Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoy Pel,
De aanduidingen die op de machine staan zijn in het Duits
en General Electric produceerde elektrisch materiaal o.a. voor treinen,
zoals op de site waar je naar verwees.

In combinatie met een kleine metaaldraaibank,
kan ik nu zelf handvaatjes, deurknoppen, hendeltjes en noem maar op maken...
eigen creaties zijn mooier, beter en goedkoper toch!

En sleuven frezen in bv. metalen onderstellen voor tafels...
te gek om op te noemen.
DSCN1847.jpg
DSCN1848.jpg
DSCN1849.jpg
DSCN1850.jpg
dit is mijn 5x4 m 'metaalafdeling'
de houtafdeling 5x6 is een aparte ruimte achter de schuifdeuren...
DSCN1789.jpg
DSCN1790.jpg
DSCN1791.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie grote werkplaats heb je Jan, je zit goed in je gereedschap en machines zo te zien, ik zie op de laatste foto de appel kneusmachine, hoe is het daar nog mee gegaan, is ze nog in gebruik?

Groet Pel.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ooh Pel,
Die heeft in oktober flink haar best gedaan om mijn appeloogst te verwerken.
Af en toe durfde de riemschijven door te slippen, maar deze ga ik nog verbreden.
DSCN1825.jpg
DSCN1816.jpg
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
een engelse (?) veerploeg gekregen!

Hallo allen, beste wensen voor 2017. Mijn jaar begint gelijk goed, mijn baas heeft voor mij een oude veerploeg op de kop getikt ergens op een rommelmarkt in Engeland. Mooi dingetje. Zit maar 1 beitel bij (die ook nog eens flink gebruikt is en dus aardig aan de korte kant wordt), maar goed. Alleen de maker kan ik niet terugvinden. Er staat voorop P.WAY in gestempeld, met daaronder drie sterren diagonaal opgelijnd. Na een snelle zoektocht op internet krijg ik het idee dat het een beetje naald in een hooiberg werk is. Iemand toevallig een idee wie de maker zou zijn?
Hij is niet in fantastische staat, maar ik denk met een beetje werk goed bruikbaar. Wat ik erg leuk vind is hoe de armen vastgezet worden: met koperen wiggen. Dat had ik nog niet gezien.

20170109_152848_resized.jpg20170109_152903_resized.jpg
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Ben redelijk nieuw op dit forum en heb met interesse dit gedeelte over oud handgereedschap gelezen. Heb inmiddels zelf ook al wat gekocht via marktplaats en kringloop en wat spullen bij mijn vader op zolder gevonden.
nu zie ik dat sommigen nieuwe handvatten voor beitels en vijlen maken. Ik heb wat oude vijlen gekocht zonder handvat en zou daarvoor wat willen maken. Wie weet waar ik de ringetejs/busjes kan vinden die je vaak om de houten handvaten ziet? Of hoe ze heten zodat ik ze kan zoeken...

groet, René
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Koperen pijp kopen bij de bouwmarkt en stukjes eraf zagen. Ik gebruik oa halve verbindingsmoffen 22mm voor houtdraaibeitelhandvaten.
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo René,

Deze busjes worden ook wel eens "ferrule" genoemd. Wanneer je op internet zoekt op "Chisel ferrule", dan kom je ze tegen.

Met vriendelijke groet,

Chris
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Dank voor jullie snelle antwoorden. Simpele oplossing van de koperen pijp en fittingen! Ik zat al te zoeken in allerlei ijzerwaren sites naar mogelijke ringen. Maar de term is dus "ferrule" weer wat geleerd. Zoals al zoveel in de afgelopen weken dat ik hier nu rondneus. Heb inmiddels een leuk verlanglijstej opgebouwd van handgereedschap. Veel inspiratie van jullie verhalen maar ook de fantastische filmpjes en blog van bijv paul sellers of american woordworker. Ik zal hier vaak terug gaan komen voor naslagwerk en hoop binnenkort wat foto's te posten van mijn aanwinsten. Heb bijvoorbeeld een lewin combinatieschaaf op mp gekocht voor 40,- Wil daar een mooie houten doos omheen gaan bouwen. Maar heb in dit forum deze schaaf al een paar ker voorbij zien komen, zelf met doos en dat brengt me dan weer op hoe ik zou zou kunnen aanpakken. Geniet volop van de gelijkgestemdheid hier.
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Gister een leuke verassing gehad. Een klant waar ik een huisstijl en website voor moest ontwerpen kwam langs, en had een doos bij zich met oud gereedschap dat hij weg wilde gooien. Buiten wat kapotte schroevendraaiers en kapotte beitels etc zaten er een paar tussen die ik erg leuk vond en ook mocht hebben. 1 is een schaafje waar ik nog wat foto's van ga maken, want ik ken het niet en het ziet eruit als onderdeel van iets anders.
maar, ook een mooie grote houten schaaf, en een no.4 stanley Bailey schaaf met geribde zool

De houten schaaf ziet er vrij generiek uit, er lijkt een "nieuwe" schaafbeitel in te zitten, maar ik kan geen merkjes of logos vinden

IMG_6258.jpgIMG_6260.jpg

De stanley schaaf ziet er nog goed uit, moet em even slijpen nog, maar erg erg blij mee.

IMG_6262.jpgIMG_6263.jpg

Het derde schaafje moet ik morgen even foto's van maken, want geen idee wat het is! :)
 
P

Pel

Guest
De houten schaaf is een voorloper Paul, werd gebruikt voordat je de reischaaf gebruikte, ook voor kortere stukken te schaven. Ik denk dat het een oudje is aan het model te zien, de beitel zal inmiddels wel vernieuwd zijn?

Groet Pel.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Het is inderdaad een nieuwe beitel Pel. Ik heb nooit geleerd hoe te werken met dit type schaaf, dus ik heb wat moeite met de schaafdiepte af te stellen. maar eerst maar de boel goed schoonmaken en slijpen enzo :)
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Succes gehad bij het bezoeken van de kringloopwinkel. Ik ging voor een paar kleine lijmtangen die er meestal wel zijn maar vond meer van mijn gading:eek:
Ik zag een vreemde schuine schaafbeitel die van een Stanley 140 schaaf bleek te zijn. De schaaf was uit elkaar gehaald maar alle onderdelen waren gelukkig met wat moeite terug te vinden. Het geheel is voor een paar euro als oud ijzer gekocht.
 

Bijlagen

  • 20170116_102923.jpg
    20170116_102923.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 280
  • 20170116_104853.jpg
    20170116_104853.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 279

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.