Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik heb eindelijk een combinatieschaafje kunnen scoren! Al een tijdje naar op zoek, veel zijn niet compleet of worden verkocht door de bekende verkopers op MP verkocht (boven mijn budget). Ook heb ik Ebay geprobeerd, daar zijn ze voor een redelijke prijs te krijgen, maar 99% komt uit Engeland en dan komen er nog verzend en import kosten bij, waardoor je weer op de prijs van de bekende MP verkopers komt.

Ik had de zoektocht eigenlijk al gestaakt met de gedachten dat ik de (toekomstige) werkzaamheden wel met een freesmachine ga doen. Ik kwam toen deze advertentie tegen. Normaal is mijn strategie altijd om met een laag bod te beginnen, maar dat had ik deze keer niet gedaan. Helemaal compleet en in keurige staat. Had dus een iets hoger bod gedaan dan normaal, maar wel met de gedachten dat dat hem waarschijnlijk niet ging worden en had het in mijn hoofd eigenlijk al lost gelaten. Tot mijn verbazing waren er geen andere bieders en kreeg ik een paar dagen later een berichtje van de verkoper dat hij akkoord ging met mijn bod :cool:
Net binnen en inderdaad helemaal compleet zoals geadverteerd:

Record_050.jpg

Nog geen tijd gehad om zelf een foto te maken, dus even een screenshot van MP.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Een Record 050, hartstikke fijn ding, zo kun je het toch nog treffen. Afgezien van de prijs heb ik het idee dat als je in NL op Marktplaats een schaaf koopt bij zo'n handelaar, er altijd iets mee is, ze kopen denk ik toch vaak incomplete spullen die ze dan min of meer completeren en verkopen. Dan koop ik liever op eBay UK wat, wat dan na invoerrechten en transport net zo veel kost (alleen vaak veel langer onderweg is), maar wel gewoon eerlijk en compleet bij een oude meubelmaker uit zijn schuurtje komt.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Via marktplaats pas aan een bossingschaaf gekomen om bossingen van panelen voor deuren e.d. te kunnen schaven. De schaafbeitel heeft een merkteken van Bulldog in Sheffield.
IMG_20230223_200026.jpgIMG_20230223_200140.jpg

Ook op de eerste rommelmarkt van het jaar een mooie grootte schrijfhaak met markeringen in duim. nog geen idee of dit engelse of nederlandse is. deze heb ik wel even aan beide kanten haaks moeten vijlen maar dat kostte gelukkig niet veel werk.

IMG_20230312_173436.jpg

~Jobtiel
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Ik was al een tijdje op zoek naar een gondschaafje en afgelopen week kwam er 1 voorbij op Marktplaats. Bleek uit een nalatenschap te zijn van een overleden timmerman en ik heb meteen een Nooitgedacht sponningschaaf erbij genomen. Bij ophalen werden er nog wat andere houten schaven bij gedaan en wat schaafbeitels die daar nog lagen. Kan ik daarmee wellicht een groefschaaf maken.
Ik kreeg ook nog een spookschaaf met een nieuwe Stanley beitel. Helaas horen deze niet bij elkaar want hij steekt aan de onderkant veel te ver uit...
Er zaten ook nog een aantal zaken bij die ik niet kan plaatsen (laatste foto). Lijken wel een soort van keerbeitels te zijn? Maar waarvoor? Of is dit er per ongeluk bij gestopt?

20230403_140731.jpg20230403_140719.jpg20230403_140745.jpg20230403_140808.jpg20230403_140754.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij zijn dat schraap ijzers er hoort er nog een houten steel/handvat bij.
zo te zien mis je ook van het spookschaafje de dekbeitel en de dekbeitelschroef.
Die dekbeitel van J.N.Y. is wel interessant zat zeker de schaaf niet bij?
En het schaafmes met keerbeitel toevallig van J.N.Y.?

grtoetnis,

Roeland
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Ha Roeland,

Een schraapijzer met handvat daar was ik zelf niet op gekomen.
Ik mis inderdaad de keerbeitel en schroef van de spookschaaf. Maar aangezien de beitel er toch niet in past kan ik er toch weinig mee.
Ik heb niet de schaaf die bij de Nooitgedacht dekbeitel hoort. Er zit wel een losse kikker bij maar ik weet niet waar die bij zou horen.
Bij de schaafbeitel met keerbeitel staat gegraveerd dat hij uit Duitsland komt.... De andere losse schaafbeitels moet ik nog uitpakken.
 
Slangen boren.

