Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Renault zei:
Er staat iets van A Grothaus oid. Zegt iemand dat wat?
het tegenwoordige filiaal van j grothaus uit remscheid.
mischien daar eens informeren
http://www.sieben-co.nl/

Gereedschappen der Firma C.G. Sieben & Co. v./h. J. Grothaus Remscheid- Filiaal Amsterdam
Het “Huis Sieben” gaat terug naar
1750 toen in Remscheid een zekere Jacob Grothaus begon met het produceren van
gereedschappen. De kwaliteit en zijn snedig koop-manschap leidde tot succes. Omstreeks
1920 bleek het bedrijf gefuseerd te zijn met dat van Sieben. Deze firma, ook gevestigd
in Remscheid, was een bedrijf dat blikscharen maakte en tegelijkertijd een handelsmaatschappij
was in in- en verkoop.
Sieben heeft J. Grothaus al omstreeks 1860 overgenomen. Deze overname vond plaats
in het café van J. Grothaus, maar door onbekende oorzaken wordt deze fusie pas na de
Eerste Wereldoorlog echt bekend.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo vandaag ook een mooie vangst gedaan: een Stanley #8. Ik was al een tijdje m'n ogen aan het openhouden of ik er eentje voor een leuk prijsje zag langskomen. Van de week op Marktplaats was het raak: heb 'm voor €100 op de kop getikt. Hier en daar wat roest maar niks wat een beetje citroenzuur niet verhelpt. 't Is ook wel leuk om hem even naast z'n kleinere broertjes te zien: hij is net zo lang als een #4 en een #5 samen :D

Arthur



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's inderdaad een beste schaaf !!! Heb je al wat onderzoek gedaan naar de herkomst ? Zo op het oog lijkt het een iets ouder model (van voor 1940).....
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een mooie aankoop. zit er ook de oude beitel nog op ?? Dan heb je helemaal een bijzonder model. Marktplaats is echt niet verkeerd ;) Oja laat je een paar krullen zien.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee, dat geloof ik niet. De levercap (hefboomkeerbeitelaandrukdinges ?) is ook niet origineel: er zit een niervormig gat in, en die modellen zijn van na 1933. De beitel is ook zo lang dat ik denk dat ze er een keer een nieuwe in gezet hebben. Maar dat maakt me niet uit, het gaat mij niet om de museumwaarde.

Ja, je kan op Marktplaats soms leuke dingen tegenkomen. Je moet vaak wel héél lang zoeken...

Krullen? Het gaat toch om het hout wat overblijft? ;-) Maar okee, als-ie weer in elkaar zit zal ik wel wat krullen maken.

Arthur
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gister op de slingermarkt, een stanley nr4. De keerbeitel is niet origineel, een klein beetje roest en zo bot als een "houten scheermes" zou mijn opa gezegd hebben, maar de eerste krullen zijn inmiddels geproduceerd. De zool is iets hol, maar dit is minder dan een milimeter.
 
heb gisteren op de vrijmarkt twee profielschaafjes gekocht voor 2 euro per stuk
allebei van nooitgedagd en in zeer goede staat

stond ook nog een andere man met een hele hoop schaven(ook vooral profiel) in redelijk slechte staat
hij vroeg 20-25 per schaaf!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Haha hoopte ook tijdens de vrijmarkt wat mooie brede beitels te scoren, maar ja dan moet ik toch echt vroeger opstaan want die handelaren roven alles zo weg vermoed ik..
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houthasses zei:
Haha hoopte ook tijdens de vrijmarkt wat mooie brede beitels te scoren, maar ja dan moet ik toch echt vroeger opstaan want die handelaren roven alles zo weg vermoed ik..

Dat klopt, hier in IJsselmuiden ga ik altijd al om 6 uur over de vrijmarkt, en dan heb je net nog kans om wat te vinden. ;)

Ik heb trouwens nog wel een paar brede beitels in mijn "oude-gereedschappen-vooraad", eens gekocht, tot nu toe nooit gebruikt. Misschien kunnen we tot een overeenkomst komen? Kopen, ruilen enz. enz.
Ik hoef er niet de hoofdprijs voor de hebben.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik heb op koninginnendag een schaaf gekocht voor €1 van het merk negema en nu wou ik deze gaan op knappen maar heeft iemand tips waar ik op moet letten met het op knappen? ik zou hem in eerste instantie roest vrij maken het handvat en de voor knop kaal schuuren en die lakken.

