Aparte zwam

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi!

Ik heb een schilderklus aangenomen waar wat herstel/reparatie
werkzaamheden moeten plaatsvinden.. Nu kwam ik tijdens de inspectie
een aparte zwam tegen. Het zit tussen een koplat en kozijn(beide meranti)
en een steens muur. Mij gevoel zegt dat het (regenwater) langs de muur
loopt, achter de koplat komt, en in de sponning van de bovenstijl,
die overigens is volgepurt, nergens meer heen kan en de boel verzadigt.

Mijn vraag is nu, heeft iemand ooit zo'n zwam gezien en weet iemand
of deze moet bestrijden of dat eenvoudige verwijdering van zwam en
aangetast hout voldoende is.

Ik ben van plan om de koplat te verwijderen en een strook bladlood
toe te passen en die over de koplat je laten lopen zodat er geen water meer
in kan lopen. Tips zijn van hartw welkom!

Gr rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi hanzipanz,

Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. Wat kan ik naar jouw mening het beste doen om te voorkomen dat het verder ontwikkeld nadat ik het zichtbare verwijdered heb? Het deed mij trouwens erg denken aan zeewier, en het voelde heel rubberachtig..

Ben razend benieuwd wat ik hiermee moet.. Is het besmettelijk voor hout? Is het gevaarlijk voor je gezondheid?

Gr rick
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Rick,

Toevallig zag ik je bericht. Ik heb vorig jaar een soortgelijke (schilder)klus gehad. De aannemer het op het gebied van afwatering bij de kozijnen nog al wat steken laten vallen. Dus ik heb de haren af en toe uit m'n hoofd getrokken maar ook veel geleerd.

Het lood hoort eigenlijk op de grens van stenen en hout. Dus als de bovenste balk waar hij tegen de muur aan komt nog niet verrot is lood geen oplossing. Volgens mij ontbreekt een aluminium lekdorpel aan de voorkant; dit voorkomt dat het water de hoek omkruipt en tussen de kier komt. De kier (nog/niet) dichtkitten en de bovendorpel en de 'koplat' zouden dan eigenlijk een jaartje in de grond- of eps verf moeten komen om goed te drogen. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.