Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

arnoud1965

Actieve deelnemer
3 nov 2016
46
15
Het beginnen met zagen bij een tandhoek van 8 graden of kleiner is vaak best lastig. zeker als je heel precies wil zijn. Als je zelf je zagen slijpt kun je zelf bepalen hoe de slijphoek verloopt.
dus bv de eerste 2 inch op 25° dan 2 inch 20°, 2 inch 15°, en de rest van de zaag10°. Zo start de zaag een stuk makkelijker. Maar je kan dus ook je tandsteek (aantal tanden per inch) laten verlopen (progressief noemen ze dat geloof ik) en kun je je vijl 5 tot 10 ° laten hangen zodat de tandholte wat groter wordt en dus makkelijker het zaagsel lost (Slope noemen ze dat). Je kunt dus dus hele composities maken om de ideale zaag voor jou klusje te creëren. Ook het zetten van de tanden heeft grote invloed op het gedrag van je zaag. Er zijn dan ook vele verschillende zettangen op de markt. Als je nog wat verder gaat is ook de stand van het handvat, bij kapzagen het gewicht en materiaal van de rug en hoe deze is bevestigd (geklemd, geklonken of gelijmd). en natuurlijk de dikte van het zaagblad maar ook hierin is weer keus bv het getaperd zaagblad (naar boven versmallend dus minder zetting van de tanden nodig). Maar ook eigenschappen van het zaagblad zelf variëren nog al.
Al met al een hoop keuzes om de juiste zagen voor je klussen te creëren :)
 

Bijlagen

  • IMG_1491.JPG
    IMG_1491.JPG
    62,9 KB · Weergaven: 54

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo @arnoud1965 ,

Ik neem aan dat een agressieve zaag sneller zaagt, maar vast minder netjes, en het beginnen is moeilijker, omdat je op het beginrandje nog te weinig tanden in het hout hebt.

Als ik zagen slijp laat ik de hoek altijd verlopen aan de voorste 5 cm van het blad. De voorste tandjes heel erg "niet agressief", en dan langzaam aan naar de uiteindelijke hoek die je de rest van de zaag aanhoudt. Dan kan je altijd mooi je zaagsnede beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Cadeautje uit de nalatenschap van mijn schoonvader. Een stalen nooitgedacht schaaf no 4. Daar is "nooit ." mee gewerkt. Ik dacht die knap ik even snel op. Ja dat was ook het geval op de beitel na. Ik kreeg hem niet goed. Het midden van de beitel was op de snede hol na het slijpen. Nu heb ik op de Tormek met cbn wiel al vele beitels geslepen maar altijd recht. Het duurde even voor het kwartje viel. De onderkant van de beitel was goed hol. Daar was ik op een grove schaatswetsteen toch wel een half uurtje mee bezig. Nu is er mee te werken. De zool is een heel klein beetje hol. Daar gaan we aan werken. Ik heb het patina proberen te behouden.
Dit was het uitgangspunt.
IMG20220517171014.jpg
Het resultaat:

IMG20220518154812.jpg
Het hout zag er niet mooi uit bruin/paars was de kleur (.zie niet goed op de foto)
Geheel schoon geschuurd en in de danisch oil gezet. Toen dat droog was met vuile slijphanden opgepoest.
Dat past beter bij de leeftijd.
IMG20220518154832.jpg

De wondermiddelen:
IMG20220518154841.jpg
IMG20220518154849.jpg
.
Deze zijn van de 80 jaren. Toen gebruikten wij nog dit soort prijsjes. Zeker niet goedkoop. Maar de roest en aanslag die er niet diep inzit vliegt er af. Niet gebruiken als er vet op zit. Grof is echt heel grof. Het krast echter veel minder als schuurpapier. Kan nagenoeg geheel opgeslepen worden. Ik dacht dat ik het een keer bij baptist op de toonbank heb gezien. Neem middel en fijn.

Er zijn nog een paar aandachtspunten : zool vlakken en de knop en handvat zitten niet goed vast.
Deze schaaf voelt een stuk beter aan dan het zelfde model van stanley. Het ijzer is 25% dikker en de dekbeitel is ook dikker. De stelschroef om de beitel te stellen reageert bijna meteen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
@Wim Kluck ik vermoed dat als ik bij me vader in de schuur zoek ik nog wel een paar van die prijsjes vind🤣
Ja bij mijn vader ook nog (al is ie al 15 jaar dood) Staan nog bij alle oude sleutelmachines vanaf de eerste van 1948. Het meeste deed hij in het familiebedrijf. Wij woonde daar vroeger boven dus hij had een ijzerwinkel als werkplaats.
Maar mijn schoonvader had niets met gereedschap.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
961
395
hilversum
Ja bij mijn vader ook nog (al is ie al 15 jaar dood) Staan nog bij alle oude sleutelmachines vanaf de eerste van 1948. Het meeste deed hij in het familiebedrijf. Wij woonde daar vroeger boven dus hij had een ijzerwinkel als werkplaats.
Maar mijn schoonvader had niets met gereedschap.


