Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Met een verenging kregen we een hoop t̶r̶o̶e̶p̶ oud materiaal van een overlijden. Na mijn schaaf wil ik een beitel leren gebruiken, er zaten een paar beitels bij en ik nam de beste mee.
"EA Berg, Eskilstuna," blijkbaar goed aangeschreven. Alle beitels van na 1969 zijn met plastieken handvat, en de handelsnaam Berg werd niet gebruikt na 1960.
Handvat werd flink misbruikt met een metalen hamer, met wat verbeelding zie je nog een logo in de vorm van een haai op het handvat.
Ben wel geinteresseerd om te weten van welk tijdperk deze precies is, hij kan nog ouder dan mijn vader en moeder zijn. Op Ebay vind ik verkochte aanbiedingen, met een beter handvat zijn ze 25-30 euro per stuk waard.

2016-12-11%2019.38.25.jpg


Ook wist ik in een plaatselijke winkel een Stanley beitel van 12mm op de kop te tikken voor 10 euro. Is een vorig model, het nieuwe model hadden ze liggen voor 20 euro, en ik kan niet zeggen dat er nog veel winkels onder die prijs kunnen gaan.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Dag beste forumleden,

Ik kocht deze Record N4 voor 30 euro op MP. Lijkt jullie dit wat?
20161204_150453.jpg20161204_150504.jpg20161204_150518.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
De beitels van Berg was destijds de beste kwaliteit die er was. Vooral het staal was goed. Palmhouten handvatten met een besloten hart: ook het beste wat er was. Het is een Zweedse steekbeitel, vanwege de schuine kanten beide langszijden. De Hollandse steekbeitels hadden dit niet. Deze waren ook van opgelegd staal. De Berg beitels waren door en door van dezelfde kwaliteit. Steekbeitels zijn niet bedoeld om mee te hakken. Dat is hier wel mee gebeurt. Het steken doe je als timmerman met je schouder. Volgens mij zijn de plastic handvatten sinds de overname door Bahco. De plastic handvatten werden eind jaren zestig geïntroduceerd. Ik denk dat deze uit de jaren zestig stammen. Ze zijn ook weinig geslepen. Wees er zuinig op.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Heb zelf ook 1 beitel van Berg gevonden op rommelmarkt (1 euro) en het is nu mijn lievelingsbeitel. Hij blijft lang scherp en slijpt snel, en het is juist dit delicate evenwicht dat de Zweden goed beheersen.

Steekbeitels zijn niet bedoeld om mee te hakken.

Ik wil dit even tegenspreken met onderstaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=q_NXq7_TILA
Ik gebruik ook altijd steekbeitels om te hakken en dit gaat prima.

@Willi: dit ziet er een goeie schaaf uit! Het is ook een goeie prijs voor een schaaf in deze staat. Net zoals Stanley heeft Record zijn standaard beetje verlaagd de laatste decennia, dus check wel even of de zool vlak is. Wellicht moet je de achterkant van de beitel ook nog polijsten als dit nog niet gedaan is door vorige eigenaar. Dan pas kun je echt van scherp spreken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik wil dit even tegenspreken met onderstaand filmpje: [URL zei:
https://www.youtube.com/watch?v=q_NXq7_TILA[/URL]
Ik gebruik ook altijd steekbeitels om te hakken en dit gaat prima.

Wat men op youtube laat zien is niet altijd oneindige wijsheid. Maar elke leerling die vroeger voor timmerman leerde, werd duidelijk gemaakt dat je met steekbeitels niet mocht hakken. Daar werd ook op gecontroleerd. Daarvoor waren er de hakbeitels, zoals de schiet-, kant-, en vermoorbeitel. Zeker in de tijd dat hechten nog van hout waren gold dit. Door er mee te hakken vervormde de bovenkant van de beitel ook, zodat het pijnlijker was, als je met je schouders ging steken.

