Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Er zijn gebouwen die ze inpakken en dan verwarmen voor enkele dagen tot uit het hoofd 55 graden,

Verhitten​

De bestrijding van houtworm met hitte noemen we in vaktermen de hete luchtmethode.
Met deze behandelmethode wordt het hout met daarin de houtwormen of andere houtborende insecten verhit tot een temperatuur van 55℃. Bij deze hoge temperatuur stollen de eiwitten van alle organismen. Hierdoor sterven alle levensstadia van het houtaantastende insect (eitje, larve en kever).
Doordat alle levensstadia binnen een uur sterven is dit een zeer effectieve behandeling. Het is bij deze behandeling niet nodig om het hout blank te maken, hierdoor kan deze methode toegepast worden bij geschilderde of gebeitste balken.
Het nadeel van houtborende insecten bestrijden met hitte is dat het hout door de hoge temperatuur heel snel uitdroogt, hierdoor kunnen krimpschuren in de draagbalken ontstaan. Dit kan zorgen voor constructieve problemen en mogelijk ook optisch het aanzicht van gebinten veranderen.
Als de woning bewoond is moet de hele woning leeggehaald worden en in sommige situaties isolatiemateriaal aangebracht worden om te voorkomen dat materialen in huis geen schade oplopen door de hoge temperatuur.
De Houtworm Centrale biedt deze behandelmethode niet aan.
Voordelen: Doodt alle houtborende insecten in alle levensstadia direct af, constructies die weggewerkt zijn kunnen worden behandeld zonder te strippen of te slopen. Geschilderde of gebeitste delen hoeven niet blank geschuurd te worden.
Nadelen: Door de hoge temperatuur kan het hout gaan werken, hierdoor ontstaan er scheuren in het hout, het vergt heel veel voorbereiding voordat deze behandeling uitgevoerd kan worden, kosten van deze behandeling zijn een veelvoud van bijvoorbeeld een impregneerbehandeling.

Bron houtwormcentrale
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Zo dat is een heule tied geleden dat ik weer eens gereedschap voor hout gekocht heb zonder een stekker er aan. Ook dat is alweer lang geleden maar goed. Binnenkort gaan we nieuwe vloer en dus nieuwe plinten in de woonkamer leggen. Dus op jacht naar een Ulmia, nu kwam ik deze in Leiden tegen en heb er 40 voor geboden en mocht het op komen halen. De Ulmia 348, je zou alleen het oppervlakkige roest weg boenen.
IMG20230301191624.jpg
IMG20230301191619.jpg
IMG20230301191652.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel en wjordan

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik heb deze net even getest op de simpele 45 graden stand. En met winkelhaak zie ik er geen licht doorheen komen dus behoorlijk zuiver. Daarom kosten ze nieuw denk ik ook zo gruwelijk duur. Ik ga deze herstellen door L.N. het hemd van zijn lijf te vragen welke verf etc ;). De stang is inmiddels alweer bling bling met waterproof 500 het oppervlakkige roest eraf en daarna in de olie.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
En, een hoop onderdelen kun je nog gewoon kopen, kan me voorstellen dat die zaaggeleiders op een gegeven moment wel wat uitlubberen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
En, een hoop onderdelen kun je nog gewoon kopen, kan me voorstellen dat die zaaggeleiders op een gegeven moment wel wat uitlubberen.
klopt maar die zaaggeleiders kosten 48 euro per stuk :( Ik ga er niet teveel geld in stoppen omdat we het gebruiken voor plinten en daarna gaat die denk ik weer weg. Hoewel dit kleine exemplaar wel extreem lief is :) Al het oppervlakte roest is weg in ieder geval. En het verstel mechanisme heeft wat kopervet gekregen.
IMG20230303190602.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
klopt maar die zaaggeleiders kosten 48 euro per stuk :( Ik ga er niet teveel geld in stoppen omdat we het gebruiken voor plinten en daarna gaat die denk ik weer weg. Hoewel dit kleine exemplaar wel extreem lief is :) Al het oppervlakte roest is weg in ieder geval. En het verstel mechanisme heeft wat kopervet gekregen.
Misschien eventueel 3D printen? Als je me wat maten doorgeeft kan ik het wel op korte termijn regelen.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Misschien eventueel 3D printen? Als je me wat maten doorgeeft kan ik het wel op korte termijn regelen.
Heb zelf 3d printer staan, maar heb ermee gezaagd en alles is haarzuiver 90 graden. Dus de geleiders zijn nog goed genoeg. Zag inderdaad dat je ze ook van kunstof kan krijgen a 37 euro p/s.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@hstraat en ik beïnvloeden elkaar. Hij heeft naar aanleiding van mijn Ulmia er ook een gekocht. Hij heeft de kleinste gekocht, terwijl ik de mijne wel erg groot vind. Dus ik heb ook een kleine gekocht.

A787EE2F-1C0F-4DEA-85EB-DA94128239B8.jpeg

B6CDB691-E20C-46CB-B87F-AE6FCF0458FF.jpeg

En dit is met de kleine (die moet nog opgeknapt worden):

6E3408F8-1FCE-4ADB-BF90-F1E0DEF6582B.jpeg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Het heeft een kindje gekregen :) nice L.N. Ik ga vandaag de mijne ontvetten en er blanke lak opspuiten. Vind het gebruikt zijn wel mooi om te zien en zoals je al zei, het zijn geen museum stukken.
 

Verbasterd

Nieuw lid
22 jun 2021
6
0
NL
IMG_6879.jpg

Vandaag deze 'David' gekregen waar mijn opa nog mee gezaagd heeft. Met bijpassende quote vanuit mijn ouders. Wilde ik jullie niet onthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.