Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Ik heb ook een stuk of wat van die beitels met rechte zijkanten. Allemaal met zo'n bol handvat en een beitel van opgelegd staal. Ze werden volgens mij vooral gebruikt om op te schonen. De grote beitels inderdaad duwen met de holte van je schouder
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Wim Kluck

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
699
734
de buurt van den bosch
Lag al een tijdje in een krat. Een Peugeot reischaaf.(althans de beitel)
Was krom en scheluw,leek wel een kuipersschaaf.
Heb de schaaf weer recht en vlakgemaakt.
Schoongemaakt, beitel geslepen en is klaar om te gebruiken.
Wordt een decoratie voor aan de muur.
 

Bijlagen

  • DSC00984.JPG
    DSC00984.JPG
    105,4 KB · Weergaven: 52
  • DSC00985.JPG
    DSC00985.JPG
    100,5 KB · Weergaven: 45
  • DSC00986.JPG
    DSC00986.JPG
    66,7 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Roel22

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Bij de lokale kringloop gevonden, een Nooitgedacht kruishout een spookschaaf van jakes howarth (?) uit Sheffield en een merkloze booromslag met tweeweg ratel
PXL_20240414_093037463.PORTRAIT.jpg
PXL_20240414_092709351.MP.jpg
PXL_20240414_092713520.jpg
PXL_20240414_092700605.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0 en twdi

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
22
6
Hier soms daar
Deze kwam in tegen in een kist die van een familielid ooit was.
Vermoed dat het "Nederlands" is? De maker markings zijn denk ik over gestempeld door gebruikers.
De stempel op de beitel kan ik niet meer lezen, en ik wil de beitel niet onder een schuurmachine legen of met zuren aan de slag.
Zag mooiere versies in het boek over een tentoonstelling van versierde schaven. (kan even niet op de naam komen, niet vier eeuwen.) Bezit nog een aantal boeken wat ik moet gaan doorlezen over Amerikaanse en Franse schaven makers.

Waarvoor zou de ronde schaaf gebruikt zijn? Ronde vormen denk ik aan trapleuningen of delen van boten
Kent iemand de makers markings?
 

Bijlagen

  • IMG_5022.jpg
    IMG_5022.jpg
    113 KB · Weergaven: 21
  • IMG_5028.jpg
    IMG_5028.jpg
    174 KB · Weergaven: 22
  • IMG_5032.jpg
    IMG_5032.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5034.jpg
    IMG_5034.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 24

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Mooie schaaf! De versieringen en de groef rondom lijken wel sterk op een 18e eeuwse Nederlandse schaaf maar zijn wat te eenvoudig en te "strak" en dus lijkt de schaaf mij nieuwer. Ik kan in het boek "vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers" er niets over vinden maar ja wat is precies de makers mark en wat zijn de markeringen van de eigenaars? ;) Ik heb zo'n schaaf zelf nog niet eerder gezien.
In het boek kom ik in enkele schetsen wel deze versieringen rondom de schaafopening en op de wig tegen.

Wat je zou kunnen doen om het merk op de beitel kunnen lezen is er even met bord- of stoepkrijt overheen te gaan. Schuurmachine zou ik inderdaad zeker niet doen, scotchbrite schuur pads of iets dergelijks werkt wel goed.

74c23196-2adb-4489-91d9-de3a5dfe1d5c.png
 
Laatst bewerkt:

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
22
6
Hier soms daar
Inderdaad wat een vreemde vogel ik heb hem ooit aan de telefoon gehad inmiddels 5 jaar geleden, hij adverteert nog steeds, tot op de dag van vandaag. Hij reageert niet op vragen die je stelt via de pm alleen als je telefoon nr achter laat, nou ik heb het geweten, ik kwam er niet vanaf, de man bleef maar ouwehoeren over beitels van vroeger die 10000x beter zijn dan die van nu. Hij bleef er vooral op aandringen om de set die hij op markplts had staan aan te schaffen, niet 1 keer maar wel honderd keer. Ik raakte er een beetje onpasselijk van, wat een figuur zeg, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Nu ik dit bij toeval lees notabene een oud topic moet ik toch eventjes reageren, zijn er meer mensen die hiermee PTTS hebben opgelopen:LOL:
Als waarschuwing een reactie

Ik heb ook een vervelende ervaring met deze man jaren geleden, hij wilde perse met mijn telefoneren over een set volledige ongebruikte studie beitels en fles hamer(Nederlands Fabricaat) die ik te koop aanbood.
Uiteindelijk toegegeven omdat hij bleef aandringen als conservator van en ze graag wilde hebben het museum iets voor het nageslacht. Tijdens het gesprek bleef hij er maar op hameren dat ze slecht waren waren ze niks waard en moest hij ze toch hebben in zijn colectie en ik heb ze maar gedoneerd en opgestuurd. Wacht nog steeds op een bedankje of schenkings overeenkomst.

