Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Caso, mooie verzameling schaven!

@Mac, prachtig boormachientje. Heb afgelopen zomer met een soortgelijk machientje geboord en dat gaat echt prima! Waar heb je deze op de kop getikt en wat kost zoiets ongeveer? Ook een mooie hamer!

jaap
 

Mac

Actieve deelnemer
Jaap,

De boor heb ik gekocht bij Viktor --> http://www.wktools.com/index.asp

Wachttijd was ongeveer 10 maanden na bestelling en ik meen dat ik iets van $ 200 heb betaald ( en dan nog eens de Deense import belasting..oef.. )

De hamer gebruik ik om m'n houten schaven af te stellen, die komt bij Phil vandaan, die heeft ook m'n hollows en rounds gemaakt. En nog wat andere lekkernijen. --> http://www.phillyplanes.co.uk/
 

Mac

Actieve deelnemer
Okke,

Ik heb een aantal van deze schaven ( veelal gekregen ) en ik doe het volgende:

Eenmaal over de vlakbank om 'm weer haaks en en vlak te maken

Het blad krijgt een goede beurt op de Tormek ( natslijper ) en je krijgt elk blad weer helemaal perfekt. Vaak zijn de oude bladen van zeer goede kwaliteit en ik zou ze zeker niet vervangen.

Succes.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ga voor wat schaven nieuwe handvaten maken,van hout van de huisleverancier....., en zag bij het doorbladeren van de handgereedschap posts, mooie tekeningen staan van Veritas voor stanley schaven!!!!!!!!!

Scheelt me een hoop teken en uitzoekwerk!

Cas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap,

De boor heb ik gekocht bij Viktor --> http://www.wktools.com/index.asp

Wachttijd was ongeveer 10 maanden na bestelling en ik meen dat ik iets van $ 200 heb betaald ( en dan nog eens de Deense import belasting..oef.. )

De hamer gebruik ik om m'n houten schaven af te stellen, die komt bij Phil vandaan, die heeft ook m'n hollows en rounds gemaakt. En nog wat andere lekkernijen. --> http://www.phillyplanes.co.uk/

Op de site van wktools kun je de boormachine nog wat beter bekijken, prachtig, maar ook wel een serieus bedrag. Ja er liggen ook een paar mooie schaafjes op je werkbank, leuk dat je ons gevonden hebt vanuit Denemarken.

jaap
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Deze schaaf slingert hier al jaren rond en ik heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt omdat ze zo bot is. Nu ik wat meer met hout knutsel zou ik graag wat leren schaven maar ik heb geen idee of deze schaaf goed is of gewoon een stuk rommel. Er zit in elk geval geen keerbeitel op. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat dit een Stanley schaaf was tot ik daarnet zag dat er nergens Stanley opstond, enkel "france". Is het de moeite om ze te slijpen, of is deze schaaf een stuk rommel waardoor ik een afkeer zou krijgen van handschaven?
DSC_0238.jpg

DSC_0239.jpg

Reinoud
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Reinoud
Rommel is het zeker niet. Maar een toppertje ook niet. Ik denk dat je met een beetje TLC er best een werkende schaaf van kan maken. Op de foto lijkt het lichaam gescheurd en gelast. Eerst maar eens schoon maken. kijken naar de body, of die vlak is. als dat zo is dan heb je gewoon een schaaf. Het mooie aan dit model is dat je met de 2 moertjes de bijtel mooi haaks kan zetten. Dat is in het begin best wel een uitdaging. Het mes slijpen, een stuk vuren nemen en een beetje spelen met de diepte en de stand van de keerbijtel.( het stuk met de plastic moer er in. Na een beetje rommelen heb je een werkende schaaf. Verwacht geen LN kwaliteit, daar is het ook de schaaf niet naar.

