Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Tijd voor m'n eerst post, en tijd om eens hard aan het opknappen te slaan! Laatst wat oud gereedschap via via op de kop getikt :)

Meer plaatjes: http://imgur.com/a/ROS5R

SWPQeZrh.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, dat is inderdaad een mooie score! Zit wel een hoop werk aan, maar het lijkt meest mooi bruikbaar spul.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik was vandaag bij Slijperij Kampen, voor het slijpen van de messen van mijn vlakbank.
Deze Nooitgedacht lagen er ook te koop, en dus meegenomen.
Hij had er nog meer, ook houtsnijgutsen

Bekijk bijlage 3782
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nog een keer.
Alleen de blauwe moest nog geslepen worden.
De andere 3 alleen de slijpkosten betaalt

IMGP5615.jpg
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vandaag een oude schaaf van mijn pa gekregen die nog door mijn opa is gemaakt.
Ik schat dat ie (de schaaf dus) een jaar of 60-70 is, en hij ligt nu een jaar of 30 ongebruikt op zolders.

Vraag is, hoe krijg ik em weer up & running. Heb nog geen ervaring met houten schaven en werken met stalen schaven ben ik een serieuze beginner in (al begin ik het afstellen wel aardig in de vingers te krijgen).
a2g6t0.jpg

34hvvdi.jpg


Het lijkt alsof de zool aardig vlak is, de beitel lijkt flink bot en wellicht is het zinvol om een nieuwe voor de schaaf aan te schaffen?
Mijn pa adviseerde om em op te schuren en opnieuw in de was te zetten. Maar weet niet of dat wel een strak plan is.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou zeggen, je moet hem googelen, dan kom je met 1 muisklik een bron aan informatie tegen, zowel wat betrefd het vlakken van de zool, als het scherpen van de beitel, en het netjes afstellen van het geheel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Tja, met google onder de muisknop is dit halve forum natuurlijk zinloos. Maar goed, snap de hint.
Blijft het melden van mijn nieuwe ouwe schaaf over ;) .
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
waarom een nieuwe beitel, hij lijkt op de foto nog lang genoeg.
en het slijpen gaat niet anders dan die in je stalen schaaf.
wat het vlakken betreft zo min mogelijk, want de bek wordt dan groter.
en ik zou de schaaf zo laten met het oude patina.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kjik ook op het forum van "Ambacht en Gereedschap". Weliswaar een nogal slaperig forum, zeker als je het vergelijkt met ons forum, maar er is wel wat informatie te vinden als het je (ook) om conservering is te doen.
Voor het weer gebruiksklaar maken zul je meer informatie in oude draadjes op ons forum vinden denk ik.

Met groet
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Rick's oude mijn nieuwe

Hoi,

hierbij mijn verzameling schaven;van links naar rechts:
rick's oude en mijn nieuwe nummer 7 met de eerste testkrullen er nog op
Mijn nieuwe oude nummer 6 via ducotools
nieuwe nummer 5 handvat wordt nog vervangen door hout
nieuwe nummer 4 handvat wordt nog vervangen door hout
Mijn nieuwe oude nummer 3 via markplaats
Nieuwe peaktool blokschaaf
nieuwe peaktool blok/sponningschaaf
en nog een peaktool neusschaafje, omdat hij er leuk uitziet!
2 peaktool spookschaven

achteraan een rijschaaf van nooitgedacht van hout via marktplaats

ik ben net begonnen met handmatig schaven, en heb dan een probleem, ik moetvde hele reeks compleet hebben:D

maar vindt het maken van krullen heel rustgevend

cas
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 452

WR1944

Oud hout
Al jaren heb ik een oude beitel tussen m'n gereedschap zwerven. Ik vermoed dat dit de meest mishandelde beitel is van het noordelijk halfrond. Ik heb hem ooit gekregen van een oom die meubelmaker was. In m'n jeugdige onschuld gebruikte ik hem als schroevendraaier, breekijzer en voor elke andere destructieve handeling. Omdat hij zo bot was natuurlijk niet als beitel. Door de verhalen over oud gereedschap en het feit dat ik hem recentelijk uitgepakt heb na de verhuizing ging ik de beitel eens beter bekijken. Er zit een heft op van Nooitgedagt maar op het staal zat geen merk van J.N.IJ. dus heb ik het roest een beetje weggeschuurd.
Daar vond ik de tekst HACKMAN & C? SKANDIA. Op de voorkant stond SVENSKI STAL (met een Umlaut boven de A). Op het Internet kon ik geen uitsluitsel vinden behalve over een bedrijf dat keukengerei en bestek maakt.
Wie kan me er meer van vertellen? Aan de sporen te zien is de voorkant van een harder staal dan het arendgedeelte. Ik heb de beitel geslepen en voor het eerst gaat hij door het hout als door de boter. Ik hoop dat de relatie met de beitel nog goed komt na die jaren van verwaarlozing en misbruik.
 

Bijlagen

  • P2021335q.jpg
    P2021335q.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 423
  • P2021336q.jpg
    P2021336q.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 423
  • P2021337q.jpg
    P2021337q.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 421
  • P2021338q.jpg
    P2021338q.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 423

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
hackman finland.jpg

Hackman chisels.jpg

HACKMAN WOOD PECKER 3/4 & 1/2 INCH GOUGES MADE FINLAND

Zeer weinig over te vinden van sommige oude gereedsschappen, ik ben nu al een paar jaar op zoek naar info over mijn oude Peugeot schaafje, ook bijna niets over te vinden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.