Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Neen hoor, Kunz is veel ouder. Ik heb zelf enkele veel oudere schaven.

De Firma Gustav Kunz werd is opgericht 1910 in Furstenwalde Duitsland, in 1946 werd de productie voortgezet in Hannover.
In 1992 werd de fabriek overgenomen door Tressels/Schutter GmbH. Misschien is dat de bron van verwarring.

groeten,
Ornament
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het schraapstaal is geslepen als een beitel :confused:, de vorige eigenaar wist duidelijk niet waar hij/zij mee bezig was. Gelukkig is dit snel te verhelpen. De zool zal met wat vlakwerk ook wel goed te krijgen zijn.

...aangezien hij totaal verkeerd geslepen was is het niet echt denkbaar dat hij ooit door een vakman is gebruikt.

De "beitel" van een schraapschaaf wordt inderdaad als een schaafbeitel geslepen! Bij een schraapstaal niet, hier rol je met een aanzet staal een braam aan.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Nu ben ik even in de war. Ik ging er van uit dat je hier ook een braam moest maken zoals bij een schraapstaal. Zo stond het trouwens ook op de site van Kunz. Alle tips zijn welkom :)
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik zie wat oude schaven heb er zelf ook wat van gescoord. Ik zie dat best veel ijzers niet vlak zijn tijdens het slijpen, waarom is dit?
Alleen mijn lievelingsschaaf had een redelijk vlak ijzer.

Voor wie het niet goed ziet rechts is heel veel vlakker dan de nieuw gekocht linker.
oudeijzerisbeter_opt.jpg
p.s neem aan dat me diamantslijp plankje 100% recht is.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In dit geval zal het te maken hebben met de lage kwaliteit van Skandia. Krom getrokken tijdens het harden en het kan hun niks schelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Geen handgereedschap, maar in het nieuwe tools topic past het ook niet echt. Via marktplaats een oude Mafell elektrische schaaf te pakken gekregen. Voor 20 euro. De hoogteverstelling is afgebroken (wist ik voor aankoop), maar dat valt vast te repareren. Even kort aangezet, wat een beest! Duurt nog even voor ik hem goed na ga lopen, je moet wat te doen houden he :eek:

IMG_20150117_121209k.jpg

IMG_20150117_121229k.jpg
 

tuoh

Oud hout
Begin mij stilaan een museumconservator te voelen met wat ik de laatste tijd al binnen gekregen heb aan gereedschap:p Verleden week weer heel wat wezen ophalen, waaronder een Ulmia verstekzaag, 12 E.A.Berg beitels, een leuk kruishoutje, een paar kapzagen, houten blokschaven, stalen winkelhaken (Angelus) etc. Alles rijkelijk voorzien van het nodige roest. Een groot vat, het nodige water en heel wat citroenzuur later is van dat roest niks meer te zien;)

Vandaag de Ulmia al terug een stuk gemonteerd, morgen de opgefriste grondplaat er terug onder, het zaagblad nog eens trekken en vijlen en de zaag is opnieuw klaar voor de strijd.
CIMG4590.jpg

CIMG4597.jpg

Klein maar fijn, met een laagje lijnolie erop.
CIMG4594.jpg

Een houten blokschaaf met stalen zool. Een regelmatig voorkomende upgrade in de jaren '70, zo kon er ook laminaat geschaafd worden zonder de houten zool te beschadigen.
CIMG4601.jpg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ik had al een Ebay-fotootje geplaatst in mijn "gereedschapstopic", maar vandaag mocht ik eindelijk een pakketje uit Duitsland ontvangen van de postbode. Een Record #4 uit ~1945, leek in goede staat, maar dat weet je nooit tot je hem zelf in de hand hebt...

2015-01-31 15.51.59.jpg2015-01-31 15.49.53.jpg
Eerste indruk: netjes opgeknapt, maar met een intact gelaten patina. Eventjes de handvatten aangedraaid en alles uit elkaar gehaald om de beitel en keerbeitel te bekijken.
2015-01-31 15.49.46.jpg
Deze is niet veel gebruikt te zien aan de lengte van de beitel, maar er moest wel wat aan gebeuren. Er waren een paar hapjes uit, en hij was zo bot als ik weet niet wat. Desondanks wel een krulletje geschaafd van een blokje vuren wat nog naast me lag van de cursus. Naar de waterstenen!
2015-01-31 16.39.20.jpg
Eerst de achterkant gevlakt en gepolijst (korrel 240, 800, 2000, 5000). Ik ben er nog niet uit of ik slijphulpjes wil gaan gebruiken, dus toen geprobeerd om een convexe vouw te slijpen uit de losse pols. Missie redelijk geslaagd, volgens mij... Note to self: stuk leer halen en een strop maken.
2015-01-31 16.51.44.jpg
 
Rommelmarkt ???

Vandaag een doosje gekocht op de rommelmarkt. ;)

IMG_8099.jpg

IMG_8103.jpg

IMG_8102.jpg

IMG_8107.jpg

IMG_8105.jpg

Zo blij als een klein kind.
Dat je dit nog kunt kopen voor 10 euro is echt geluk hebben.
Morgen even proef boren om te kijken of ze geslepen moeten worden.
Iemand bekend met het slijpen van dit soort boren?.

Gr Edwin
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je op youtube zoekt op "sharpening augerbits" vind je wel wat.

- Slijoen gaat goed met kleine sleutelvijltjes.
- Nooit aan de buitenkant vijlen want dan wordt de diameter kleiner en gaat hij klemmen.
- Let op dat je de vrijloophoek niet verandert.
- De voorsnijders van binnen uit vijlen. Een evt braampje aan de buitenkant met een oliesteentje wegvegen.
- De snijvlakken van onder af naar de punt toe.
- De schroef hoef je meestal niets aan te doen, kan ook niet echt.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb die Stanley #3 USA (bouwjaar rond 1920) van Ducotools afgehaald.
Zat er al drie dagen op te kwijlen en het feit dat hij er vanochtend nog op stond... was een teken van boven ;):D
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ha mooi, ik sta al een tijdje in dubio om een #5 1/2 aan te schaffen bij Ducotools, maar ik zou liever de schaven zien voordat ik ze koop. Hebben ze een winkeltje ergens, of is alles via marktplaats/website?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dat zou ik niet weten, maar daar zou ik als ik jou was even een mail aan besteden :)
Een 5 1/2 is trouwens heel fijn om te hebben, heel solide, maar niet té zwaar. Weet niet wat je verder in de schavencollectie hebt..?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.