Veel suc6 en houd ons op de hoogte

HG Hugo
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik geloof dat dit een skandia is, ik heb deze ook een gehad, en het is echt een stuk rommel. Sorry. Ik werk veel met een moderne no4 stanley en dat gaat helemaal prima(na hem goed afgesteld te hebben).
Ik zou hier niet te veel tijd in steken. De schaaf heeft een uit plaatstaal gezette zool en is enorm licht. Ik heb er nooit een prettig schaaf uit kunnen maken en hij ligt nu in mijn bak voor gereedschap waarmee ik gips bewerk.
 

Mac

Actieve deelnemer
Op de site van wktools kun je de boormachine nog wat beter bekijken, prachtig, maar ook wel een serieus bedrag. Ja er liggen ook een paar mooie schaafjes op je werkbank, leuk dat je ons gevonden hebt vanuit Denemarken.

jaap

Jaap,

Ja hele leuke schaafjes. Een paar van Phil, en een paar van m'n overgrootvader.

Ik ben ook erg blij dat ik het forum gevonden heb. Hoewel alle houttermen die ik ken Engels of Deens zijn is het toch prettig en makkelijk in je moeders taal te kunnen communiceren.
Inhoudelijk heeft het forum ook veel te bieden en wordt er bijzonder actief gebruik van gemaakt. Erg leuk en zeer nuttig.
Vanuit Denemarken...?? Ik begrijp dat jij in Bangkok zit..toch wat verder weg :)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@samvg

Ik heb toch de indruk dat de schaaf gegoten is, ze voelt relatief zwaar aan. Ik vind er nergens iets van Skandia op.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vandaag een oude schaaf van mijn pa gekregen die nog door mijn opa is gemaakt.
Ik schat dat ie (de schaaf dus) een jaar of 60-70 is, en hij ligt nu een jaar of 30 ongebruikt op zolders.

Vraag is, hoe krijg ik em weer up & running. Heb nog geen ervaring met houten schaven en werken met stalen schaven ben ik een serieuze beginner in (al begin ik het afstellen wel aardig in de vingers te krijgen).
Het lijkt alsof de zool aardig vlak is, de beitel lijkt flink bot en wellicht is het zinvol om een nieuwe voor de schaaf aan te schaffen?
Mijn pa adviseerde om em op te schuren en opnieuw in de was te zetten. Maar weet niet of dat wel een strak plan is.

Hallo Okke,

Weet je zeker dat je opa die zelf gemaakt heeft? Hij ziet er nogal professioneel gebouwd uit namelijk. Staat er geen merkje in de neus ingeslagen?
Wat betreft opknappen: Doe vooral niet teveel, wordt hij alleen maar lelijk van. Zeker niet gaan schuren! Gewoon met wat wasbenzine en een doekje het ergste vuil er af halen. Verfspetters een tijdje inweken met terpentine of zo, en dan er voorzichtig afkrabben. Probeer eerst met je nagels of een kunststof krabber. Ik zou zeker de zool even op vlakheid checken. De neus, de voorkant van de mond en de hiel moeten in 1 lijn liggen. Vaak zit er een bobbel achter de mond, of een diepe slijtplek vlak voor de mond. Met een stuk schuurpapier op een vlakplaat kan je dat heel makkelijk en snel vlakken.
De beitel zeker ook niet vervangen! Die zijn gewoonlijk van uitstekende kwaliteit en zolang de snijkant het gat nog niet heeft bereikt kan je ze slijpen. Bij die oude dingen kan het opknappen wel een hele klus zijn.