Sinds de komst van internet vindt je niet zo vaak meer iets op rommelmarkten. Maar toch is het soms nog echt de moeite om eens te snuffelen. Veel al is het al uitgezocht, weggegooid of is er iemand in de familie geweest die de waarde herkende.

Afgelopen maandag vond ik een kistje. Aan de sluiting en scharnieren te zien schat ik jaren 60-70.
Er zit een embleem van waarschijnlijk de leverancier op. N.V Ijzerhandel. v/h D.Lijberse te Arnhem. De boren zelf zijn van de fabrikant Anker Bohrer. Een anker in een cirkel . Ze zijn alle 12 genummerd met No. 73. Ik heb er fff twee snel schoon gemaakt........ Als nieuw.
IMG_20230411_213735_HDR.jpgIMG_20230411_213657_HDR.jpgIMG_20230411_213804_HDR.jpgIMG_20230411_213528_HDR.jpgIMG_20230411_213512_HDR.jpgIMG_20230411_213622_HDR.jpg

Ik ga zowel het kistje als de boren wat liefde geven. Jammer dat ze bij de grootste boor de kop hebben afgezaagd om hem in een gewone boormachine te doen.
Iemand die misschien meer weer over het merk Anker Borger en de leeftijd van dit boren kistje?.

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Mooie set! Ik heb ook een keer van de rommelmarkt twee van dit soort kisten meegenomen. Het merk van de boren weet ik eigenlijk niet, ik zal er eens een foto van maken.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Slangen boren.

Sinds de komst van internet vindt je niet zo vaak meer iets op rommelmarkten. Maar toch is het soms nog echt de moeite om eens te snuffelen. Veel al is het al uitgezocht, weggegooid of is er iemand in de familie geweest die de waarde herkende.

Afgelopen maandag vond ik een kistje. Aan de sluiting en scharnieren te zien schat ik jaren 60-70.
Er zit een embleem van waarschijnlijk de leverancier op. N.V Ijzerhandel. v/h D.Lijberse te Arnhem. De boren zelf zijn van de fabrikant Anker Bohrer. Een anker in een cirkel . Ze zijn alle 12 genummerd met No. 73. Ik heb er fff twee snel schoon gemaakt........ Als nieuw.
Bekijk bijlage 130259Bekijk bijlage 130260Bekijk bijlage 130261Bekijk bijlage 130262Bekijk bijlage 130263Bekijk bijlage 130264

Ik ga zowel het kistje als de boren wat liefde geven. Jammer dat ze bij de grootste boor de kop hebben afgezaagd om hem in een gewone boormachine te doen.
Iemand die misschien meer weer over het merk Anker Borger en de leeftijd van dit boren kistje?.

Groet Edwin
Als je hier op googled vind je wat meer over dit merk boren
 

Bijlagen

  • heller_gebr_anzeige_1928_g (1).jpg
    heller_gebr_anzeige_1928_g (1).jpg
    77,9 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Nu ik dat kistje met boren zie, paar jaar geleden bij een oud mannetje gekocht in Zweden. Het merk kende ik niet, maar het zag er wel degelijk uit. Even opgezocht, het merk C.I.Fall blijkt nog steeds te bestaan en dat al sinds 1894, dan doe je blijkbaar iets goed.
Ze hebben daar veel rommelmarktjes aan huis, de z.g.n. 'loppis' afkorting voor loppmarknad. Kostte 50 kronen, toen ter tijd ong. 5 euro. Ik dacht lammedamaadoen.... :)
DSCF4826.JPG
DSCF4829.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Dat moet dan wel een flinke inbus zijn. Ik denk dat ik nog wel ergens een stukje gereedschapstaal heb liggen...:)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Vanmorgen hield de Baptistengemeente alhier een rommelmarkt en mocht ik deze leuke schaaf meenemen voor welgeteld één euro. Ik ken dit systeem niet, iemand hier ervaring mee?
DSCF4858.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vanmorgen hield de Baptistengemeente alhier een rommelmarkt en mocht ik deze leuke schaaf meenemen voor welgeteld één euro. Ik ken dit systeem niet, iemand hier ervaring mee?
Bekijk bijlage 130612
Zeker mijn ulmia hoornschaaf heeft het zelfde systeem.
werkt iets makkelijker als een houten wig/keg.
zou best eens een ulmia kunnen zijn met zo te zien een steen beuken zool.
groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik heb ook zo'n schaafje. De mijne heeft een ijzeren plaat onder de zool zitten. Ik vindt het een prettiger beet te houden schaaf, dan een stanley. Voor dat geld een mooie vondst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.