Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Wat ik bedoel te zeggen is , kijk wat voor jouw belangrijk is. Zit jouw plezier in het inrichten van een hout werkplaats, met een muur vol perfect gereedschap, zonder het ooit echt te gebruiken, is dat ook prima. Dat is net zo goed een onderdeel van de houthobby. Maar je ziet momenteel veel , dat mensen al hun kennis van you tube halen en daar zie je dat al die guru's tegen elkaar staan op te bieden, met allerlei dure spullen, als of je niet zonder kan. Als je niet kan schaven, dan kun je dat niet met een schaaf van een 10tje en ook niet met een schaaf van 400.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Niet oud, wel handgereedschap, ik was al een tijdje aan het twijfelen over een combinatiehaak van Starrett, en welke dan...
Nu was de C33MH 158 euro op Amazon, dus toch maar eens een echte gekocht, ik heb ook een klein 4" exemplaar, en Starrett loopt wel heel mooi soepel.
Heel mooi, goed leesbaar, lineaal zat er wat mij betreft verkeerd om in, wat ik raar vond, maar goed, nu hem er wel goed ingestoken.
Bekijk bijlage 134388
Ik heb hem ook, ik heb maar 1 maar. Dat is de gedachte dat ik hem 30 jaar eerder had moeten kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
258
107
Noardeast-Fryslân
Ulmia Ott 352L

Enige tijd geleden kwam ik in een kringloopwinkel de zaagbak van een Ulmia Ott 352 verstekzaag tegen. Al eerder had ik hier op het forum gelezen dat die zeer nauwkeurig zagen. Omdat deze kringloop de goederen haalt uit pandopruimingen (overlijden en faillisementen) de gok genomen dat de ontbrekende zaag op een later moment wellicht alsnog op zou duiken en de zaagbak (met lengeaanslag) meegenomen: voor € 8,50 was het risico te overzien.
01 Zaagbak.jpg


Enige maanden later (!) kom ik in de zelfde kringloop waar de ontbrekende zaag zoals gehoopt (voor € 4,50) op mij lag te wachten.
02 Zaag.jpg

Weer verenigd met elkaar
03 Combi.jpg

Na poetsen met een staalwol zeepsponsje, afdrogen en insmeren met silbergleit zien ze er als volgt uit

Zaagbak
04 Zaagbank schoon.jpg

Zaag
05 Zaag schoon.jpg

Weer gelukkig verenigd ziet het paar er niet als nieuw maar wel goed uit:
06 Combi schoon.jpg

En ja, het zaagt heerlijk. Een verademing t.o.v. zo’n houten bakje met een kapzaagje.

En dan een vraag: weet iemand nog een manier om de roest er nog beter af te halen (zonder uren schuren of dergelijke - het moet wel leuk blijven :D).
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Die ziet er nog heel mooi uit! Ik zou het zo laten. Pfoeah, 13 euro zeg, buitenkansje, nog wel met lengte aanslag erbij.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
"Voetgereedschap", last van mijn rechterknie, en meestal schiet ik in mijn sloffen om naar de schuur te gaan, toen kwam ik deze tegen van Dr.Martens, fijne zachte zolen, en voor weinig nieuw in doos op marktplaats.
20230928_210739.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Roel ik heb een nare mededeling voor je. Ik kreeg afgelopen weekeind een 352 met lengte aanslag voor nada noppes. Alleen een beetje vliegroest op het bed, maar verder volgens mij nauwelijks gebruikt. Geleiders nog als nieuw en ook het zaagblad vlijm scherp. De eigenaar was overleden en de erven hadden geen interesse. Dus ik heb me er maar over ontfermt.
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Chapeau beste vriend!
Hier rest mij nog maar één ding...
Eentje in handen krijgen met geld toe.... :giggle:
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Mijn ixion opgeknapt.
Zat helemaal onder een soort van teerlaag.
Helemaal schoongemaakt en geschuurd.
Ook het oude vet en olie in het apparaat verwijdert en ververst.
Daarna in de grondverf en een mooi kleurtje gegeven.
Schroeven waar het mee vast staat moet ik nog even vervangen.
Klein handboortje aangepast aan zijn grote broer.
 

Bijlagen

  • boorstandaard.jpg
    boorstandaard.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 49
  • DSC00710.JPG
    DSC00710.JPG
    135,4 KB · Weergaven: 52
  • DSC00768.JPG
    DSC00768.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 51
  • DSC00769.JPG
    DSC00769.JPG
    52,4 KB · Weergaven: 53
  • DSC00770.JPG
    DSC00770.JPG
    58,7 KB · Weergaven: 54
  • DSC00771.JPG
    DSC00771.JPG
    52,4 KB · Weergaven: 54
  • DSC00772.JPG
    DSC00772.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 56

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Die is weer mooi geworden. Wat ik me af vroeg. Zit er iets van een voedingsmechanisme op zo'n handboor? Hoe gaat de boor naar beneden? Volgens mij heb ik laatst een groter broertje op marktplaats gezien. Met een opengewerkt vliegwiel. Eentje gratis in loppersum. Daar zoeken ze nog een liefhebber voor. Staat bij antiek gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Die is weer mooi geworden. Wat ik me af vroeg. Zit er iets van een voedingsmechanisme op zo'n handboor? Hoe gaat de boor naar beneden? Volgens mij heb ik laatst een groter broertje op marktplaats gezien. Met een opengewerkt vliegwiel. Eentje gratis in loppersum.
Heb het voor jou even open gemaakt.
Door aan de hendel te draaien zakt de boorkop.
Stop je met draaien komt de boor omhoog.
 

Bijlagen

  • DSC00773.JPG
    DSC00773.JPG
    62 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.