat zelf te doen.

Forum Rechten