Ik heb hier de volgorde wel in de verkeerd om staan. Dus eerst beitel slijpen, dan testen. Dan de zool evt vlakken en weer testen. Misschien moet je de passing van de wig nog aanpassen als die niet lekker stak zit of als je schaaf graag verstopt wil raken in de hoeken. Als laatste kan je hem dan schoonmaken en in de was zetten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De schaaf van Reinout ziet er een stuk zwaarder uit.
Mijn eerste schaaf (ik was toen nog een kind) was er zo eentje. Er waren twee versies van: met een solide schaafmes en met een schafmes dat diende als houder voor kleinere , verwisselbare mesjes. zeg maar dikke scheermesjes. Ik had er een met verwisselbare mesjes Nou, dat schaafde wel wat, ik heb er wel wat mee geleerd.. goed om eens te proberen. Nadat ik mezelf beitels en gutsen had leren slijpen heb ik een Stanleyschaaf nummer 4 : een echte en een nieuwe, met houtkleurige plastic handvatten, en geen Stanley Handyman. Ik weet niet meer of de Handyman reeks reeds verschenen was. Ik kan getuigen dat die Stanley een totaal nieuwe wereld voor mij opende . Ik werk na decennia nog steeds met veel plezier met die Stanleyschaaf.

Ik zou dus zeggen, prima oefenspul om schaafmessen te leren slijpen. Heel wat minder om mee te schaven maar in niet al te moeilijke situaties zeker ook doenbaar maar niet echt fijn. En negatief om hier lang mee verder te gaan als je de schaafvirus eenmaal te pakken hebt.

Okke en Seek,
Ik had ook iets twijfels over "het door opa gebouwd zijn" van die schaaf, voor een andere reden. Seek leerde mij een poosje geleden het verschil tussen continentale en Engelse schaven kennen . Het viel mij op dat deze op een Engelse leek, dus mogelijk werd die daar gemaakt.
Wat merk schaafbeitel zit erin?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Skandia is een eigen merk van een leverancier. Zoiets als euroshopper. Soms besteld bij een a-leverancier maar meestal niet.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Okke en Seek,
Ik had ook iets twijfels over "het door opa gebouwd zijn" van die schaaf, voor een andere reden. Seek leerde mij een poosje geleden het verschil tussen continentale en Engelse schaven kennen . Het viel mij op dat deze op een Engelse leek, dus mogelijk werd die daar gemaakt.
Wat merk schaafbeitel zit erin?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu


De Nederlandse schaven van de laat 19e en van de 20e eeuw lijken kwa ontwerp meer op de Engelse dan op de Franse/Duitse modellen. Dus met de schaafmond verder naar voren. Het handvat van een typische Nooitgedagt of Peter Duessing schaaf vind ik wel grover uitgevoerd dan de Engelse modellen. Vooral bovenin, waar de voor en achterkant van het handvat in een boogje samenkomen is bij de Hoillandse schaven de houtdoorsnede erg dik, en bij de Engelse vaak juist heel gracieus dun.

Leuk om te zien is de catalogus van Jos. Harms uit ongeveer 1900 op de Toolemera website. Hierin staan modellen uit verschillende landen:
http://toolemera.com/catpdf/josharm1900cat.pdf
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@samvg:

Jouw schaaf lijkt inderdaad heel erg op die van mij, maar ze zijn wel degelijk verschillend. Het zijn waarschijnlijk beide nagemaakte Stanley's.

Ik ga de schaafbeitel eens aan mijn broer bezorgen om te slijpen, hij heeft last van een "slijp-virus" en zweert bij handmatig slijpen :)
Misschien moet ik in de toekomst maar eens een goede schaaf kopen...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Seek,

voor de informatie over de verschillen tussen schaven naar gelang de herkomst. fijne catalogus.

groeten,
ornament
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Skandia is een eigen merk van een leverancier. Zoiets als euroshopper. Soms besteld bij een a-leverancier maar meestal niet.

Ik zag bv de beitels een de No 4 schaven in de jaren tachtig en negentig er veel in winkels staan nu zie ik ze nergens meer, maar mis ze eigenlijk ook niet :)
Die schaven waren vaak een soort van Stanley Handyman uitvoering, met en vaste kikker.
Had soms het idee dat de beitels een goedkopere versie waren gemaakt door Nooitgedagt, of kan dat niet? Want bv de latere versies van Nooitgedagt gemaakt door Record/Irwin lijken daar ook verdacht veel op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.