Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha René, dat heb ik ook een tijdje gedaan. Maar na het gemak van citroen ben ik er eigenlijk ook weer van af gestapt. Mijn beroep is elektromonteur dus de techniek was eigenlijk een fluitje. Het gemak van de citroen en de snelheid waren doorslaggevend. Ook vond ik het eigenlijk best wel een smeerboel, die dikke laag roest op het water vond ik toch een beetje bruuuuuuu zag maar goor Maar ieder zijn eigen techniek.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
armadaman zei:
Hier weer een schietbeitel. Gekocht tijdens een korte vakantie in België. Hij lag bij een Brocante voor de deur in een bak met roest. Omdat ik het model herkende dacht ik BINGO :lol: :lol: En voor 1 euro laat je zo iets niet liggen. Thuis eerst ontroest, o nee eerst het handvat eraf. Een leuk bouwpakket.

Een peugeot is een prima Frans merk.

Nu eerst maar eens een handsvat maken :?: :?:

Lukt het!!!!!!!! :D
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
lees vaak de lyrische verhalen over Lie Nielsen gereedschap , maar nooitgedagt had in zijn tijd toch ook prachtig gereedschap .
even als E A Berg uit eskilstuna .
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Bezoek aan de rommelmarkt in Weerseloo

Ik loop al een tijdje te kijken naar onderstaand schaafje. In een bananendoos lag hij op de bodem. De verkoper wilde er 6 euro voor hebben. Geen slechte prijs ;) vond ik. Er moet wel het één en ander aan gebeuren maar dat is ook wel een uitdaging.




Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De rommelmarkt in Weerselo

Ik vond een mooie doos vol met schaven. Er zat een schaaf in waar ik al een tijdje naar zoek. MAAR de verkoper wilde eigenlijk handelen. S´morgens had ik er al interesse in maar had geen zin om er een ochtend mee te zeulen. Bij het sluiten van de markt nog even langs gegaan. De prijs was uiteindelijk 17,50 voor de gehele doos.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Verzamelen is een groot woord. Ik koop wel vanalles maar een echte verzamelaar ben ik niet. Mijn plan is alles te gebruiken. :lol: :lol: Ik heb ook erg veel plezier aan het in orde maken van gereedschap. Leuk om te bedenken dat je een gebruiker in de rij bent. Dat er mensen voor jouw ook al met dit gereedschap hebben gewerkt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op e-bay staan soms hele pakketten profielschaven te koop, heel vaak in combinatie van de hol en dol variant.
Als je goed zoekt, en niet als een idioot begint te bieden kun je soms voor 35,- euro 30 schaven kopen.
Dat scheelt enorm, want als je wacht tot ze bij de Nederlandse handelaren liggen gaat soms de prijs wel 4 keer over de kop.
Een goed voorbeeld hiervan zijn de stalen Stanley schaven, en de Nooitgedagt beitels.
Sommige aanbieders zien hun producten ook terug op die sites, en verhogen daardoor hun prijzen op e-bay al schrikbarend.
Begin dit jaar zijn daardoor Nooitgedagt beitels die eerst 4,- euro kosten, en als je ze per 3 kocht voor
3,- euro, omhoog geschoten naar 12 euro + ineens extreem hoge porto kosten.

p.s. de verstekklemmen die je op de eerste pagina hebt staan daar heb ik er ook een flink aantal van, en inderdaad gebruik ik die voor lijstwerk, grappig is dat Bessey exact hetzelfde model verkoopt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
rené13 zei:
maar hoe deden ze dat vroeger dan? ik meen dat ze toen nog geen dremels hadden niet?
Toen hadden ze nog trapdremels. Vraag maar aan Tuoh.[kuch] :D

Maar nee, met een grove slijpsteen kom je ook een heel eind. Dan is het alleen wat lastiger om het goede profiel te handhaven, met een dremeltje heb je wat meer controle.

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het leuke aan verzamelen is dat mensen dat door hebben. Mijn" buurman "was een paar dagen weg en riep mij vanmiddag even naar de schuur. Meestal is het een praatje en een pilsje. Maar dit keer was er een pakje bij.


Een heel apart schaafje met een handvat door de schaaf heen. Het meest verbaasd ben ik over de vorm van het mes. Een beetje rond. Lijkt wel om rond te schaven?? Ik heb nog geen merkje gevonden. Er staat wel wat op de beitel maar dat is allemaal roest.

Wie kan mij er wat meer over vertellen.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Gefeliciteerd met je museumstuk.

Zou het een mastschaaf kunnen zijn?
Of voor trapleuningen?

Ik meende ooit gelezen te hebben dat ze trekkend gebruikt werden, dus de handen voor op het blok en dan de vingers om de ronde stok. Je stond dus voor de schaaf i.p.v. er achter.
Heb geen idee of dit klopt.

Wellicht is er iemand met een oud boek waar hij instaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.