ik heb ze geprobeerd als foto te posten maar ze waren te groot dus hier een link:

http://imageshack.us/photo/my-images/13/imag0142i.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/204/imag0141xr.jpg/

als ik wat tips heb gehad en ik heb hem een beedje roest vrij gemaakt zal ik nog een foto posten.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Hallo allemaal,

Koninginnedag was inderdaad weer een zoektocht naar mooi gereedschap. Hoewel ik eigenlijk te laat was om de mooie dingen op te kunnen pikken heb ik toch nog een aantal dingetjes gevonden:

DSC00026.jpg


Ze zien er nog prachtig uit en nu ik ze heb geslepen doen ze het weer fantastisch. Het is echt erg leuk om met de hand een randje aan een stuk hout te schaven!

DSC00027-2.jpg


Voor deze twee beitels betaalde ik 7,50. Een net bedrag dacht ik zo. Ik weet nog niet of ik het slagvast heft van de nooitgedagt guts ga vervangen voor een mooi houten exemplaar. De schietbeitel laat ik denk ik zo. Ziet er nog erg mooi uit. Ik kan alleen geen merk ontdekken. Wel staan er een paar merkjes op. Weten jullie misschien wat deze betekenen?

DSC00028.jpg


Verder heb ik nog een grondschaaf gekocht. Niet op de rommelmarkt en ook niet voor een paar centen, maar wel erg mooi:

DSC00022-2.jpg


DSC00019-2.jpg


Gisteren nog een 4tal lijmklemmen opgehaald. Onder het motto "je kunt er nooit genoeg hebben" struin ik marktplaats nog wel eens af naar een lijmtang-koopje. In de advertentie van dit viertal stond geen merknaam, maar ik dacht te zien dat ze vrij zwaar gebouwd waren. Voor 15 euro mocht ik ze ophalen. Blijken het Richa klemmen te zijn ;-)

DSC00031.jpg


Ik wil deze een beetje opknappen en ontroesten, maar weet niet helemaal hoe ik dat het beste kan doen. Hebben jullie misschien een idee?

Rene
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zo Rene'
Aaaaardig inkopen gedaan, leuke schietbeitel. Die merkjes?? Rica lijmklemmen zijn prima dingen, ook lekker lang. Het ontroesten kan je met citroenzuur proberen. Poetsen met fijn staalwol en een beetje wd 40 werkt ook prima. Over dat citroenzuur is op het forum wel wat te vinden.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hier weer een schietbeitel. Gekocht tijdens een korte vakantie in België. Hij lag bij een Brocante voor de deur in een bak met roest. Omdat ik het model herkende dacht ik BINGO :lol: :lol: En voor 1 euro laat je zo iets niet liggen. Thuis eerst ontroest, o nee eerst het handvat eraf. Een leuk bouwpakket.

Een peugeot is een prima Frans merk.

Nu eerst maar eens een handsvat maken :?: :?:

Attached files
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank je wel voor je reactie. En voor je tip. Ik heb meteen een kilo citroenzuur besteld. Moet haast genoeg zijn ;-) Ik zal ook wat staalwol en wat WD40 bestellen. Kan ik beide proberen.

Als ik de handvaten van de lijmklemmen haal, kan ik ze dan in een bak met citroenzuur/water leggen? Of kan ik beter met een doekje de lijmklemmen behandelen?

Mooie beitel heb je gevonden! Heb je deze ook met citroenzuur behandeld? Of met staalwol?

Rene
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo René
Mijn beitel is in het zuur geweest, daarna moest ik nog wel even met het staalwol ertegenaan. Ik zou de lijmklemmen in 2 delen doen. De glijstangen kan je apart in het zuur doen. Dus in een ondiep laagje de klemmen met de handsvaten er NIET in. De bekken zou ik zelf met staalwol proberen. Ik maak wel een tekening want ik snap het zo ook niet.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het hout moet je uit het zuur houden. Hoe minder metaal in het zuur hoe minder schuurwerk. Onder de verf zit meestal ook roest, dat lomt ook los en dan zit je zonder verf.

Attached files
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Bedankt voor de reactie en voor de tekening. Helemaal duidelijk!
Als ik de spullen binnenkrijg, zal ik er eens mee aan de slag gaan. Ik zal dus in ieder geval de bekken opnieuw gaan schilderen, want ik ben bang dat ik weinig verf overhoud.

Ik ben benieuwd welke vorm handvat je aan je nieuwe aanwinst gaat maken!

Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.