Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
het zaag handvat is een toegepast ontwerp om een of ander product te maken bv pennen voor kozijnen of stoel poten oid
2de foto, volgens mij is het een handvat om losse zaagbladen in te doen.
naar het ding op de onderste foto ben ik ook erg benieuwd. let ook op slijt sporen, gokje, dikte meter voor kaas;)
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Biodyn,

Welkom op het forum!

vergrotingspasser 2.jpg

hier het antwoord op je laatste vraag: het is een instrument dat beeldhouwers gebruiken bij het maken van vergrotingen of van reducties van hun beelden. Bij dit antieke, geavanceerde model kan de vergroting of reductie traploos worden ingesteld door de as van plaats te veranderen. De afstand G-A gedeeld door de afstand A-K is de vergrotings- of reductiefactor. Op de foto is het ongeveer 1/2.

Een hedendaagse versie van Veritas zie je hieronder. Hier moet de as verstoken worden om de propertie's te wijzigen. Niet traploos.
05n3401s1.jpg

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik had een handboor nodig om gaatjes rond 1mm te kunnen boren.
Deze gezocht en gevonden op marktplaats.
DSC_0017[1].jpg
Heb alleen wel gezien dat de klauwtjes in de kop niet helemaal meer goed sluiten.
DSC_0020[1].jpg
Weet iemand of dit te repareren valt? De kop kan van de steel worden geschroefd. Maar ik weet niet hoe of de klauwtjes eruit moeten.
Ik dacht ik vraag het even voordat ik iets onherstelbaar beschadig.

Groeten,

Martin
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Als je de rand achter de kop vast zet kun je het geribbelde deel helemaal los draaien. Dan vallen de 3 klauwjes er vanzelf uit, er kan ook een span veer inzitten dus wel even opletten. Zal of vuil zijn of gebroken (klauw dan wel spanveer).
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Gisteravond geprobeerd de kop van de handboor uit elkaar te draaien. Is helaas niet gelukt. Zit of muur vast of op een andere manier dicht. Ik heb ook een verfföhn gebruikt en wd40. Niets helpt.
Heeft iemand anders nog een idee hoe je zo'n boorkop kan repareren. De boosdoener is al wel gevonden. Het is een veertje dat krom is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zit er helemaal geen beweging in de kop? Of alleen als je hem er af wil draaien?
Ik heb ook een oude handboor opgeknapt waarbij de kop van de as platgedrukt was.
Dat was net zoiets als een klinknagel. Doordat men tijdens het boren hard op de boor duwde, is de kopse kant van de as platter geworden en ontstaat er een randje.
Hier loopt de spankop tegenaan als je hem er af wil draaien.
Tevens was dit bij mij ook schuin gedrukt waardoor de drie bekken niet gelijkmatig dicht knepen.
Door met veel kracht de kop er af te draaien (net als draadtappen draaide ik steeds een stukje terug) kwam hij er uiteindelijk af.

Ik heb van de kopse kant van de as een paar mm afgezaagd en netjes haaks gevijld en nu spant hij weer goed.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
@Raymond: de kop kan ik van de steel schroeven zonder probleem. Maar zoals Yoek zei, de losse kop in een bankschroef op het gekartelde deel vasthouden en met een tang de kraag achter de kartels los draaien. Dit lukt dus niet. De kop lijkt uit 1 stuk gemaakt te zijn. Dit is denk ik onmogelijk omdat de klauwtjes groter zijn dan het grootste gat.
Ik ga kijken of ik IMAL kan vinden ergens.
Bedankt voor de tip.
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Tijdens het ophalen van een voor mij nieuwe werkbank bij iemand die door omstandigheden zijn houthobby moest opgeven, zagen we ook wat beitels de op het oog mooiste en complete set vonden we sneu om mee te nemen.
Maar er lagen nog wat meer beitels, die er wat minder uitzagen dus mee genomen voor een klein prijsje.
Thuis gekomen bekeek ik ze pas goed en zag er een merk op staan wat me bekkend voor kwam.

Aangezien plaatjes meer zeggen als ik kan typen, wel een matige kwaliteit omdat ik geen zin in resizen had en dus de camera op een lage resolutie had gezet.
20151108_152428.jpg20151108_152235.jpg
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
De beitels zijn van nooitgedagt. Ik heb er 25 jaar geleden een paar gekocht.

- - - Updated - - -

Mooi werkbankje
 

WimBussels

Nieuw lid
4 sep 2015
4
0
Opglabbeek
www.wimbussels.be
Onlangs deze beitels gekocht op 2dehands.

Graag jullie tips om ze in hun oorspronkelijke glorie te herstellen.
- Hoe kan ik best de roest verwijderen?
- 1 beitel is verbrand tijdens het slijpen, valt dat ook te reparen/verwijderen?

20151110_185355.jpg
20151110_185400.jpg

Alvast bedankt!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Vliegroest is meestal snel weg met wat WD40 en staalwol.
Verder slijpen is de enige methode om het gedeelte dat verbrand is kwijt te raken. Vaker koelen en minder "snel"/druk tijdens het slijpen is de oplossing.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Sinds kort begin ik toch steeds waardering te krijgen voor oud gereedschap, dit denk ik door mijn eerst no.4 schaaf. Het gereedschap heeft dan al een leven meegemaakt en is dan vaak alsnog kwalitatief erg goed/beter. Vroeger moest mijn gereedschap allemaal nieuw zijn en (glimmen) schoon zijn, want dat vond ik mooier en fijner want dan had ik het idee dat het ook goed was.
Nu heb ik van mijn opa's en vader een hoop gereedschap waar is dus nooit naar om heb gekeken en vaak in een van de vele gereedschapskisten zit.

Nu moest ik toevallig een waterpomptang voor de vriend van mijn zus zoeken en vond ik deze beitels van Sandvik, kan iemand hier misschien wat over vertellen? is dit wat? heb onlangs beitels van kirschen gekocht, hoe is sandvik in vergelijking met deze? het is een 32mm en een 10mm. Natuurlijk effe gegoogeld en zag dat iemand ook eentje zocht met specifiek een visje in het logo? wat betekend dit dan, uit een bepaalde tijd? de 32mm van mij heeft namelijk een visje in het logo de andere heeft een nieuwer logo gok ik zo (niet tezien op de foto door slechte kwaliteit).
ik ga ze in ieder geval schoonmaken, slijpen en hopelijk snel gebruiken, zijn nog eens leuke vondsten zo, je hebt meer dan je denkt haha.
DSC_0194.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Deze week nog eens een schaafje gekocht. Een Engelse Stanley nr 79 in absolute nieuwstaat, het is een zogenaamde side rabbet plane. Oftewel een schaaf om je groeven iets wijder te maken.
Het is niet meteen een schaaf die je als eerste aan moet schaffen, maar o zo fijn om er eentje te hebben :cool:
Had em veel eerder moeten kopen!

DSC_0767.jpg
DSC_0770.jpg
DSC_0771.jpg
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik heb een handaangedreven IXION kolomboor. Exact zoals ArtHarg liet zien in post no. 621. Ooit gekocht via Marktplaats.
Probleem is, dat de boortjes er niet recht inzitten. De boorkop zelf heb ik uit elkaar gehaald en laat geen enkele afwijking zien. De boortjes blijven slingeren, hoe dan ook. Een moderne boorkop heeft een andere draad en past helaas niet op de as.
Is er iemand die mij raad kan geven om van dat geslinger af te komen?
Rob
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.