De gereedschap tik heb ik zeker van me vader :p
Keek me ogen uit als ik toen mee mocht naar jullie winkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Keek me ogen uit als ik toen mee mocht naar jullie winkel.
Natuurlijk ken ik de "Kluck winkel" niet, maar ik moet nog regelmatig aan de ijzerwarenwinkel bij ons in't dorp denken.

Ik: Mijnheer, heeft U deze ook? Maar dan iets langer?
Mijnheer: Moe'k e'm veur oe achter kiek'n.

Mijnheer begint z'n deuntje te fluiten, stommelt de trap op en loopt naar achter. Het fluitje verstomt. Een paar minuten later weer het fluitje. Stommel stommel de trap af.

Mijnheer: Diss'n?
Ik: Ja, dat ziet er goed uit.
Mijnheer: Hoeveule wo'j d'r?
Ik: Tien Mijnheer.

Fluitje. Stommel, stommel. Stilte. Fluitje. Stommel, stommel.

Mijheer: Wo'j d'r een toet'n bie.
Ik: Neen dank u mijnheer, het gaat zo mee. Hoeveel krijgt u van mij?
Mijnheer: Dree duppies.

Hoe kan het uit, 10 minuten voor drie dubbeltjes? Maar 5 minuten later kon het wel weer van handjeklap gaan, een trekker van 15000 gulden. Uiteindelijk kwam er witgoed bij in de winkel, toen bruingoed, de trekkers gingen weg en ook steeds meer gereedschap, het ging op in een keten (Expert) en toen was het weg. :(
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Leuk bericht. Maar het kan niet uit als de grotere orders via het net gaan. Bij ons had het andere redenen. Nieuw/ander pand was niet beschikbaar en verhuren was buitengewoon aantrekkelijk. Situaties veranderen echter snel tegenwoordig.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Nieuw/ander pand was niet beschikbaar en verhuren was buitengewoon aantrekkelijk. Situaties veranderen echter snel tegenwoordig.
Ja. Het verandert snel. Maar je bent ondernemer en je past je aan, vormt je bedrijf om etc. Niet te veel mopperen. Van winkelier naar "huisbaas" is natuurlijk een aantrekkelijke stap als je die kunt maken.
 

deepn

Nieuw lid
24 feb 2022
4
1
Diepenheim
Goedemorgen,
Ik ben pas begonnen met houtbewerking en ben bezig een eigen gereedschap set te verzamelen. Nu kwam ik 2 van oude ENZI handzagen tegen online voor 10 euro per stuk. Ik kan weinig over dit merk vinden, dus vroeg me af of hier iemand is die weet of dit een goed merk is?253599999_4430882733632578_3371168026005624577_n.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik denk dat er een zaagfabrikant voor handelsonderneming Enzi deze zagen heeft gemaakt. Een 'huismerk'. Op zich is het geen zaagmerk. Ik kan mij herinneren dat een aantal jaren geleden de hele partij (ik meen 3000 stuks) op FB werd aangeboden. Ik heb niet de indruk dat het gaat om een professionele handzaag, maar meer een zaag voor iemand die af en toe een plankje moet zagen. Daarvoor moet ik meer foto's zien, omdat te kunnen beoordelen. Als je tweedehands op zoek bent naar goede handzagen via bijvoorbeeld Marktplaats, let dan op de merken Duifje, Baier, Spear & Jackson, Sandvik. Dit zijn fabrikanten die zowel amateur- als professionele handzagen hebben gemaakt. Daarnaast nog uit de VS: Disston en Atkins. Die zijn zeldzamer, maar af en toe vindt je die nog op MP.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Zaag ziet er prima uit je hebt geen miskoop gedaan. De kwaliteit van het handvat zegt ook wat over de kwaliteit van het staal. Ik vermoed dat dit een sandvik kloon is onder eigen label. Voor de rest sluit ik me aan bij Wim 56
 
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een keer een ENZI zaag gekocht bij de kringloop (in Enschede, trouwens). Ik was teleurgesteld over de kwaliteit, zaagde ook na slijpen niet fijn. Uiteindelijk heb ik uit het blad schraapstalen gemaakt...
 
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wie kent trouwens het bedrijf ENZI? Heb er nooit van gehoord (heb ook in Enschede gewoond). De 'E' zal wel van Enschede zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Wie kent trouwens het bedrijf ENZI? Heb er nooit van gehoord (heb ook in Enschede gewoond). De 'E' zal wel van Enschede zijn.
Online vind ik niets.
Maar aangezien ENCI Eerste Nederlandse CementIndustrie is.
En ENBI Eerste Nederlandse BallenIndustrie.
Zou ENZI dan de Eerste Nederlandse ZAGENIndustrie kunnen zijn? 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Als gereedschappenhandelaar heb ik er nooit iets van gehoord maar ja ik ben dan ook pas vanaf de jaren 80 in het vak.
Ik kan enkel terugvallen op google en wat creativiteit.
Ik hoop dat iemand wel nog kan achterhalen wat het nu echt is. Ben erg nieuwsgierig geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: deepn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.