Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Zaagje gekocht bij de kringloop voor €0.50
Blad ontroest en geslepen (cross-cut). Handvat ontdaan van verfresten, geschuurd en in de lijnolie gezet. Er zat nogal wat speling tussen blad en handvat, strakker draaien van de boutjes lukte niet meer. Opgelost door op beide kanten van het blad een laagje aluminium tape te plakken, handvat zit weer als gegoten.

20161205_145206.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Aan de voorkant van het blad zit een verzet en een soort nokje, wat is hiervan eigenlijk het nut?
 
P

Pel

Guest
Als je zelf een zaag slijpt worden de voorste ± 7 tanden meestal ook wat rechter geslepen zodat je met de zaag makkelijker kunt beginnen te zagen, dit om het springen van de zaag te voorkomen en op je duim springt. Paul Sellers vertelde dat in een van zijn filmpjes en is eigenlijk logisch, de fabrikanten doen dat natuurlijk niet.

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Aan de voorkant van het blad zit een verzet en een soort nokje, wat is hiervan eigenlijk het nut?

Dat vroeg ik me een aantal pagina's geleden ook af, toen kreeg ik dit antwoord:

Dit is een zogenaamde "saw nib" volgens sommigen slechts bedoeld als decoratie anderen zeggen dat dit bedoeld is om mee af te tekenen of cirkels te tekenen, zie:
https://paulsellers.com/2014/07/questions-answered-why-nibs-on-old-handsaws/
http://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/chris-schwarz-blog/2-great-uses-for-a-saws-nib
 
P

Pel

Guest
Uiteraard kun je het nokje ook om af te tekenen gebruiken, maar of dat makkelijk is betwijfel ik, in het filmpje van Blom3dd kun je goed zien waar het voor gebruikt wordt. Om een makkelijke start te maken met het zagen dat lijkt mij logischer optie.

Groet Pel.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
TNX voor de reacties , mooi filmpje van mr. Chikadee. Wat moet dat heerlijk werken zijn zo in een bos, vogels op de achtergrond en geen mens die je lastig valt.
Aardig beiteltje gebruikt hij ook........lijkt wel een middeleeuws wapentuig.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo,
Sinterklaas is langsgeweest en wel met een kist vol oud houtbewerkingsgereedschap! afkomstig van een oude man:D

Er zit heel mooi spul bij. Maar bij sommige stukken gereedschap heb ik geen idee waar het voor gebruikt werd. misschien kunnen jullie me een handje helpen.

IMG_8088.jpg
Allereerst alleen de kist zelf is al prachtig.

IMG_8089.jpg
zelfs een klein aanbeeld:cool:

IMG_8090.jpg
Grote beitel van 50mm!
IMG_8091.jpg
Iemand een idee wat dit is? het lijkt op reserve punten voor een kruishout.

IMG_8092.jpg

IMG_8093.jpg

IMG_8098.jpg
IMG_8099.jpg

IMG_8094.jpg
Wat is dit voor een tang? iemand enig idee?
IMG_8095.jpg
En dit? het lijkt op een kniptang voor pvc buizen maar dit lijkt me erg onrealistisch.
IMG_8096.jpg

IMG_8097.jpg

Dit zat ook tussen de boortjes. iemand een idee?

IMG_8100.jpg
En dit is me ook onbekend.

Tijd om te gaan ontroesten en poetsen dus:D
Graag hoor ik wat het nut van het voor mij onbekende gereedschap is.
mocht iemand nou ergens ontzettend warm van worden dan kan je me altijd een p.b sturen.

Groet Huge.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Woow dat mini aanbeeldje is prachtig. De wil ik ook wel in mn verzameling
de eerste tang is voor zaagtand zetten.
past dat laatste wig metaal niet in dat aanbeeldje?

mooie verzameling mag je koesteren.:D
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo Huge,

De “reserve punten voor een kruishout” (foto 4) zijn boortjes voor in een klein pompboortje/handboortje.

De tang op foto 9 is een zaagzettang in oude stijl.

Het onderdeel (genaamd tas) op foto 13 wordt gebruikt in combinatie met je aambeeld. Je zet het in het gat in de bovenzijde van je aambeeld en gebruikt het om je materiaal af te hakken.

Met vriendelijke groet,

Chris
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooi gereedschap! En inderdaad afkomstig van een oude man, eentje die al paar eeuwen meegaat :) Heb ook nog ergens 2 van die enorme beitels liggen. Ze lijken wel voor een reus. Wat was het nut daarvan eigenlijk? Voor dakgebinten en zo? Alleszins niet voor het fijnere meubelmaken.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Wow wat leuk. Dat zal wel een oud stuk gereedschap zijn.

Nog een vraag:
IMG_8109.jpg
Het gedeelte wat voor de beitel in de zool zit is door middel van een schroef los te halen.
Iemand een idee wat hier de toegevoegde waarde van is?
Ik heb het nog niet eerder bij een schaaf gezien.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
het zit met een boutje vast. het is niet nauwkeurig af te stellen. alleen boutje los en dan kan ik het klosje er uit tikken. misschien kon het lang geleden wel nauwkeurig worden ingesteld maar het klosje zit dusdanig vast dat hier geen sprake meer van is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.