Dat je het later wel deed, was heel beperkt. Kleine tikjes dat was alles. Het grote voordeel van kunststof hechten was dat je daar wel mee kon hakken. Daar kon je wel mee hakken.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ze leerden je vroeger van alles, maar alles wat er doorgegeven was was de manier zoals de leraar het zelf geleerd had. Ook die manier is niet de enige. Als je probeert een cm tegelijk weg te hakken met een steekbeitel, en dan bovengenoemde methode gebruikt, ja, dan gaat de beitel bestaan uit meerdere delen. Doe je het echter met gevoel voor je materiaal en gereedschap, dan is het prima te doen. Het filmpje is trouwens niet van de eerste de beste he.

Kort samengevat: ieder zijn/haar manier. Ik zie mezelf bijvoorbeeld al proberen te steken met m'n schouder, daar is 'ie echt te bot voor hoor...maar als het voor een ander werkt...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad, Marthijn. Hakken met steekbeitels werkt prima als je in kleine stapjes hout weghakt. Akkoord Wim dat je op YouTube veel nonsens vindt (globaal genomen meer nonsens dan wijsheid), maar Paul Sellers is een echte vakman. Eén van de laatste die nog de stiel geleerd heeft onder een leermeester, en nu geeft hij zijn kennis door. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De beitels van Berg was destijds de beste kwaliteit die er was

Da's een algemeen bekend feit, daar zijn de beitels erg gewild om.
Wat ik me wel zit af te vragen is waarom ze tegenwoordig niet meer die kwaliteit maken?
Japanners zijn traditioneel gezien uitstekende staalmakers, ook de Engelsen hadden indertijd prima beitels.
Wat is het dan dat men dat niet meer maakt, aan de techniek kan het niet liggen.
Men kan het hele zonnestelsel door met een raket dus een goede beitel maken dat moet geen probleem zijn.
Heeft dat dan toch met kostenbesparing te maken?
Men zou toch dat zweedse staal weer opnieuw kunnen maken?
Volvo's worden ook nog steeds gebouwd tenslotte.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ze kunnen het wel. Maar vind nog maar eens genoeg klanten die het eens zijn met het corresponderende prijskaartje.

Ja, dat begrijp ik maar er worden ook Japanse beitelsets verkocht die aardig in de papieren lopen.
Bij Teijgeler verkopen ze een vierdelige set van Lie Nielsen voor 251 euro, voor dat bedrag kan je wel een paar knappe beitels maken denk ik.
Ze zullen er wel geen brood in zien.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hey mooi gevonden, maar kun je ook zien of de vouw aan de zijkant zelf gemaakt is, ik heb nl een paar die van een schietbeitel naar een steekvorm zijn bijgevijlt lijkt het.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Voor zover ik als leek kan beoordelen is het geen gevijlde vouw aan de zijkant. Ik zal anders nog even een close-up posten.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Bij de schietbeitel lijkt het onderste deel uit een ander metaal gesmeed te zijn? Is er bij benadering iemand die iets over de datering van de beitels kan zeggen?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN2037.jpg
Deze bankvijs nr. 5 heb ik op de kop kunnen tikken.
Eén van de klemplaatjes ontbreekt evenwel.
Zijn die apart verkrijgbaar?
Iemand een tip?
Alvast dank.
jan
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@Sirocco, Ja dat kan, je kunt dat het beste zien aan de onderkant en zijnkanten, daar is een stukje harder staal ingesmeed. moet je het wel vlak schuren. Dat kun je het beste doen op een dik stuk glas van meer dan een halve cm. Met daar op schuurpapier opgeplakt. De datering heb ik nog niet gevonden, maar ze zijn begonnen rond 1865. hier meer info http://www.woodworking.nl/showthread.php?8205-Datering-Nooitgedagt-schaven. Dus jouw beitels komen grofweg geschat van 1920 tot 1950?. Ze hebben een latere serie met staal uit zweden. Maar of dat Jernobolaget of E.A.Berg staal of nog een andere smederij is weet ik ook niet..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.