Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Kapzaag

Kapzaag

Ik ben op zoek naar een goede kapzaag, maar aangezien ik maar een beginner ben, wou ik graag de mening van de kenners eens hierover:

klik

Waar ik op let bij dit soort zagen is een zware koperen rug, en of het handvat stevig is vastgezet met koperen schroeven (3).

Re: Kapzaag

Ter vervollediging:

totaalprijs = 5.99 + 4.5 = 10.49 pond = €11.70

Ik zou de eigenaar vragen om eerst duidelijke en gedetaileerde foto's van het zaagblad en de vertanding te laten zien. Uit de conditie hiervan kan je afleiden in welke staat de kapzaag zich bevind. Vraag ook een frontaal aanzicht! Zo kan je zien of het blad vlak is en of de tanden gezet moeten worden. Vraag om een meetlat onder de tanden te leggen zo kan je de vertanding per cm afleiden. Mischien moeten de tanden gescherpt worden, maar dat zal je op een foto moeilijk kunnen beoordelen.
    Als er werk aan is kan je dit dan zelf doen en heb je daar het gereedschap voor? Ik zou het een moeilijke aankoop vinden als ik de zaag niet kan proberen.

ik ben het met kodama eens maar waar voor wil je hem gebruiken ?

as het fijn meubelmakers werk is zou ik een japanse trekzaag aanraden uit evaring

groetjes pim

Ik ben dus op zoek naar een kapzaag om houtverbindingen te zagen. Kruisverbindingen, pen- en gatverbindingen, zwaluwstaarten, ...

Als iemand een goeie (niet te dure) tweedehands zaag weet, mag je het altijd laten weten.

hoi-

new bij dick tools kost een dozuki vanaf 18,50.volgens mij better dan welke tweede hands westerse kapzaag .is dat een redelijke prijs?

groet
    annette
    http://www.fingerprintfurniture.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Ik ben het volkomen met Annette eens wat betreft prestatie en prijs / kwaliteit verhouding wat de japanse zagen betreft . Het enige punt bij japanse zagen is, dat ze niet te slijpen zijn. Bot betekent dus een nieuw blad of bij de goedkopere versies een nieuwe zaag.Maar als je een westerse kapzaag moet laten slijpen ipv het zelf te doen, denk ik dat een japanse zaag in gebruik niet echt veel duurder is. Te meer omdat ze volgens mijn ervaring minder snel bot worden.

Ed

voor verbindingen zou ik zeker een japanse trekzag nemen ik had eerst een kapzaag en via mijn opleiding kon ik met 50% korting een japanse trekzaag van silky kopen die heb ik nou half jaar en ben der helemaal weg van

ik raad de silky- woodboy 240-32 dozuki type aan
    das een zaag met een groot hand vat van rubber en een zaag blad van 240 mm, met 32 tanden per 30 mm en een versterkte rug. Het gewicht is 272 gram, de bladdikte is slechts 0,7 mm.

hij is op vouw baar en zeer makelijk in 2 standen teklappen

ze zijn ook op een speciaale manier geslepen (inductief) voor meer info
    http://www.silky-europe.com/nederlands/woodboy.htm

hopelijk heb je der wat aan

groetjes pim

Ik heb de 'IKEDAME' 150 MM, gekocht bij Baptist (destijds €19,25), een prima zaagje voor het maken van verbindingen, zeker voor mij als beginner/hobbyist.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden een trekzaag gekocht bij de Lidl voor slechts €5! Ook een heerlijke zaag. Mochten deze daar weer eens verkocht worden dan raad ik bij deze iedereen die geen ervaring heeft met trekzagen er 1 of 2 te kopen. Ik heb sinds die aankoop mijn verzameling 'westerse' zagen niet meer aangeraakt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

In tegenstelling tot de meeste in dit topic, geef ik de voorkeur aan de westerse zagen. Ik kan met beide aardig recht en nauwkeurig zagen, maar de pistoolgrip van westerse zagen bevalt mij veel beter. Doordat mijn arm en hand in een rechte lijn liggen vind ik deze zagen comfortabeler werken.

Een ander voordeel van westerse zagen is dat deze zelf te slijpen zijn.
    Is niet zo heel erg moeilijk, op dit forum staat er een topic over. Dankzij deze tips heb ik (ook een beginner) mijn oude kapzaag mooi kunnen tunen.
    Is niet veel gereedschap voor nodig, wat vijlen en slijpstenen, zaagzettangen worden regelmatig op marktplaats aangeboden voor een prikkie.

En voor die 12 euro zou ik de gok wagen, is een leuk project, en als het mislukt hang je de zaag gewoon als decoratie aan de muur van je werkplaats.

Forum Rechten