Verder had hij veel interesse in mijn schaven 3t/m6 van dezelfde fabrikant die ik nog gebruikte ipv de verplichte Stanley's, reden was simpel niemand had dit merk.

Zal tzt eens wat "studie gereedschap" hier aanbieden omdat ik naast mijn eigen gereedschap die van mijn grootvaders en opa's bezit en hoeveel schaven, beitels heb je nodig?
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
22
6
Hier soms daar
Mooie schaaf! De versieringen en de groef rondom lijken wel sterk op een 18e eeuwse Nederlandse schaaf maar zijn wat te eenvoudig en te "strak" en dus lijkt de schaaf mij nieuwer. Ik kan in het boek "vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers" er niets over vinden maar ja wat is precies de makers mark en wat zijn de markeringen van de eigenaars? ;) Ik heb zo'n schaaf zelf nog niet eerder gezien.
In het boek kom ik in enkele schetsen wel deze versieringen rondom de schaafopening en op de wig tegen.

Wat je zou kunnen doen om het merk op de beitel kunnen lezen is er even met bord- of stoepkrijt overheen te gaan. Schuurmachine zou ik inderdaad zeker niet doen, scotchbrite schuur pads of iets dergelijks werkt wel goed.

Bekijk bijlage 143258
Bedankt voor de tips.
Zelf had ik het idee om de bijtel naar de tandarts te brengen en daar een x-ray te laten maken.
Op de site van Jim Bode kwam ik bij het zoeken op "Dutch" deze set hollow and rounds tegen.
En daar lijkt Ultra Rare and Exquisite Pair of 18th Century Dutch Hollow and Round Planes Marked IDI - 94620 ergens op.
Zal de schaaf eens meenemen naar Ambacht en gereedschap meeting.

1713300171967.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Nick18

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Als waarschuwing een reactie

Ik heb ook een vervelende ervaring met deze man jaren geleden, hij wilde perse met mijn telefoneren over een set volledige ongebruikte studie beitels en fles hamer(Nederlands Fabricaat) die ik te koop aanbood.
Uiteindelijk toegegeven omdat hij bleef aandringen als conservator van en ze graag wilde hebben het museum iets voor het nageslacht. Tijdens het gesprek bleef hij er maar op hameren dat ze slecht waren waren ze niks waard en moest hij ze toch hebben in zijn colectie en ik heb ze maar gedoneerd en opgestuurd. Wacht nog steeds op een bedankje of schenkings overeenkomst.

Verder had hij veel interesse in mijn schaven 3t/m6 van dezelfde fabrikant die ik nog gebruikte ipv de verplichte Stanley's, reden was simpel niemand had dit merk.

Zal tzt eens wat "studie gereedschap" hier aanbieden omdat ik naast mijn eigen gereedschap die van mijn grootvaders en opa's bezit en hoeveel schaven, beitels heb je nodig?
Gelukkig was mijn ervaring kortstondig, dit gesprek heeft niet langer geduurd, dan zeg eens 10 minuten toen ik uiteindelijk het gesprek kon beëindigen🥵. Ik was de man meer dan zat, wel knap, dat hij jou zo ver heeft weten te krijgen, dat je uiteindelijk afstand hebt gedaan van je studie beitels/hamer :sneaky: en dat voor noppes, iets wat je van hem niet kan zeggen, hij moet voor alles de hoofdprijs hebben. Dat moet ik hem wel meegeven, het is een echte bull-terriër als hij toehapt laat hij ook niet meer los. Bij mij rijst de vraag, als je een conservator bent, van een museum, wordt je dan niet teruggefloten wegens ongepast gedrag? Heeft iemand ooit dit museum bezocht of berust het op nonsens?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Gelukkig was mijn ervaring kortstondig, dit gesprek heeft niet langer geduurd, dan zeg eens 10 minuten toen ik uiteindelijk het gesprek kon beëindigen🥵. Ik was de man meer dan zat, wel knap, dat hij jou zo ver heeft weten te krijgen, dat je uiteindelijk afstand hebt gedaan van je studie beitels/hamer :sneaky: en dat voor noppes, iets wat je van hem niet kan zeggen, hij moet voor alles de hoofdprijs hebben. Dat moet ik hem wel meegeven, het is een echte bull-terriër als hij toehapt laat hij ook niet meer los. Bij mij rijst de vraag, als je een conservator bent van een museum, wordt je dan niet teruggefloten wegens ongepast gedrag? Ik zou niet graag zijn museum willen bezoeken alleen al bij de gedachte😡. Heeft iemand ooit dit museum bezocht?
Volgens mij heeft hij hier onder twee namen gepost. Jaap alles verwijderd. Later is hij nog een keer terug gekomen maar was het weer hetzelfde probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.