Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De Nederlandse schaven van de laat 19e en van de 20e eeuw lijken kwa ontwerp meer op de Engelse dan op de Franse/Duitse modellen. Dus met de schaafmond verder naar voren. Het handvat van een typische Nooitgedagt of Peter Duessing schaaf vind ik wel grover uitgevoerd dan de Engelse modellen. Vooral bovenin, waar de voor en achterkant van het handvat in een boogje samenkomen is bij de Hoillandse schaven de houtdoorsnede erg dik, en bij de Engelse vaak juist heel gracieus dun.

Leuk om te zien is de catalogus van Jos. Harms uit ongeveer 1900 op de Toolemera website. Hierin staan modellen uit verschillende landen:
http://toolemera.com/catpdf/josharm1900cat.pdf

Grappig dat er wel een stalen 5 Stanley in staat maar nog niet de 6,7,8.

Leuk die houten balken, :), maar werk liever met de stalen versies.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, smaken verschillen (gelukkig). Ik ben juist zeer gecharmeerd van de houten schaven.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja, smaken verschillen (gelukkig). Ik ben juist zeer gecharmeerd van de houten schaven.
Veel te veel met die plompe (90cm?) dingen gewerkt op de lts, waardoor ik de stalen versies enorm ben gaan waarderen.
Je moest toen eerst met de hand kunnen zagen en schaven voordat je met een machine mocht werken. De eerste 2 jaar ging alles met de hand.
En een maat afwijking betekende heel simpel, een onvoldoende of in je vrije middag, alles opnieuw doen, mocht maximaal 1 keer per werkstuk.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij de vuilnisbelt en wat trof ik tot mijn grote verbazing aan in de container voor metaal: juist ja! Gereedschap dat nog PERFECT in orde was (ja ze zaten allemaal nog goed in de olie!!!), wsl weer eens een zoon/kleinzoon die de spullen van pa/opa niet de moeite vond.... Maar zeg nu zelf een goede, rechte metalen vouwmeter... dat kan iedereen zelfs nog gebruiken. rare verspillers... maar ik vind het prima, want ik heb een hoop nieuwe spullen :D

de buit: 4 verschillende types handboren (zelfs een METABO :) ), metalen vouwmeter, strijkbout (mini aambeeldje?), boorstandaard (voor mijn brandstempel), stalen schaaf nr4 (geen merk gevonden), een stanley 71, kunz schraapschaaf (type spookschaaf).

En er lag nog wat ander spul (tangen enzo), maar toen begon de man van het containerpark toch wat boos te kijken ;)


ps: sorry Steven, nu heb ik toch ook wel onscherpe foto's zeker... verdekke :)
ps 2: foto boorstandaard ben ik vergeten maken, volgt nog...
 

Bijlagen

  • IMG_2548.jpg
    IMG_2548.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 416
  • IMG_2562.jpg
    IMG_2562.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 412
  • IMG_2563.jpg
    IMG_2563.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 414
  • IMG_2564.jpg
    IMG_2564.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 412
  • IMG_2565.jpg
    IMG_2565.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 411
  • IMG_2566.jpg
    IMG_2566.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 413
  • IMG_2567.jpg
    IMG_2567.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 417
  • IMG_2568.jpg
    IMG_2568.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 415
  • IMG_2570.jpg
    IMG_2570.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 412
  • IMG_2571.jpg
    IMG_2571.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 413
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Van een mooie vondst gesproken! Wat ik mij altijd al heb afgevraagd, wat is het voordeel van een handboor t.o.v. een elektrische boor? Ik neem aan dat ze niet enkel uit nostalgie worden gebruikt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja ik geloofde mijn ogen ook niet ;)

een handboor is voor mij goed omdat ik 's avonds erg weinig geluid mag maken (gehorige muren en goedhorende buren..) en uiteindelijk gaat het zowat even snel voor de meeste toepassingen.. dus minder verbruik!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, geen probleem, Sam! Heel mooie vondst! Ik heb ook een 71, maar de beitels zijn er niet bij...
Die handboortjes vind ik heel handig in gebruik, vooral als je maar één of een paar gaatjes hoeft te boren.
Ik heb er dan ook een klein arsenaaltje, met per halve millimeter oplopende boortjes erin van 2 tot en met 5.
Op die schraper ben ik stiekem een beetje jaloers, op rommelmarkten vragen ze daar doorgaans nog redelijk veel geld voor.

Veel plezier ermee!
Steven
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb nog een andere schraper liggen die je mag hebben Steven, alleen heeft die wel een scheur in de zool... maar misschien dat jij er wel iets op kan vinden?

geef ik het mee via het gebruikelijke kanaal? ;)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die Stanley 71, das een mooie vondst.
Helemaal compleet met diepte aanslag en zijaanslag en met de 3 beitels, en dan dan zonder roest.
Zie ze regelmatig tussen de 70 en 125 euro verkocht worden, als complete set.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Die 71 was met doos en al weggesmeten :) anders had ik alle stukjes waarschijnlijk niet bij elkaar gevonden. Al ontbreken er hier en daar een paar schroefjes schat ik. Maar dan kan geen probleem vormen!

@ Steven: dat is zeker waar ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
geen boekje, ik ga even veronderstellen dat de argeloze weggooier netjes gesorteerd heeft (maar vergeten is dat karton ook bij papier hoort :D)... De 3 zij-aanslagen moet ik even naast elkaar houden, maar ze leken me wel gelijk.

Hoeveel heb je er eigenlijk nodig? Max 2 toch he? Dan heb ik er in elk geval eentje op reserve ^^
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik dacht dat er maar een bij zat.

Soms worden die losse zijgelijders per stuk verkocht voor 12 euro :)

De verzonken gaten zijn voor een normale houtschroef voor als je er een plankje onder wilt hebben.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Een Rommelmarkt-vondst:

Ferdinand Rubens1.jpg

Een Ferdinand Rubens Kapzaag.
Lengte: 25 centimeter
Aantal TPI: 11
De tanden zijn schulp-gevijld.
Van Fer. Rubens heb ik wel eens beitels en gutsen gezien maar nooit een zaag. Die maakten ze dus ook.

Ik heb hem schoon gemaakt, het handvat ontdaan van loszittende verf en vervolgens het handvat in de olie gezet.
En de vijl even langs de tanden. Tot slot nog een leren foudraaltje om het af te maken.
Ferdinand Rubens2.jpg

Joop
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik denk dat 2 op zich wel handig kan zijn voor groeven in een zijkant van een plank (tand en groef-gedoe), aangezien ik geen ploegschaaf heb ;)

12 € voor zo'n klein onderdeel? Hallo :)


mooie zaag Arthag!! vooral met die foedraal erbij
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.