Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 101 van de 276 EersteEerste ... 519199100101102103111151201 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1.001 tot 1.010 van de 2755
    Neen hoor, Kunz is veel ouder. Ik heb zelf enkele veel oudere schaven.

De Firma Gustav Kunz werd is opgericht 1910 in Furstenwalde Duitsland, in 1946 werd de productie voortgezet in Hannover.
    In 1992 werd de fabriek overgenomen door Tressels/Schutter GmbH. Misschien is dat de bron van verwarring.

groeten,
    Ornament

Aha, vandaar dus. Bedankt voor de info. Heb je enig idee hoe oud deze zou kunnen zijn?
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reinoud Bekijk Berichten

Het schraapstaal is geslepen als een beitel , de vorige eigenaar wist duidelijk niet waar hij/zij mee bezig was. Gelukkig is dit snel te verhelpen. De zool zal met wat vlakwerk ook wel goed te krijgen zijn.

...aangezien hij totaal verkeerd geslepen was is het niet echt denkbaar dat hij ooit door een vakman is gebruikt.
    De "beitel" van een schraapschaaf wordt inderdaad als een schaafbeitel geslepen! Bij een schraapstaal niet, hier rol je met een aanzet staal een braam aan.
    Laatst gewijzigd door coko; 29-12-14 om 14:01. Reden: typo

Nu ben ik even in de war. Ik ging er van uit dat je hier ook een braam moest maken zoals bij een schraapstaal. Zo stond het trouwens ook op de site van Kunz. Alle tips zijn welkom
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Er wordt inderdaad vaak nog een braam aangezet, maar de "beitel" op zich is als een gewone schaafbeitel geslepen.

Hallo Reinhout,

geen idee hoe oud je Kunz schraapschaaf is. De kleur moet een ruwe duiding geven want daarvoor waren de Kunz gereedschappen gewoon zwart.

Ter informatie: hier is een link naar mijn oude, zwarte Kunz schaaf nr 6 in vergelijking met een Stanley nr 6
    http://www.woodworking.nl/showthread...udy-quot/page2

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 30-12-14 om 00:48. Reden: link hersteld

de link hierboven over de Kunz versus Stanley werkte niet en is hersteld

groeten ,
    Ornament

Ik zie wat oude schaven heb er zelf ook wat van gescoord. Ik zie dat best veel ijzers niet vlak zijn tijdens het slijpen, waarom is dit?
    Alleen mijn lievelingsschaaf had een redelijk vlak ijzer.

Voor wie het niet goed ziet rechts is heel veel vlakker dan de nieuw gekocht linker.
    oudeijzerisbeter_opt.jpg
    p.s neem aan dat me diamantslijp plankje 100% recht is.
    Laatst gewijzigd door golddigger; 30-12-14 om 18:52.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

In dit geval zal het te maken hebben met de lage kwaliteit van Skandia. Krom getrokken tijdens het harden en het kan hun niks schelen.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Geen handgereedschap, maar in het nieuwe tools topic past het ook niet echt. Via marktplaats een oude Mafell elektrische schaaf te pakken gekregen. Voor 20 euro. De hoogteverstelling is afgebroken (wist ik voor aankoop), maar dat valt vast te repareren. Even kort aangezet, wat een beest! Duurt nog even voor ik hem goed na ga lopen, je moet wat te doen houden he

IMG_20150117_121209k.jpg

IMG_20150117_121229k.jpg

Forum Rechten