Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ja, dat is idd wel een plan. Eerst nog even wat centjes opzij zetten, collectie is nog vrij beperkt: Record #4 uit 1945, Stanley 71 uit 1970. Wil er in ieder geval een #5 of 5 1/2 bij, misschien een 7, en een schaafje a la Stanley 78.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
kwam een leuke winkelhaak tegen:
DSC_0301.jpg
DSC_0302.jpg

Teksten misschien een beetje moeilijk leesbaar: Voorkant staat Torshalla Sweden en is in inches. Achterkant in cm en een raar tekentje en 210. Op het blad zelf staat: made in sweden, eminentverktyg Torshalla near Eskilstuna.

Haaks genoeg voor klussen met steigerhout dus ik zal em binnenkort eens gaan poetsen. Ook maar eens een google actie.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
op een rommelmarkt wat oud gereedschap gekocht .
Oud gereedschap 1.jpg
Oud gereedschap 2.jpg
Oud gereedschap 3.jpg
De schraapstaal is gescheurd en dacht hem te repareren .
Dus met het uitdraaien van de schroeven brak bij beide schroeven de helft van de kop af .
Al zou je de schroef er uit boren heb je weer zo`n groot gat .
Misschien later eens wat anders proberen .
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag ben ik even bíj Rick langs geweest om mijn nieuwe hamertje te halen, ik had eigenlijk nog geen goed hamertje.
Nu wel dus ;)


image.jpg


Top werk Rick, dank je wel.

groet john
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Vandaag maar eens een grote rommelmarkt bezocht. Buit: een booromslag voor €3,- en een volledige set FAMAG houtspiraalboren voor €5,-. De booromslag is in matige staat, wil kijken wat ik er van kan maken en anders haal ik er wel eentje bij Fine Tools. De houtspiraalboren hebben niet heel veel hout gezien, paar kleine braampjes wegslijpen en dan zouden ze weer goed moeten functioneren. Best leuk, dat zoeken! Jammer dat er zo weinig stalen schaven te vinden waren, ik moet toch maar eens bij Ducotools langs denk ik...
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vandaag een pakketje gevonden in de bus....

20150319_163929.jpg

Beitel heeft wel wat aandacht nodig, lijkt wel machinaal bewerkt (is wat blauw verkleurd)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
stanley bailey no 6

he he ik heb er een gevonden. zo nu en dan kijk ik even op marktplaats en ik koop liever niet iets wat ik niet in de handen heb gehad.
deze was eigenlijk om de hoek..

maar toen ik de schaaf bekeek zag ik al dat ie gelast is ooit, het ziet er wel goed uit en hij is licht hol en wobbelt niet. het mes is ook aardig gebruikt
van een opa geweest. morgen ga ik m oppoetsen :rolleyes:.
ik heb er 40 euro voor gegeven. te veel ?
het ding is behoorlijk oud mrt 25-02 / aug 19-02
ach vind het ook wel leuk een schaaf met historie.


https://home.comcast.net/~stanleyplanes/planes101/typing/typing.htm

IMG_4232.jpgIMG_4237.jpgIMG_4243.jpg


groet Blom
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
He die schaaf heb ik gistermiddag ook bekeken. Ik vond hem er te erbarmelijk uitzien. Ik heb hem maar laten liggen voor iemand die hem wellicht kan restaureren.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Gister even bezig geweest en de schaaf ligt nu helemaal uit elkaar, zool met een vijl behandelt, ga de zool nog verder vlakken op een glasplaat, en de handvaten restaureren, Bijtel vastzet schroefje op de kikker zit muurvast, misschien even verhitten.
Voor mij is die 40 piek ook leer geld, zulke schaven zijn toch schaars, ik kijk ook wel eens op ebay, maar durf dat nog niet aan.
Ik moet oppassen dat het verzamelen geen hobby gaat worden....
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
update
zool gevlakt, p120, p180 en als laatste nog even met p1000. en gepolijst op leer met pasta en als laatste een laagje kaarsvet voor het betere glijwerk!

IMG_4262.jpgIMG_4263.jpgIMG_4268.jpg

messing knopjes opgepoetst, handvat achter een beetje opgedirkt. Wat voor hout is het denken jullie ? voor knop moet nog.
alles in de lijnolie. bewegende delen en schroefjes een beetje afgewerkte versnellingsbakolie.
probleem is nog dat het mes een beetje scheef staat. maar moet dat nog even fine tunen, ik moet mij nog verdiepen in kikker standen enzo.
deze meer dan 100 jaar oude krullenmaker is geen roestbak meer..
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Afgelopen zomer heb ik een Stanley 6C met palissander handvatten uit dezelfde periode gekocht. De knop op uw schaaf lijkt van palissander te zijn. Ik kan niet goed zien of uw handvat mogelijk ook van palissander is.

Hierbij een foto van mijn Stanley 6C uit dezelfde periode. Deze schaaf is ook een roestbak geweest.

20150329_225252.jpg


Gisteren kocht ik voor een tientje deze ''Kanna plane''. Kan iemand mij vertellen of ik ergens de maker van de schaafbeitel kan achterhalen?
20150329_221324.jpg

20150329_233412.jpg

Met vriendelijke groet, Chris
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
russisch schaafje

Leuk oud schaafje uit Rusland (USSR) gescoord

IMG_3115.jpg

IMG_3116.jpg

IMG_3118.jpg

IMG_3121.jpg

Schaaf is gesigneerd met een B in een gekantelde vierhoek en op de dekbeitel met de letters USSR en mooi afgewerkt ik schat een jaren zestig schaafje.
Ken eigenlijk geen schaaf merken uit Rusland, wie wel?

groetnis,

Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb een steeksleutel met USSR er op.
Maar je kan je afvragen dat als die schaaf echt uit de USSR komt of die letters dan niet in het cyrillische schrift zouden zijn.

Maar het is sowieso wel gaaf om te hebben!!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Vandaag een mooi pakketje binnen gekregen met twee schaven voor de collectie cq gebruik.

Allereerst een Stanley 4 1/2, Made in USA, Pallisander handvaten

Stanley 4,5 1.jpg

Stanley 4,5 2.jpg

Stanley 4,5 3.jpg

Er zat nog een kistje in het pakket :)

Stanley 50 1.jpg

Stanley 50 2.jpg

Een moderne Stanley nr. 50

Stanley 50 3.jpg

Stanley 50 4.jpg

Genoeg beiteltjes ;-)

Stanley 50 5.jpg

Stanley 50 6.jpg

Ik ben bijzonder blij met deze aanvulling van de collectie!

Groet, Rene
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
WOHHH René
Dat is een gaaf model doosje voor de 50. Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar hij heeft in ieder geval een heel goed ruimtelijk inzicht.
hg Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.