pattex PU Construct

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Momenteel maak ik een snijplank voor mijn dame. Deze moet verlijmd worden en mijn vraag is dan ook of de Polyurethaan lijm van Pattex (eencomponent) "food safe" is? Zo niet, wat is dan een altnatief?

Dank alvast.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik gebruik voor snijplanken gewone D3 houtlijm, bij verlijmingen van snijplanken ala the woodwhisperer komt er nogal wat lijm uitgeperst. Dit is met een vochtige doek te verwijderen. Overtollige PU lijm moet je met aceton verwijderen en de PU lijm laat nogal wat vlekken achter.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Coko: ik heb alleen houtlijm D2 en PU D4. Nu weet ik alleen nog niet of de D4 food safe is. Ik kan op de pattex site daar niets over vinden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Meestal gebruik ik ook gewone houtlijm. Echter maak ik me nooit al teveel zorgen over de food-safe-heid van de lijm. De hoeveelheid die je binnen krijgt lijkt me verwaarloosbaar klein.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Wat me bij gewone houtlijm fout lijkt te kunnen gaan is dat die niet al te best bestand is tegen vocht.

Snijplan en vocht gaan per definitie samen....

Daarom denk ik dus niet dat je gewone houtlijm moet gebruiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
rickkoorman zei:
Meestal gebruik ik ook gewone houtlijm. Echter maak ik me nooit al teveel zorgen over de food-safe-heid van de lijm. De hoeveelheid die je binnen krijgt lijkt me verwaarloosbaar klein.

klopt, maar ik zou eerder een epoxyhars of een 'witte houtlijm' nemen voor voedseltoepassingen dan een pu-lijm
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zijn er ook witte houtlijmen die waterbestendig zijn? Ik heb nu maar toch de PU gebruikt om 2 delen in de lengte te verbinden. Nu moet ik (na wat vlakwerk) het paneel in stroken zagen, zodat ik ze een kwartslag kan draaien en wederom lijmen.

Waar ik tevens over aan het twijfelen ben, is de afwerking. Ik heb begrepen dat parafine olie geschikt is, maar ik vraag me af of ik ook een 50/50 Terpentine/Epifanes vernis kan gebruiken. Heeft iemand daar nog een idee over?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
nachtwacht zei:
Wat me bij gewone houtlijm fout lijkt te kunnen gaan is dat die niet al te best bestand is tegen vocht.

Snijplan en vocht gaan per definitie samen....

Daarom denk ik dus niet dat je gewone houtlijm moet gebruiken.


D3 lijm is waterbestendig, niet watervast (!), en is prima bestand tegen korte tijd blootstelling aan langs lopend water. Ook geschikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers. Tenminste volgens de fabrikant waarvoor ik in het verleden gewerkt hebt.
Mijn eigen ervaring is dat een van mijn snijplanken, gelijmd met D3 ala the woodwhisperer, eens een was beurt in de machine op 65 graden zonder kleerscheuren heeft overleeft!
Normaal gesproken neem je een houten snijplank af met een vochtig doekje en zorg je voor een regelmatige olie beurt. D3 lijm voldoet dus ruimschoots aan de eisen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor de afwerking zou ik zeker geen vernis gebruiken, dit blijft OP het hou zitten en komt dus zeker in het voedsel terecht. Parafine-olie (kaarsvet) lijkt mij persoonlijk ook niet de oplossing. Waarom geen spijs-olie als olijf of walnoten olie?

groeten,
Patrick
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan Titbond III gebruiken. Die is D4 en gekeurd voor toepassingen in de voeding.
www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en ... n-titebond
www.woodcraft.com/Product/2005071/5763/ ... unces.aspx
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb de titebond III ultimate gebruikt. die is schijnbaar erg watervast. ik heb het gebruikt om 2 stukken notenhout aan elkaar te lijmen(koud) voor een bord en de verbinding is nog niet open gaan staan tot nu toe.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een jaar of 3 geleden heb ik in alle haast een snijplank (om boterhammen op te smeren) gemaakt voor mijn vriendin van beuk/kerselaar strips, mooi rood-beige. Omdat het snel moest gaan heb ik gewoon D2 lijm die in 10 minuten droogt gebruikt en behandeld met olijfolie.
Ondanks het feit dat de kerselaar een paar weken ervoor gekapt was en sindsdien ongeveer 20% gekrompen is, heeft de plank het helemaal niet begeven en is ze nog steeds dagelijks gebruikt en met een vochtige doek afgeveegd.

D3 lijm was beter geweest, en op zich is het ietsjes steviger en duurzamer dan PU, het voordeel van PU is dat het op nat hout gebruikt mag worden en het zwellen compenseert min of meer problemen in de nauwkeurigheid.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De snijplank is in principe klaar voor de afwerking. Ik heb Titebond D2 gebruikt. Alleen zit ik met een klein probleem/uitdaging. Bij het zagen van de stroken had ik wat uitbreeksels. Dit ben ik bij een paar stroken vergeten weg te schaven. Het gevolg is dat er bij sommige lijmnaden gaatjes te zien zijn. Zie foto. De oplossing die ik nu bedacht heb, is het mengen van wat zaagsel met lijm om zo die gaatjes opvullen. Wie o wie gaat hierin mee of heeft een betere oplossing?

Alvast bedankt.

Attached files
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Het uitbreeksel zit op de uiteinden ? Kan je de plank dan niet gewoon een millimeter (of 2, al naar gelang wat nodig is) dunner schuren / schaven ?

Ik kan me niet anders voorstellen dat als je met lijm met zaagsel gaat werken dat je het gaat zien.... zou ik zonde vinden.

Is dat geen optie dan zou ik het denk ik vol laten lopen met iets blanke lak achtigs... ben even kwijt wat het ook alweer echt is... blanke epoxy ?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik weet niet hoe diep de gaatjes zijn, dus ik weet ook niet hoeveel ik aan dikte kwijtraak. En het is ook nog eens kopshout, wat niet echt makkelijk te schaven is. Aan epoxy heb ik ook gedacht, dus wellicht is dat een oplossing. Ik zou ook nog de stroken opnieuw kunnen zagen en dan weer verlijmen. Dit kost alleen een aantal centimeters aan breedte.

Dit zijn weer van die vervelende foutjes. Ben er keihard mee bezig geweest en dan is dit het resultaat....arg. Soms zakt de moed mij in de schoenen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb net nog even gekeken (bijna met tranen in de ogen) en ik denk dat ik het toch met epoxy ga doen. Hierdoor heb ik geen houtverlies en door de hardheid van epoxy ook geen bacterie broedplaatsen. Zucht.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zo job is done. Vrouwtje is er blij mee, maar ik zelf niet :) Er ging weer teveel mis. De ronding heb ik gemaakt met mijn nieuwe Liogier rasp. Werkt prima, maar ik moet nog een fijnere rasp hebben als tussenstap. Staat op de whishlist.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie plank geworden, weer eens wat anders dan het dambord motief!
Heel herkenbaar dat je niet tevreden bent, ik maak nog te vaak onnodige fouten. Na het eerste gevloek geeft het wel weer voldoening als je een mooie oplossing hebt bedacht.
Ach ja, al doende leert men.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.