Wat is er aan de hand met mijn hout?

Davidvano

Nieuw lid
10 apr 2012
2
0
Hallo,

Zouden jullie me kunnen helpen met mijn houten rekken?
Op verschillende rekken zijn er beschadegingen, komt precies van binnen naar buiten.
De foto's zijn duidelijker dan mijn uitleg :)

Het bruine lijkt wat op hars maar dan zeer hard, het hout zelf errond is fragiel en breekt snel af.

wat is dit en wat moet ik er aan doen?

David

Attached files
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Er van uit gaande dat het inderdaad slecht hout is (ik ben geen expert, zeg zelf dus ook niet dat het slecht hout is alhoewel het er voor mij ook wel op lijkt :) ) ben ik heel nieuwsgierig waar dit hout vandaan kwam.
 
D

Dulcimer

Guest
David,
dit hout is vuren of grenen. Ik zie op de foto's niet zo gauw iets van ongedierte als boktor of houtworm. Was het hout droog toen je het kocht? Binnenin lijkt 't ontzettend veel hars te bevatten. Ik vrees dat hier niets meer aan te doen is, je zult dit hout moeten vervangen en hoop dat je leverancier dit kosteloos zal willen doen; je staat sterk want dit hout is amper geschikt als kachelhout.
Groet,
Frans
 

Davidvano

Nieuw lid
10 apr 2012
2
0
Hallo,
Bedankt voor de reacties.

Even over de achtergrond van het hout.
Gaat om onbehandelde rekken die ik in 2007 in Gamma (+/- 30 euro per rek) heb gekocht en sindsdien in mijn droge kelder hebben gestaan.
Terug zal ik ze dus niet kunnen geven :)
Voornaamste is dat het iets van dit hout zelf is en geen ongedierte dat op ander hout in de buurt kan. Lijkt me ook hars maar hoe kan er zoveel van zijn en waarom komt het nu door?

Jammer maar lesje geleerd dan zeker?
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien is dat een grote hars-insluiting. Gezien de prijs kan je niet verwachten dat de fabrikant er een uitgebreide kwaliteits-controle op na houd. Het hout wordt door de machines geramd en door ongeinteresseerde medewerkers ingepakt. Maar voor hetzelfde geld had er een grote knoest in gezeten en dat is mij wel eens gebeurt.
Er zit weinig anders op dan zelf een passende vervanging te fabriceren dat wel aan je kwaliteitseisen voldoet. Dus als houtbewerken je hobby is kan je er nog van genieten ook. ;)
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Is het in de kelder veel koeler dan waar het bed nu staat ? Hars zal er meer uit lopen als het wat warmer is lijkt mij. Ook kan het zo zijn dat de kelder vochtiger is en dat het nu in een droge ruimte staat.... Het zal zoiets moeten zijn dat het pas 5 jaar later deze "uitslag" heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.