Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: pattex PU Construct

pattex PU Construct

Momenteel maak ik een snijplank voor mijn dame. Deze moet verlijmd worden en mijn vraag is dan ook of de Polyurethaan lijm van Pattex (eencomponent) "food safe" is? Zo niet, wat is dan een altnatief?

Dank alvast.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: pattex PU Construct

Ik gebruik voor snijplanken gewone D3 houtlijm, bij verlijmingen van snijplanken ala the woodwhisperer komt er nogal wat lijm uitgeperst. Dit is met een vochtige doek te verwijderen. Overtollige PU lijm moet je met aceton verwijderen en de PU lijm laat nogal wat vlekken achter.

Coko: ik heb alleen houtlijm D2 en PU D4. Nu weet ik alleen nog niet of de D4 food safe is. Ik kan op de pattex site daar niets over vinden.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Meestal gebruik ik ook gewone houtlijm. Echter maak ik me nooit al teveel zorgen over de food-safe-heid van de lijm. De hoeveelheid die je binnen krijgt lijkt me verwaarloosbaar klein.

Wat me bij gewone houtlijm fout lijkt te kunnen gaan is dat die niet al te best bestand is tegen vocht.

Snijplan en vocht gaan per definitie samen....

Daarom denk ik dus niet dat je gewone houtlijm moet gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Meestal gebruik ik ook gewone houtlijm. Echter maak ik me nooit al teveel zorgen over de food-safe-heid van de lijm. De hoeveelheid die je binnen krijgt lijkt me verwaarloosbaar klein.
    klopt, maar ik zou eerder een epoxyhars of een 'witte houtlijm' nemen voor voedseltoepassingen dan een pu-lijm

Zijn er ook witte houtlijmen die waterbestendig zijn? Ik heb nu maar toch de PU gebruikt om 2 delen in de lengte te verbinden. Nu moet ik (na wat vlakwerk) het paneel in stroken zagen, zodat ik ze een kwartslag kan draaien en wederom lijmen.

Waar ik tevens over aan het twijfelen ben, is de afwerking. Ik heb begrepen dat parafine olie geschikt is, maar ik vraag me af of ik ook een 50/50 Terpentine/Epifanes vernis kan gebruiken. Heeft iemand daar nog een idee over?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Bison VB20 en KM45 zijn waterbestendig.

Gr Ed

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nachtwacht
    Wat me bij gewone houtlijm fout lijkt te kunnen gaan is dat die niet al te best bestand is tegen vocht.

Snijplan en vocht gaan per definitie samen....

Daarom denk ik dus niet dat je gewone houtlijm moet gebruiken.

D3 lijm is waterbestendig, niet watervast (!), en is prima bestand tegen korte tijd blootstelling aan langs lopend water. Ook geschikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers. Tenminste volgens de fabrikant waarvoor ik in het verleden gewerkt hebt.
    Mijn eigen ervaring is dat een van mijn snijplanken, gelijmd met D3 ala the woodwhisperer, eens een was beurt in de machine op 65 graden zonder kleerscheuren heeft overleeft!
    Normaal gesproken neem je een houten snijplank af met een vochtig doekje en zorg je voor een regelmatige olie beurt. D3 lijm voldoet dus ruimschoots aan de eisen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Voor de afwerking zou ik zeker geen vernis gebruiken, dit blijft OP het hou zitten en komt dus zeker in het voedsel terecht. Parafine-olie (kaarsvet) lijkt mij persoonlijk ook niet de oplossing. Waarom geen spijs-olie als olijf of walnoten olie?

groeten,
    Patrick

Forum Rechten